مدیرکل مدیریت بحران گیلان:

تخصیص اعتبار ۶۰ میلیاردی مدیریت بحران آب در گیلان | آتش زدن مزارع؛ تهدید جنگل و تالاب

مدیرکل مدیریت بحران گیلان گفت: از محل اعتبارات ماده ۱۸ قانون مدیریت بحران، از سوی استاندار گیلان ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آب منطقه ای و ۲۰ میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی تخصیص یافته تا پروژه های مدیریت منابع آب استان را اجرایی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امیر مرادی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سال گذشته ۴۳ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی بود، اظهار کرد: تعداد ثبت نام بیمه انجام شده در سال جاری کمتر از سال گذشته است، زیرا سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر خسارت ها بودیم و لذا کشاورزان در سال جاری بیمه را جدی نگرفته اند.

وی از ثبت نام ۳۲ هزار و ۴۶۳ کشاورز گیلانی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون خبر داد و تصریح کرد: حدود ۲۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان تحت پوشش بیمه است.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان با اشاره به پرداخت خسارت ۷۰ میلیارد تومانی به کشاورزان طی سال گذشته، گفت: بیمه محصولات کشاورزی در سه بخش نشاء، خشکی و ورس است.

مرادی، با بیان اینکه امسال در بخش نشاء محصولات کشاورزی از جمله برنج و گندم و صنوبر و… تاکنون ۲۵ میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است، تصریح کرد: امسال با کاهش قابل توجه منابع آبی مواجه بودیم و ذخیره پشت سد سفیدرود به ۷۵۰ میلیون مترمکعب رسید لذا برای دو دستگاه جهاد کشاورزی و آب منطقه ای ویژه برنامه های مدیریت بحران تنش آبی را تعریف کردیم.

وی از تشکیل جلسات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خبر داد و اضافه کرد: همه دستگاه ها را برای لایروبی انهار کشاورزی پای کار آوردیم تا از هدررفت آب جلوگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان از لایروبی ۱۱۰۰ کیلومتر از انهار کشاورزی استان خبر داد که نقش مهمی در مدیریت منابع آب داشت و خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ هکتار از آب بندان های سطح استان نیز در همه شهرستان ها لایروبی شد.

وی با بیان اینکه در قالب قرارگاه جهادی آب امکانات بخش دولتی و بخش خصوصی و پیمانکاران را برای لایروبی به میدان آوردیم، اضافه کرد: از محل اعتبارات ماده ۱۸ قانون مدیریت بحران، از سوی استاندار گیلان ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آب منطقه ای و ۲۰ میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی تخصیص یافته تا پروژه های مدیریت منابع آب استان را اجرایی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان بیشترین نیاز آبی اراضی شالیزاری در سال زراعی جاری را مربوط به بخش های مرکزی، سنگر، کوچصفهان، لشت نشا و خشکبیجار شهرستان رشت دانست و عنوان کرد: برای رفع بخشی از این کمبود به ویژه در زمان نشاء برنج، چاه های آب منطقه ای و جهاد کشاورزی را وارد مدار کردیم.

مرادی از تجهیز و برقدار شدن ۴۰۰ ایستگاه پمپاژ آب منطقه ای و حدود ۳۰۰ ایستگاه پمپاژ جهاد کشاورزی خبر داد و بیان کرد: اکیپ های ستاد پاسخ به بحران به صورت روزانه اراضی کشاورزی استان را پایش می کنند تا هرگونه تنش را برطرف کنیم.

وی در ادامه از کشاورزان خواست پس از برداشت محصول خود از آتش زدن ضایعات برنج خودداری کنند و یادآور شد: در فصل گرم سال هستیم و امکان سرایت آتش مزارع به مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست به ویژه تالاب ها وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان سوزاندن کاه و کلش را علاوه بر تهدید علیه سلامت مردم و محیط زیست، خطری برای جنگل ها و تالاب ها دانست و اظهار کرد: از محل اعتبارات ملی جهت مقابله با بحران حریق، دو میلیارد تومان به اداره کل منابع طبیعی و یک میلیارد تومان به اداره کل حفاظت محیط زیست تخصیص داده شده است.

Share