کشورهای همسایه با سرعت نور در حال توسعه و پیشرفت هستند

رویاپردازی بن سلمان برای خودروسازی عربستان در روزهایی که سایپا همچنان نیسان آبی می‎سازد!

همانطور که خودروسازان ما درگیر تولید پژو پارس بهینه با ظاهر وانت آریسان و یا تولید وانت کارون با شاسی و پلتفرم نیسان آبی هستند، قطب‌های جدید خودروسازی در دنیا، بیخ گوش کشورمان در حال تاسیس و پیشرفت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، درحالی که مدام دعواها بر سر واردات چند صد هزار دستگاه خودروی دست دوم خارجی برای سامان بازار خودرو در کشور بالاست و نمایندگان طیف اصولگرای انقلابی هر روز با خودشان و میرسلیم درگیر هستند، هماسیگان ایران که توان خودروسازی‌شان شاید به دو دهه هم نمی‌رسد، در مسیر ساخت و تولید خودروهای ملی یا مشترک با تکنولوژی‌های روز هستند. درحالی که هر روز از پلیس راهنمایی و رانندگی تا کارشناسان و مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل می‌نالند و مدام بحث از ناکارآمدی و زیان بزرگ فصلی دو خودروساز داخلی در صورت‌های مالی‌شان می‌شود، از ترکیه تا عربستان و مصر، دولت‌های همسایه سراغ صنعتی رفته‌اند که در ایران قدمتی بیش از ۶۰ سال دارد و بومی‌سازی شده اما به رقم پیشرفت کمی، سال هاست در به روزسازی و همسویی با پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا ناموفق مانده است. اگرچه موضوع تحریم‌ها یک چالش غیر قابل انکار است اماعدم توجه به ظرفیت‌ها و ایده‌های دانش بنیان از یک سو وعدم اصلاح شیوه مدیریت این بنگاه‌ها و بازار پر سود تولید همین خودروهای ناکارآمد دست در دست هم داده‌اند تا تکنولوژی خودرو در ایران با آنچه در دنیا انقلابی ایجاد کرده فاصله داشته باشد. بیایید نگاهی کنیم به آنچه در اطراف‌مان اتفاق می‌افتد.

پس از رونمایی از اولین خودروی ملی و برقی ترکیه و پوشش خبری وسیعی که توسط سیاستمداران و دولتمردان ترکیه‌ای شکل گرفت، این بار نوبت به کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس رسیده است.

عربستان سعودی به عنوان یکی از سهامداران بزرگ تسلا محسوب می‌شد که به دلیل اختلافاتی که بین دو طرف پیش آمد، عربستان تمام ۴۱ میلیون سهم خود را در سال ۲۰۱۹ فروخت و از تسلا خارج شد. اما عربستان از رویابافی خود دست نکشید و به سراغ یک شرکت جدید برای به چالش کشیدن تسلا و خودروهای برقی رفت.

لوسید موتورز، انتخاب عربستان بود. با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری، حدود ۶۵ درصد سهام این شرکت آمریکایی اکنون دست عربستان است که طبق گفته این کشور، قرار است تمام سهام این شرکت را خریداری کند. افتتاح کارخانه بزرگ و پیشرفته لوسید موتورز تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ در جده، یا شهر جدید و پیشرفته نیوم، گام بعدی عربستان سعودی است. این کارخانه احتمالا مدرن‌ترین و هوشمندترین کارخانه خودروسازی در خاورمیانه باشد.

اما همچنین اقداماتی آن‌ها را سیر نکرد. محمد بن سلمان، حاکم عربستان سعودی، از طرح‌هایی برای Ceer، اولین شرکت خودروهای الکتریکی این کشور، رونمایی کرد. این شرکت جدید که یک سرمایه‌گذاری مشترک بین صندوق سرمایه‌گذاری مستقل عربستان و شرکت فناوری تایوانی فاکسکان است، از فناوری BMW آلمان استفاده می‌کند و خودروها را تولید و در سراسر خاورمیانه می‌فروشد. جالب است بدانید که فاکسکان گوشی‌های آیفون اپل را مونتاژ کند و بنابراین با شرکت کوچکی و کم‌اهمیتی روبه‌رو نیستیم!

بن‌سلمان با این حرف که، عربستان سعودی فقط در حال ساختن یک برند جدید خودرو نیست، بلکه در حال ایجاد یک صنعت جدید است، بسیاری از رقبای این صنعت را به چالش کشیده است.

به گفته SPA، پیش‌بینی می‌شود که Ceer تا سال ۲۰۳۴، به طور مستقیم ۸ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی کمک کند و این یعنی رهایی از دخالت کامل نفت در تولید ناخالص یک کشور نفت‌خیز!

از عربستان که بگذریم، توجه به امارات هم جالب است. این کشور چند وقت پیش از اولین خودروی بومی و برقی خود رونمایی کرد. این خودرو Al Damani DMV۳۰۰ نام دارد. درست است که این خودرو در واقع نسخه ریبج شده یک خودروی چینی به نام دانگ‌فنگ E۳ است، اما همین امر ممکن است شروع یک پیشرفت بزرگ باشد.

 

کمی که دورتر شویم، مصر را هم باید به این لیست اضافه کنیم. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور، ابتدای امسال در اظهار نظری جالب گفت که شخصاً متعهد است تولید خودروهای برقی را در مصر ببیند. طبق گفته برخی منابع، تا پایان سال ۲۰۲۳ قرار است کارخانه تولید و مونتاژ کادیلاک لیریک در این کشور راه‌اندازی شود. جهت یادآوری، لیریک یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای حاضر در خط تولید کادیلاک محسوب می‌شود که در واقع، آغاز کننده راه خودروهای الکتریکی این برند است.

مصری‌ها درحال راه‌اندازی و گسترش زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای برقی هستند. تعداد ایستگاه‌های شارژ در این کشور اکنون به رقم ۴۴۰ واحد می‌رسد.

کشور ما با توجه به فرسوده بودن ناوگان حمل و همچنین ویژگی‌های آب و هوایی خاص، از آلودگی زیاد هوا برخوردار است. آلودگی صوتی را هم باید به این موضوع اضافه کرد. با ورود فراگیر و گسترده خودرهای برقی به کشور و راه‌اندازی زیر ساخت‌های لازم، در حل مشکلات آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌توان بسیار تاثیرگذار بود.

Share