علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟ ۳ درمان دندان قروچه کودکان

چرا بچه ها در خواب دندان قروچه می کنند؟ ۴ علت دندان قروچه کودک در خواب + ۴ درمان دندان قروچه کودکان در خواب که والدین باید بدانند! (شهریور ۱۴۰۲)

زمانی که کودکان شما خوابیده‌اند ممکن است کارهایی انجام دهند که شما از آن‌ها بی‌خبر باشید. یکی از این کارها دندان قروچه است. درصورتی‌ که دندان قروچه کودکان در خواب کنترل نشود، به‌مرور زمان شاهد اثرات منفی خواهید بود که از جمله آن‌ها می‌توانیم به فرسودگی مینای دندان اشاره کنیم. در این راهنما علت دندان قروچه و راه های درمان آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

علت دندان قروچه

وضعیتی که به عنوان دندان قروچه کودکان یا بروکسیسم(Bruxism) شناخته می شود، با اعمال فشار شدید بر روی دندان های بالا و پایین مشخص می شود. این وضعیت می تواند باعث مشکلات شدید سلامت دهان و دندان در کودکان و بزرگسالان شود.

دندان قروچه می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد. عوامل روانی، سابقه خانوادگی و محرک‌های محیطی در بین این موارد جای می‌گیرند. گاهی اوقات این بیماری در تمام خانواده مشاهده می‌شود؛ اما همچنان این موضوع مبهم است آیا ژنتیک دخیل است یا عوامل دیگر ؟ در ادامه به معرفی چهار علت مهم برای دندان قروچه در خواب می پردازیم

۱- استرس و فشار

یکی از مهم‌ترین علت‌های دندان قروچه کودکان در خواب استرس و فشار است. به‌طورکلی استرس ارتباط نزدیکی با دندان قروچه در خواب دارد. کودکانی که در سن مدرسه هستند، ممکن است استرس‌های مختلفی را تجربه کنند که استرس ناشی از تکالیف، کار های خانه و همچنین گرفتن نمرات خوب در بین این موارد جای می‌گیرند. از آنجایی‌ که روحیه کودکان به نسبت لطیف‌تر است، به همین علت اضطراب خود را با این عمل نشان می‌دهند؛ از این‌ رو ایجاد یک محیط آرام برای کودک ضرورت دارد.

علت دوم: مسائل پزشکی دندانپزشکی

گاهی اوقات مسائل مرتبط با دندان‌ها نیز می‌توانند بر دندان قروچه تأثیر خود را بگذارند. بروکسیسم در افرادی که دندان‌های نامرتب دارند و از وسایل ثابت ارتودنسی استفاده می‌کنند، رایج است. همچنین آن دسته از افرادی که از طریق دهان نفس می‌کشند، ممکن است دندان قروچه را تجربه کنند.

کودکانی که مبتلا به آپنه انسدادی خواب هستند، در طول خواب دیواره گلوی آن‌ها شل و باریک می‌شود؛ به همین علت در فرایند تنفس توقف‌هایی ایجاد می‌شود. این وضعیت خواب فرد را دچار اختلال می‌کند و علائمی همچون دندان قروچه، خروپف و خرناس را از خود نشان می‌دهد.

علت سوم: قرار گرفتن در معرض دود سیگار

از دیگر دلایل دندان قروچه کودکان در خواب می‌توانیم به قرار گرفتن در معرض دود سیگار اشاره کنیم. شاید باور کردن این موضوع سخت باشد؛ اما کوچک‌ترین کارهای والدین می‌توانند تأثیرات بزرگی روی سلامت کودکان بگذارند. والدین باید حواس خود را جمع کنند و اجازه ندهند کودکانشان در محیط‌های پرتنش و پرخطر قرار بگیرند.

علت چهارم: اضطراب

شواهدی وجود دارند که ارتباط بین اضطراب و دندان قروچه را ثابت می‌کنند. کودکان به طور طبیعی بی‌قراری بسیاری را ممکن است تجربه کنند و ناخودآگاه در مورد عملکرد خود در محیط مهدکودک، مدرسه و… نگران باشند. همین موضوع باعث افزایش اضطراب در آن‌ها می‌شود.

شاید در نگاه اول متوجه اضطراب کودک نشوید؛ اما به طور تدریجی علائم خود را از راه‌های گوناگون نشان خواهند داد که بروکسیسم یکی از آن‌ها است. همچنین کودکان نوپایی وجود دارند که اضطراب ناشی از جدایی را تجربه می‌کنند. همین موضوع احتمال ابتلا به دندان قروچه را با افزایش روبه‌رو می‌کند.

