درخواست برخورد با کاربران متخلف و غیرمجاز، تخصیص زمین پروازی جهت آموزش کاربران پهپادی

اولین همایش بزرگ پهپادها و ریزپرنده های غیر نظامی استان گیلان برگزار شد

سیمرغ سپهر کاسپین تنها شرکت تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری در استان گیلان، اولین همایش بزرگ پهپادها و ریزپرنده های غیر نظامی استان گیلان را برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین همایش و کارگاه آموزشی پهپادها و ریزپرنده‌ها و تجهیزات غیرنظامی در استان گیلان، با حضور گسترده‌ی مسئولین استانی و مدیران سازمانی، با محوریت لزوم ساماندهی صحیح و آموزش کاربردی در خصوص ریزپرنده‌ها و کاربران پهپادی، صبح امروز در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد.

دبیر اجرایی و مسئول برگزاری این گردهمایی، اداره کل امنیتی، انتظامی و اتباع استانداری گیلان با مشارکت شرکت سیمرغ سپهر کاسپین بود.

در این همایش دکتر بخشی‌نژاد مدیرکل امنیتی، انتظامی و اتباع استان در خصوص لزوم ایجاد امنیت و ثبات برای کاربران این رسته‌ شغلی اظهار کرد: وجود امنیت در کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید با ساماندهی و ایجاد سازوکار درست استفاده از پهپادها، امنیت عمومی جامعه و کشور را در دستور کار قرار داد.

فرنودپور، نماینده‌ سازمان هواپیمایی کشوری، مسئول اجرای قوانین ریزپرنده‌های کشور، در خصوص چگونگی انجام فعالیت‌های عملیاتی و خدماتی در این حوزه گفت: مجوز بهره‌برداری در حوزه‌ی پهپادها برطبق قوانین مصوب شورای امنیت کشور و شیوه‌نامه کد۹۰۶۰ سازمان هواپیمایی کشوری، فقط برای شرکت‌های حقوقی تحت نظارت این سازمان و از طریق شوراهای تأمین استان‌ها صادر می‌شود.

وی در ادامه افزود: هیچ فرد حقیقی‌ صرفاً با داشتن پلاک و گواهینامه‌ی دوره‌های خلبانی پهپاد، مشمول قوانین دریافت مجوز بهره‌برداری عملیاتی نمی‌باشد.

همچنین علی‌بخشی سخنگوی گروه امنیت اطلاعات و مکان‌های سازمان جغرافیایی کشور در ادامه همایش در خصوص کاربرد پهپادها در حوزه‌ی نقشه‌برداری و اهمیت و حساسیت فعالیت در این حوزه، از تأسیس شرکت‌ها و سازمان یافتن کاربران فعال در این بخش و برگزاری این همایش جهت آگاه‌سازی عموم، ابراز خرسندی کرد.

در این همایش حق‌شناس کارشناس امنیتی استان نیز با تاکید بر رعایت قوانین و الزامات مصوب شورای امنیت ملی کشور (شاک) و لزوم پیروی همگان از قوانین، جهت برقراری امنیت و آسایش در کشور بیان کرد: ما به دنبال آن هستیم که تمامی افراد چه کاربران و چه سفارش‌دهندگان، قانونمند کارکنند و با کسانی که غیرقانونی به فعالیت می‌پردازند و خطراتی به وجود می‌آورند مقابله کنیم. مبنای کارما در حوزه‌ی امنیت، آخرین مصوبات شورای امنیت کشور مربوط به تیرماه ۱۴۰۱ می‌باشد.
وی در ادامه افزود: با توجه به اتفاقات خوب رخ داده در کشور در حوزه‌ی ساماندهی پهپادها توسط سازمان هواپیمایی کشوری، کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند باید پلاک داشته باشند و از سوی سازمان هواپیمایی کشوری آموزش‌دیده باشند.
حق شناس اظهار کرد: بزرگترین کاربران فعال در حوزه‌ی پهپاد مربوط به تصویربرداری می‌شود و با توجه به ورود شرکت‌ها به این بخش دیگر افراد نمی‌توانند به صورت شخصی فعالیت داشته باشند. ما و نهادهای امنیتی دیگر با افراد کاری نداریم و استعلام توسط شرکت انجام شده و با این شیوه افراد تنها تا ۲ الی ۳ ماه آینده می‌توانند درخواست‌های خود را ارائه دهند.
وی در ادامه به لزوم رعایت قوانین توسط اصناف مرتبط از جمله، صنف عکاسان و فیلمبرداران، تالارداران، باغ‌های عروسی و املاک اشاره کرد و گفت: همه اصناف باید نظام‌مند شوند و ما از این به بعد نظارت بیشتری در این حوزه انجام خواهیم‌داد.
حق شناس با تاکید براینکه استان گیلان در این بخش به عنوان یک استان نمونه شناخته می‌شود، گفت: در حوزه‌ی نقشه‌برداری، مجوز داده‌برداری‌ها نیز روال خاص خودش را دارد و مطابق دستورالعمل شاک باید انجام شود. سعی شده است تا در حوزه‌ی نقشه‌برداری و طرح هادی روستاها و غیره منتظر باشیم تا پس از برگزاری این همایش همه دوستان مدارکشان را کامل کنند تا انشالله بعد از آن در خصوص صدور مجوزها اقدام شود.

در ادامه قادری مدیرعامل شرکت سیمرغ سپهر کاسپین، اولین شرکت عملیاتی و آموزشی تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری در استان گیلان، در خصوص لزوم توجه به کاربران پهپادی و آگاهی از مشکلات آن‌ها گفت: با توجه به نوظهور بودن این رسته‌ی شغلی در کشور و امکان انجام عملیات‌های متنوع با استفاده از پهپادها از جمله؛ پایش خطوط انتقال نیرو، تصویربرداری و مستندسازی، پایش و حفاظت از جنگل‌ها و محیط‌زیست، عملیات امداد و نجات در زمان وقوع بحران، نقشه‌برداری، کشاورزی و غیره باید برآماده‌سازی و رشد دانش نسل جوان آموزش‌دیده در این حوزه تمرکز کرد و با تشویق  و ترغیب همگان بر اجرای صحیح قانون در این بخش، ثبات شغلی و اقتصادی را برای کاربران و فعالان این حوزه به ارمغان آورد.

وی در ادامه از مسئولین خواست که جهت حفظ حقوق کاربران قانونمند و آموزش‌دیده، با برخورد با کاربران متخلف و غیرمجاز، تخصیص زمین پروازی جهت آموزش کاربران پهپادی، همکاری و همراهی مسئولین با شرکت‌های عملیاتی جهت سهل‌الوصول بودن دریافت مجوز بهره‌برداری برای کاربران و ترغیب مدیران ادارات و شرکت‌ها جهت همکاری با کاربران زیرمجموعه‌ی این شرکت‌ها، گامی موثر در مسیر پیشرفت و ترقی این رسته‌ی شغلی و جامعه‌ی کاربران آن بردارند.

Share