رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور؛

نباید کسانی مثل دکتر معین‌ فقط در ویترین‌ قرار بگیرند | اندیشه آن‌ها برای ما اهمیت فراوان دارد

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، دکتر محمد معین را چهره‌ای نه فقط ملی، بلکه فراملی خواند که باید بیشتر شناسانده شود و افزود: ایران از دیرباز به زبان شیرین و شیوایش شناخته می‌شد و ما با این زبان که زبان فردوسی، حافظ، سعدی، عطار و خیام و صدها شاعر و نویسنده، ادیب، عالم و فرزانه است، شناخته می‌شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمود شالویی در آیین بزرگداشت دکتر محمد معین در آستانه اشرفیه، با بیان اینکه ایران در جهان بشری امروز به فرهنگ و ادب و هنرش شناخته می‌شود، اظهار کرد: فرهنگی که نشان از تمدن کهن و دیرینه ما دارد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور افزود: ایران از دیرباز به زبان شیرین و شیوایش شناخته می‌شد و ما با این زبان که زبان فردوسی، حافظ، سعدی، عطار و خیام و صدها شاعر و نویسنده، ادیب، عالم و فرزانه است، شناخته می‌شویم.

شالویی زبان و ادبیات فارسی را گوهری گرانبها توصیف کرد و گفت: ادیبان ما با لطافت‌های روحی و روانی ارتباطی تنگاتنگ دارند اما وقتی یک ادیب به سراغ لغت می‌رود انتظار این است که او یک لغت‌نویس باشد چون لغت و واژه حصر و حصاری را ایجاد می‌کند که ادیب را در تنگناه‌های دستوری فرو می‌برد.

وی تصریح کرد: یک ادیب در میان واژه‌ها و دستورات فرو رفته باید عمرش را فدای آن کند، اما وقتی به سراغ ادیبی مثل دکتر «محمد معین» می‌رویم خشکی برای او متصور نیست، چرا که روح لطیف و نظیف و باطن سرشار از عشق و شور، او را بدانجا می‌کشاند که نه تنها شرحش بر حافظ، مهمترین، عمیق‌ترین و دقیق‌ترین شرح و وصف عرفانی برای محمد معین است.

شالویی تصریح کرد: محمد معین قهرمانانه وارد میدانی شد که خواست کتا ب «عبهرالعاشقین روزبهان» را شرح و بسط دهد و کسی که می‌خواست این کتاب را شرح دهد ابتدا می‌بایست اول خود فهمیده باشد و با تمام وجودش آن را ادراک و لمس کرده باشد و گرنه نمی‌توانست مقصود و منظور کتاب را به خواننده بیان کند.

وی اضافه کرد: این اثر برای سال ۱۳۳۶ است اما امروزه هم جز نیازهای جدی جامعه امروزی است زیرا موضوع عشق را آنگونه که روزبهان فهمید و درک کرد، عشقی است که از زمین راه آسمان را می‌گشاید.

شالویی اذعان کرد: دکتر محمد معین با چنین دقتی که در واژه نویسی، فرهنگ‌نویسی و تبحر و تسلطی که به زبان و ادب فارسی داشت و آن را بخوبی نشان داد، شاید در فرهنگ ۶ جلدی استاد نبود امکان دسترسی به فرهنگ دهخدا برای ما میسر نمی‌شد.

وی اضافه کرد: روح استاد معین شاد که اینگونه فرهنگ ما را پاس داشت و زبان ما را گرامی داشت و در زمانی که بیش از هر زمان دیگری ما به زبان فارسی نیاز مبرم داریم و می‌بایست همواره ازین زبان مراقبت و محافظت بسیار داشته باشیم.

شالویی در ادامه با اشاره به اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی امسال صد و یکمین سال تاسیس خود را می‌گذراند افزود: در این سال‌ها ۳۸ بنا ساخته و این قول را می‌دهم که در جهت توسعه و تکمیل آرامگاه استاد معین اقدام جدی خواهیم داشت.

وی گفت: همچنین امسال بنا شده تا انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در کنار بزرگداشت عالمان و انتشار آثار آنان ۱۷ بنای جدید را بسازد و در کلیات لایحه بودجه هم برای این امر این مورد مشخص شده است.

شالویی خاطر نشان کرد: ما نباید صرفا به این مکان و آرامگاه اکتفا کنیم چرا که دکتر معین شایسته بیش از آن است، چرا که رهاورد و اندیشه‌های دکتر معین مهم است و ما باید از این فضا و محیط بتوانیم فضاها و محیط‌های فرهنگی مانند کتابخانه و موزه و… چیزی که بتواند اندیشه‌های معین را معرفی کند تا «معین ها» ساخته شوند.

وی با بیان ایتکه نباید کسانی مثل سعدی و حافظ، مولوی، ابن سینا و فردوسی و معین‌ها فقط در ویترین‌ها قرار بگیرند و فقط بگوییم چه کسانی داشتیم، اظهار کرد: بلکه باید امروز بگوییم می‌توانیم جوان و نوجوان ما پشت سر این بزرگان حرکت می‌کنند و مانند آن‌ها می‌شوند، چون اندیشه آن‌ها برای ما اهمیت فراوان دارد.

شالویی افزود: تلاش‌ها و اندیشه‌های استاد معین طی سال‌های متمادی با این همه آثار در طول مدت عمر کوتاهش بسیار مثمر ثمر بود و برکات فراوانی داشت.

وی در ادامه از «حسین مسافر آستانه» که نقش برجسته‌ای در انجمن نمایش کشور دارد خواست تا جشنواره ادبی و نمایشی برای استاد معین با همین عنوان تا سال آینده در همین شهر برگزار کرده و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به همراه اداره کل نمایشی هزینه‌های آن را تامین کند.

شالویی همچنین برای ساخت مستند استاد معین اعلام آمادگی کرد و افزود: دکتر معین از جمله شخصیت‌هایی است که نه تنها در شهرستان آستانه و استان گیلان بلکه ملی و فراملی و به ویژه در کشورهای فارسی زبان باید معرفی شود.

Share