نگرانی فروشگاه ها از فساد مواد غذایی؛

خاموشی‌های برق در گیلان به یخچال‌های فروشگاههای مواد غذایی رسید

باتوجه به دمای بالای ۳۵ درجه در گیلان و رطوبت هوا، رکورد مصرف برق گیلان زده شد و صدور پیامک‌های هشدار مکرر شده است که این اتفاق بسیاری از فروشگاه ها را نیز دچار اختلال کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از رشت امروز، روزهای اخیر به‌طور پی در پی دمای بیش از ۳۵ درجه را تجربه کرده و در برخی نقاط استان دمای هوا از این هم فراتر رفت. رطوبت هوا شرایط تحمل را سخت‌تر می‌کند و پیش‌بینی هواشناسی حاکی از ماندگاری هوای شرجی و گرما داشت و گواه آن اعلام شکسته شدن رکورد مصرف برق در سال ۱۴۰۲ طی روزهای اخیر با افزایش ۱۰ درصدی است. رکورد مصرف برق گیلان زده و صدور پیامک‌های هشدار مکرر شد.

اینک دستگاه‌های متولی با ارسال این پیامک‌ها از مردم می‌خواهند در مدیریت مصرف برق همکاری کنند تا شرایط تحمل بغرنج‌تر نشود. در این رابطه شرکت توزیع برق با برنامه ریزی‌هایی که در تابستان امسال شروع کرده به دنبال روشن نگه داشتن چراغ برق خانگی است و از صنعت هم خواسته که شنبه‌ها تعطیل کنند، چون با تجربه‌ای که از سال قبل داشته، به واسطه شکایت انجمن مدیران صنایع استان احتمالا به بخشی از صنایع‌ای که در تابستان سال گذشته به آنان خسارت وارد شده بود، باید هزینه ناشی از خسارت به بخش صنعت در گیلان را پرداخت کند، چون انجمن مدیران صنایع برای مطالبه حقوق بخش صنعت کوتاه نمی‌آید.

امسال گرمای هوا و پیشی گرفتن مصرف از تولید، باز هم شرکت توزیع را به فکر مدیریت بر خاموشی‌ها یا تعدیل مصرف برق انداخت.

در این رابطه از هفته گذشته گله مندی فروشگاههای بزرگ مواد غذایی و مارکت‌های عرضه مواد غذایی در گیلان بالا گرفت و حتی در یکی از فروشگاههای عرضه مواد غذایی در گلسار و شکایت مالک، پای پلیس به ماجرا باز شد و مالک فروشگاه گزارش پلیس علیه شرکت توزیع را ثبت کرد.

یکی از فروشگاههای بزرگ مواد غذایی هم گفت: بر اساس دستور شرکت توزیع برق باید دیماند برق را کاهش دهیم (دیماند یعنی میل و خواست و توانایی یک فرد برای دریافت کالا یا خدمتی است و در صنعت برق، مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده و تجهیزات نصب شده حداکثر این مقدار توان الکتریکی را می‌توانند به مصرف کننده ارائه دهند.) اما در فروشگاههای بزرگ مواد غذایی که کالای غذایی و فاسد شدنی هست چطور می‌توانیم دیماند را کاهش داد.

این سرمایه گذار و کارآفرین در اصناف مرکز گیلان می‌گوید: حداکثر تلاش برای خاموش نگه داشتن روشنایی فروشگاه را انجام دادیم اما برای تجهیزات سرمایشی و برودتی کاری نمی‌شود انجام چون کالاهای فسادپذیر وجود دارد و خاموش کردن یخچال غیر از خسارت کالا موجب پایین آمدن کیفیت کالا و سرانجام فاسد شدن آن می‌شود، چطور شرکت برق این تدبیر لازم را ندارد جای تعجب است.

به اذعان وی این سیاست قطعا موجب خسارت به فروشگاههای مواد غذایی و مرجوع شدن کالا به شرکت‌ها می‌شود و از معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان و دستگاه قضایی می‌خواهیم در این شرایط اقتصادی که هزینه تمام شده برای صنف و صنعت بالا است، مانع از ادامه خسارت به این بخش شده و شرکت توزیع تدبیر مناسب‌تری را اتخاذ کند.
مدیر یک فروشگاه پروئینی در گلسار هم گفت: قطعا در صورت ادامه این روند به دستگاه قضایی شکایت خواهد شد و از مدیریت شرکت توزیع درخواست برنامه ریزی مناسب‌تری نسبت به خاموشی‌ها و تعدیل مصرف برق داریم.

