در سال رشد تولید، تیشه به ریشه کشاورزی زدند

آقایان با شلتوک کیلویی ۳۰ هزار تومانی فاتحه کشاورزی در گیلان را بخوانید

غم برنج مازاد سال پیش کم روی دوش کشاورزان سنگینی می‌کرد که حالا باید با این واقعیت مواجه شوند که شلتوک تازه برداشت شده آن‌ها کیلویی ۳۰ هزار تومان خریدار دارد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ابتدای اردیبهشت ماه و همزمان با آغاز فصل نشاء از بی مهری به برنج ایرانی گفتیم و تاکید کردیم که برنج هاشمی خریدار ندارد!

در همان زمان تاکید شد که دیگر دغدغه آب ندارند چرا که آب منطقه‌ای گیلان طی سالهای اخیر در زمینه مدیریت آب روسفید بیرون آمده و دغدغه مسئولان جهاد کشاورزی چه در استان و چه در کشور باید تنظیم بازار برای فروش محصولات داخلی باشد.

متاسفانه زمان گذشت و کسی برای این تذکرات اهمیت قائل نشد تا اینکه از حدود یک ماه پیش بحث خرید برنج مازاد استانهای شمالی مطرح شد و تا این لحظه هم همچنان درگیر بروکراسی اداری است.

حالا که فصل برداشت برنج در گیلان آغاز شده، مصیبت کشاورزان هم دوتا شده است. غم برنج مازاد سال پیش کم روی دوش کشاورزان سنگینی می‌کرد که حالا باید با این واقعیت مواجه شوند که شلتوک تازه برداشت شده آن‌ها کیلویی ۳۰ هزار تومان خریدار دارد!

درحالیکه سال گذشته قیمت هرکیلوگرم شلتوک برنج هاشمی بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان در آغاز فصل برداشت داد و ستد میشد امسال با ۵۰ درصد کاهش قیمت به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده است تا در کشوری که تورم رسمی آن‌ها طبق اعلام مقامات ۵۰ درصد است، برنج تنها کالایی باشد که قیمت آن با سر به زمین بخورد، آن هم در سالی که به نام رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده است!

وزرای سابق و فعلی جهاد کشاورزی، مدیران جهاد کشاورزی و همه کسانی که با واردات بی‌رویه برنج تیشه به ریشه برنجکاری زده و کشاورزان را امسال به خاک سیاه نشانده‌اند باید در پیشگاه خلق و خالق امروز پاسخگو باشند که آیا نتیجه اقداماتشان در جهت تامین امنیت غذایی و حمایت از تولید ملی بوده است با بالعکس؟!

با ادامه روند موجود و عدم دخالت جدی‌تر دولت برای حمایت از کشاورزان هیچ بعید نیست که برای سال بعد زراعی شاهد عدم کاشت برنج و تلاش برای تغییر کاربری شالیزارها باشیم؛ چراکه برای کشاورزان چاره دیگری باقی نمانده است.

Share