سرپرست تأمین اجتماعی گیلان؛

پرداخت ماهیانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان مستمری | ۴۷۳ هزار نفر بیمه شده اصلی هستند

سرپرست تأمین اجتماعی گیلان از پرداخت ماهیانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان مستمری در استان خبر داد و گفت: خدمات تأمین اجتماعی در بخش‌های مختلف هوشمندسازی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرپرست تامین اجتماعی استان گیلان روز یکشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲ در جمع اصحاب رسانه با تبریک هفته تامین اجتماعی اظهار کرد: این هفته را به همه بیمه شدگان تامین اجتماعی به ویژه شرکای این سازمان تبریک می‌گویم و امیدواریم بتوانیم رضایت این عزیزان را جلب کنیم.

کیوان مرتضوی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی بزرگترین و گسترده‌ترین مجموعه بیمه‌گر اجتماعی است، گفت: بیش از نیمی از جمعیت کشور را پوشش بیمه اجتماعی است و در استان گیلان نیز بیش از ۵۲ درصد از جمعیت استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است.

وی با بیان‌ این مطلب که استان گیلان از جهت کارگری و کارفرمایی و بیمه شدگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: تمام سعی ما این است که در دولت مردم نگاه متفاوتی به مردم و اقشار مختلف جامعه داشته باشد.

مرتضوی با اشاره به اینکه ماهیت سازمان تامین اجتماعی غیر دولتی است و از بودجه دولت بهره نمی‌گیرد گفت: سازمان تامین اجتماعی از محل پرداختی حق بیمه و کارفرما تامین مالی می‌شود.

سرپرست تامین اجتماعی استان گیلان در ادامه با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم شرایط بیمه شدگان بهبود پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این با توسعه خدمات و افزایش کیفی و مدیریت جهادی تحقق پیدا کرد.

مرتضوی با بیان اینکه استان گیلان در حال حاضر بیش از ۴۷۳ هزار نفر بیمه شده اصلی دارد، یادآور شد: از این تعداد ۵۶ درصد بیمه شدگان اجباری کسانی که مشمول قانون کار هستند و ۲۷ درصد بیمه شدگان خاص شامل هرم مشاغل کار آزاد، زنان، دانشجویان، زنان خاندار و بیمه شدگان اختیاری را شامل می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری مقام معظم رهبری در راستای گسترش پوشش بیمه در جامعه گفت: در یکسال گذشته در گیلان ۴۶ هزار نفر فراگیر بیمه خانواده ایرانی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و  ۲۷ هزار نفر کارگر ساختمانی، ۶هزار و ۵۰۰نفر قالی باف، ۲۷ هزار نفر راننده بیمه شده داریم.

مرتضوی با اشاره به اینکه بخش بیمه شدگان را مقرری بگیران بیمه بیکاری تشکیل داده‌اند، گفت: ۶ هزار و ۷۰۰ در سطح استان مقرری بگیر هستند که رقم ۵۰ میلیارد تومان ماهه پرداخت می‌شود و این اصلا آمار خوبی نیست و برای شاخص‌های اقتصادی اصلا خوب نیست و باید رشد اشتغال در استان را شاهد باشیم.

سرپرست تامین اجتماعی گیلان در مورد تعدادبازنشستگان استان گیلان گفت: ۱۱۴ هزار بازنشسته، هفت هزار و ۲۰۰ از کارافتاده و ۵۹ هزار بازمانده در استان داریم که  برای جامعه بیش از ۱۸۰ هزار نفری مستمری بگیر گیلان، ماهانه یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بابت تعهدات بلندمدت پرداخت می‌شود که سال گذشته این رقم یکهزار میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی گیلان ماهانه ۶۵۰ میلیارد تومان کسری دارد و  با توجه به این کسری تاکنون مشکلی برای تامین اجتماعی در استان ایجاد نشد، افزود: ضمن اینکه بخشی از این کسری از طریق کمک‌های شستا جبران می‌شود.

مرتضوی از خدماتی که به بازنشستگان از سوی تامین اجتماعی ارائه می شود اشاره کرد و گفت: این خدمات تفریحی شامل  اعزام بازنشستگان در قالب کاروان‌هایی به مشهد مقدس، کمک به کانون‌های بازنشستگی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای سطح سواد سالمندان، برگزاری میز جهادی با ارتباط چهره به چهره برای بیان مشکلات کارفرمایان و رفع دغدغه‌ها را از دیگر اقدامات تامین اجتماعی گیلان است.

وی در ادامه با اشاره به پرداختی‌های تامین اجتماعی گیلان در بخش تعهدات کوتاه مدت خاطر نشان کرد: سال گذشته برای پرداخت تعهدات کوتاه مدت اعم از کمک هزینه کفن و دفن، غرامت ایام بیماری، بارداری و کمک هزینه ازدواج در مجموع ۱۲۳ میلیارد تومان پرداخت شده‌است.

مرتضوی با تشریح قانون بخشودگی جرائم کارفرمایان گیلان فرصت بخشودگی جرائم بیمه‌ای را از دست ندهند اظهار کرد: امکان تقسیط مجدد بدهی‌های تبدیل به حال‌شده کارفرمایان مدیون، فراهم شده که کارفرمایان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

سرپرست تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به اقدامات ارزشمند سازمان تامین اجتماعی از جمله حذف دفترچه درمانی، اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی، توسعه خدمات غیرحضوری اظهار کرد: بیش از ۳۰ خدمت به صورت غیرحضوری از سوی تامین اجتماعی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته هشت هزار و ۴۰۰فقره وام ۱۲ میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی استان گیلان پرداخت شد، اضافه کرد: سال جاری پرداخت وام به بازنشستگان این سازمان به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

مرتضوی افزود: در مورد بیمه تکمیلی ۵۰ درصد سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند که هر ماه ۲۳ میلیارد تومان در استان پرداخت می‌شود.

وی افزود: از مشکلاتی که سازمان دارد برداشت‌های من غیر حق است مثل طلاق‌های صوری و متاسفانه در گیلان بسیار داریم. اشتغال‌های پنهان و همچنین دستمزد‌های غیر واقعی از دیگر مشکلات است.

Share