اگر چه سیاست مهندس مهدی زاده مدیرعامل شرکت توزیع برق شنیدن صدای بخش صنعت بود و همگام با خواسته‌های انجمن مدیران صنایع که به عنوان صدای گویا و رسمی بخش صنعت در گیلان شمرده می‌شود، گام برداشته است، لذا باز انتظار می‌رود صدای بخش اصناف هم شنیده و مانع از خسارت به بخش اصناف و فروشگاههای بزرگ مواد غذایی و مارکت‌های غذایی شوند، امید می‌رود مهندس مهدی زاده و شرکت توزیع تدبیر لازم را در این رابطه از هفته جاری دنبال کنند.

اما قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار؛ در رابطه صراحت در ماده۲۵ آورده است؛ ماده ۲۵ در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند و شرکتهای عرضه کننده برق، گاز و خدمات مخابرات موظفند هنگام عقد قرارداد با واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی، وجه التزام قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات را در متن قرارداد پیش بینی کنند. هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکتهای عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتاً جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکتهای خصوصی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارتهای وارده به این شرکت‌ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند.

آیین نامه اجرائی این ماده توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه می‌شود و ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره۱– در زمانهای اضطراری که قطع برق یا گاز واحدهای مسکونی، جان شهروندان را به خطر اندازد، شورای تأمین استان محل ایجاد اضطرار می‌تواند برای حداکثر دو روز که قابل تمدید است، حکم این ماده را نقض کند و دستور دهد بدون تعیین نحوه جبران خسارتهای وارده، برق یا گاز واحدهای تولیدی قطع شود. در جلسه تصمیم گیری در این باره، باید نمایندگان اتاقهای مرکز استان برای استماع نظراتشان دعوت شوند.

تبصره۲– شرکتهای عرضه کننده برق و گاز موظفند ضمن هماهنگی با شرکتهای بیمه، امکان خرید بیمه نامه پوشش دهنده خسارات ناشی از قطع برق یا گاز را برای واحدهای تولیدی مشترک خود فراهم آورند

احتمال ثبت بالاترین رکورد مصرف برق در پی افزایش دمای هوا

البته رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان هفته گذشته ضمن قدردانی از همراهی و مشارکت مردم در مدیریت مصرف برق از آنان خواست با توجه به گرمای شدید هوا و احتمال ثبت رکورد بالای مصرف برق در استان، اهتمام به موضوع مدیریت مصرف انرژی را بیش از همیشه اعمال نمایند.

محمد تقی مهدی زاده اظهار کرد: بر پایه پیش‌بینی مراکز جهانی هواشناسی این هفته گرم‌ترین هفته ایران در طول سال‌های اخیر است و بسیاری از کلان شهرها دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: با توجه به مدیریت اعمال شده در مصرف برق ادارات و نیز تعامل با صنایع و مشترکین کشاورزی تاکنون حتی یک مورد خاموشی نوبتی برای مشترکین خانگی اعمال نشده است و امیدواریم با مشارکت مردم شریف استان درمدیریت مصرف برق، پایداری شبکه‌ها همچنان تداوم یابد. مهدی زاده خاطر نشان کرد: ساعت پیک مصرف در استان در طول روز ۱۱ تا ۱۷ و در شب ۱۸ تا ۲۳ است؛ مشترکین می‌توانند با اعمال راهکارهای ساده از جمله قرار دادن درجه کولر روی ۲۴ درجه (دمای آسایش)، عدم استفاده از لوازم برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده حداکثری از روشنایی روز از خاموشی‌های احتمالی جلوگیری کنند.

مهدی زاده تاکید کرد: هیات وزیران بخشنامه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن ادارات باید ۳۰ درصد مصرف انرژی برق خود را در ساعات اداری و ۶۰ درصد در ساعات غیر اداری نسبت به مصرف سال ۱۴۰۰ کاهش دهند و اگر این صرفه جویی توسط ادارات انجام نشود شرکت توزیع برق ملزم به قطع برق این ادارات است. وی ادامه داد: براساس رصد دقیق صورت پذیرفته بوسیله کنتورهای هوشمند، برق ادارات پرمصرفی که نسبت به این شیوه نامه بی‌توجه بوده‌اند با صدور اخطار قبلی و همچنین هماهنگی استانداری قطع شده است و این روند کنترل همچنان ادامه دارد.

Share