بانک مشخصات کسب و کار ایرانگان

اطلاعات و دانستنی‌هایی درباره جراح دندانپزشک

بانک مشخصات کسب و کار ایرانگان در زمینه ثبت اطلاعات مشاغل مختلف و به‌روزرسانی مداوم همواره در تلاش برای معرفی سریع اطلاعات مشاغل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علیرغم آموزش‌های لازم برای یک جراح دندانپزشک، دانشجویان می‌توانند برخی از موضوعات را به صورت آنلاین نیز آموزش ببینند. با این حال، کل برنامه آموزشی را نمی توان از طریق آموزش از راه دور و به تنهایی به پایان رساند. برای تحقیق و آموزش در دنیای پیچیده دندانپزشکی باید سر کلاس‌های دانشگاه حضور یافت. ویژگی‌های برنامه جراح دندانپزشک همراه با آموزش پیشرفته در جراحی دندان است. جراح دندانپزشک، در اصل دندانپزشکی است که در روش‌های دندانپزشکی پیشرفته آموزش دیده و مهارت دارد.

  • وظایف دکتر جراح دندانپزشک چیست؟

جراح دندانپزشک، رویه‌های دندانپزشکی را انجام می‌دهد. با آموزش و تمرین گسترده‌تر، کسانی که مدرک دکتر جراح دندانپزشک را دارند، در زمینه انجام رویه‌های دندانپزشکی متخصص هستند. آنها برای انجام کارهای پیشرفته در درمان بیماری‌های دهان و دندان مانند اپیکواکتومی یا از بین بردن بخش‌هایی از ساختار استخوان و دندان‌های عقل تحت فشار، مهارت دارند. آنها همچنین برای انجام پروتزهای دندانی مانند کرون یا کپ، روکش، پل، ایمپلنت و دندان مصنوعی یکدست، آموزش دیده‌اند.

جراحان دندانپزشکی برای انجام کارهای منظم دندانپزشکی نیز آموزش دیده‌اند. به عنوان دندانپزشک، پزشکی پیشگیرانه، مؤلفه قابل توجهی در کار آنها است. آنها خدمات دندانپزشکی حرفه‌ای ارائه می‌دهند، محصولات و شیوه‌هایی را برای حفظ بهداشت مناسب دندان توصیه می‌کنند و به شما در حفظ سلامت کلی دهان کمک می‌کنند.

  • چطور می توان مدرک دکترای جراحی دندانپزشکی به دست آورد؟

در ایران طول دوره تحصیل در دندانپزشکی ۶ سال  که به دو دوره ۲ و ۴ ساله تقسیم می‌شود. دو سال اول مباحث علوم پایه  آموزش داده می‌شود و چهار سال بعد هم دانشجو  وارد بخش‌های کلینیکی دانشکده و بیمارستان‌های وابسته می‌شود تا مهارت‌های لازم  برای کارهای آموزشی-درمانی را فرا بگیرد. چنانچه دانشجویی بخواهد وارد یکی از شاخه‌های تخصصی دانپزشکی چون بهداشت عمومی دهان، اندودنتیکس، آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت، رادیولوژی، جراحی، ارتودنسی و ارتوپدی دندانی، دندانپزشکی کودکان، پریودنتیکس و پروتز‌های دندانی شود نیاز به دوره‌های رزیدنتی و دوره‌های پس از تحصیل دارد که با توجه به زمینه تخصصی، این دوره‌ها ممکن است بین ۲ تا ۶ سال طول بکشد. در سایر کشورها مانند آمریکا، قبل از درخواست برای دانشکده دندانپزشکی، شما باید دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های فیزیک، زیست شناسی، شیمی معدنی و شیمی آلی باشید. قبل از اینکه به طور رسمی درخواست خود را به دانشکده دندانپزشکی ارسال کنید، ابتدا باید آزمون پذیرش دندانپزشکی (DAT) را قبول شوید. DAT یک تست استاندارد کامپیوتری است که در فرآیند درخواست دانشکده دندانپزشکی ضروری است. تعدادی از دانشکده‌های دندانپزشکی نیز به نمرات معدل دانشگاهی نیاز دارند، اما اکثریت آنها اینگونه نیستند. شما می‌توانید بدون توجه به داشتن مدرک D.D.S  یا D.M.D، دندانپزشک باشید. دارندگان مدرک DDS علاوه بر دندانپزشکی به جراحی‌‌های مربوط به دندان نیز می‌پردازد و در واقع جراح دندانپزشکی می‌باشد. ولی دارندگان مدرک DMD در واقع دکتر دندانپزشک هستند. هر دو برنامه دکترا دارای برنامه درسی و الزامات آموزشی یکسانی هستند که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا تعیین شده است. یک تازه وارد در حوزه دندانپزشکی ممکن است برای تکمیل دوره دکترای جراحی دندانپزشکی در کل هشت سال را در دانشگاه بگذراند. اما اگر مدرک لیسانس با موضوعات مربوطه داشته باشد، می تواند ظرف چهار سال با کسب مدرک دکترای خود اقدام کند. نیمه اول دوره آموزشی شامل مباحثی در مورد نظریه‌های دندانپزشکی و علمی است. نیمه دوم آموزش به آموزش‌های تخصصی و نوشتن پایان‌نامه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی اختصاص دارد. دانشجویان همچنین موظفند تعداد مشخصی از ساعت‌ها را برای انجام عمل بالینی تکمیل کنند. دانشجویان پس از تکمیل این دوره می‌توانند در حوزه‌های تخصصی متفاوتی به تحصیل بپردازند. گر به درمان کودکان علاقه دارید، می‌توانید در دندانپزشکی کودکان تخصص بگیرید. اگر می‌خواهید در مورد لثه‌ها دانش کسب کنید، باید دوره‌های پیشرفته‌ای را در زمینه پریودنتولوژی بگذرانید. دانش فنی برای نصب دستگاه‌های دندانپزشکی به آموزش‌هایی در زمینه ارتودنسی نیاز دارد. اگر می‌خواهید به جای “دندانپزشک عمومی” به عنوان “جراح دهان” شناخته شوید، باید به مطالعه جراحی فک و صورت، دندانپزشکی زیبایی، دندانپزشکی ترمیمی و اندودنتیکس بپردازید. داشتن تخصص به شما این امکان را می‌دهد تا با تیمی از دندانپزشکان و پزشکان  با پیشینه‌های متنوع کار کنید.

 

  • با داشتن مدرک جراح دندانپزشک چه نوع حرفه و شغلی را می‌توان انتظار داشت؟

کسب مدرک جراحی دندانپزشکی به طور رسمی شما را به یک پزشک یا یک دندانپزشک تبدیل می‌کند. با داشتن این مدرک شما می‌توانید در یک بیمارستان مشغول به کار شوید یا اینکه مطب خود را راه‌اندازی کنید. البته برای شروع کار یک مطب دندانپزشکی مجوز‌هایی مورد نیاز است که با گذراندن دوره‌های خدمت در مناطق محروم و بخش دولتی و با اخذ امتیاز و گواهی معتبر از دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند مطب یا مرکز درمانی شخصی راه‌اندازی کنند.

Share