علت دندان قروچه کودکان در خواب

دندان قروچه کودکان در خواب می‌تواند ناشی از مشکلات جسمی و روحی باشد که والدین باید کاملاً درباره این موضوعات حواس جمع باشند. اگر کودک در خواب دندان قروچه می‌کند، ممکن است یک پاسخ غیرارادی به درد باشد. به‌عنوان‌مثال اگر فرزند شما دچار گوش درد یا دندان درد شده است، به این طریق آن را نشان می‌دهد. در لینک زیر درباره درمان دندان درد کودکان بیشتر صحبت کردیم.

mehravidclinic.com/blog/toothache-remedies-for-children

همچنین Bruxism می‌تواند نشانه‌ای از دندان در آوردن باشد. بیش‌فعال بودن یا داشتن شخصیت رقابتی نیز از جمله عللی هستند که می‌توانند منجر به دندان قروچه شوند. از پارامترهای استرس، هیجان و مصرف برخی داروها نیز نمی‌توان گذر کرد.

درمان دندان قروچه در کودکان

بعد از اینکه متوجه دندان قروچه در کودکان خود شدید، باید نسبت به درمان اقدام کنید. برای درمان دندان قروچه راه‌های مختلفی وجود دارند که بر اساس شرایط موجود می‌توانید نسبت به انتخاب گزینه برتر اقدام کنید. هرچقدر سریع‌تر درمان را شروع کنید، از وارد شدن آسیب به دندان نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد و همچنین عوارض جانبی نیز کمتر می‌شوند. بهبود کیفیت خواب نیز از دیگر تأثیرات درمان به موقع است. از جمله روش‌های درمانی می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

اولین روش درمانی: استفاده از نایت گارد

یکی از روش‌های درمان دندان قروچه کودکان در خواب استفاده از نایت گارد است. این ابزارها روی دندان‌های بالا یا پایین قرار می‌گیرند و در طول شب می‌توان از آن‌ها بهره برد. طراحی این محافظ‌ها می‌تواند به‌گونه‌ای انجام گیرد که علاوه بر جلوگیری از اصطکاک دندان‌ها، نحوه قرارگیری فک را نیز تغییر دهد. هرچند با کمک نایت گارد دندان قروچه به‌ طور کامل درمان نمی‌شود؛ اما از عود کردن علائم می‌توان جلوگیری کرد. اگر به دنبال تهیه نایت گارد هستید، حتماً با متخصصان دندانپزشکی صحبت کنید.

دومین روش درمانی: مدیریت استرس

برای کاهش دندان قروچه باید نسبت به مدیریت استرس اقدام کنید. اگر فرزندان شما در مرحله‌ای هستند که می‌توانند حرف بزنند، با آن‌ها درباره اتفاقاتی که ممکن است رخ دهند صحبت کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید درباره شرایط مهدکودک یا مدرسه با او به صحبت بپردازید. همچنین اگر احساس می‌کنید خودتان نمی‌توانید با کودک حرف بزنید، پیشنهاد می‌کنیم از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

سومین روش درمانی: رعایت بهداشت قبل از خواب

دندان قروچه و کیفیت خواب رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. شما به‌عنوان والدین می‌توانید کارهایی انجام دهید که به بهبود خواب کودکان کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال باید از تاریک و ساکت بودن اتاق کودک خود اطمینان حاصل کنید. همچنین استفاده از رسانه‌های الکترونیکی را قبل از خواب برای کودک محدود کنید. با این کار می‌توانید از ایجاد تنش جلوگیری به عمل بیاورید.

در ویدیو زیر به راهکار هایی که برای سلامت دهان و دندان کودک مهم است اشاره کردیم.

 

لازم به ذکر است ارائه یک رژیم غذایی مغذی و کم قند می‌تواند در بهبود کیفیت خواب بسیار مؤثر واقع شود. در واقع اگر برای فرزند خود قبل از خواب یک روتین منظم برنامه بریزید، می‌توانید اعتمادبه‌نفس و امنیت وی را افزایش دهید. در یک نگاه کلی مهم‌ترین فعالیت‌های آرامش‌بخش شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • خوردن یک میان‌وعده مغذی قبل از خواب
  • مسواک زدن دندان‌ها
  • دوش گرفتن
  • آغوش گرفتن فرزند
  • داستان خواندن
  • آواز خواندن یا پخش یک موسیقی ملایم

چهارمین روش درمانی: استفاده از راهکارهای مختلف برای تسکین علائم

انجام فرایندهایی به‌منظور شل کردن عضلات صورت می‌تواند در درمان دندان قروچه کودکان در خواب مؤثر باشد. همچنین اگر فک و دندان کودک شما درد می‌کند، می‌توانید از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید. همچنین تشویق کودکان به نوشیدن آب می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. همچنین تا جایی که می‌توانید باید جلوی خوردن غذاهای سفت و جویدن آدامس توسط کودکتان را بگیرید.

برای دندان قروچه کودکان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر متوجه علائمی همچون حساسیت دهان، درد فک، سردرد صبحگاهی، صدای خرخر در کودکان خود شدید، باید آن‌ها را جدی بگیرید و به یک کلینیک دندانپزشکی کودکان مراجعه و یک متخصص مشورت کنید. متخصص با معاینه کودک شما می‌تواند راهکارهای مراقبتی ویژه‌ای را در جهت درمان دندان قروچه کودکان در خواب ارائه دهد.

 

Share