عا احترام به آزادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین رفتار شرم‌آوری را توجیه نمی‌کند

نامه دفتر آیت الله سیستانی به دبیرکل سازمان ملل در پی هتک حرمت قرآن کریم

در پی هتک حرمت نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد که با مجوز پلیس این کشور رخ داد، دفتر حضرت آیت الله العظمی سید علی سیستانی نامه‌ای به آنتونیو گوترش فرستاد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از سومریه نیوز، دفتر آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق در نامه خود اعلام کرد: رسانه‌ها گزارش دادند که یک فرد در سوئد با هدف اهانت به دین حنیف اسلام، به نسخه‌ای از قرآن کریم توهین کرده و تعدادی از برگه‌های آن را سوزانده است.

در ادامه این نامه آمده است: طی سال‌های اخیر چندین مرتبه در کشورهای مختلف چنین رفتار شرم‌آوری رخ داده بود، اما مساله مورد توجه این است که این بار این اتفاق با مجوز رسمی پلیس سوئد رخ داد؛ آن هم با این بهانه که این اقدام از الزامات احترام به آزادی بیان است! اما قطعا احترام به آزادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین رفتار شرم‌آوری را توجیه نمی‌کند؛ رفتاری که نماد تعدی آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضایی مناسب برای اشاعه افکار رادیکالی و اقدامات اشتباه منجر می‌شود.

در این نامه آمده است: مرجعیت عالیقدر دینی ضمن محکوم و تقبیح کردن این اقدام، از سازمان ملل می‌خواهد گام‌های کارآمدی را به منظور جلوگیری از تکرار امثال چنین رخدادهایی اتخاذ کند و کشورها را به بازنگری در قوانینی سوق دهد که اجازه وقوع چنین اقداماتی را می‌دهد. مرجعیت عالی دینی همچنین به تثبیت ارزش‌های همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف و رویکردهای فکری مبتنی بر رعایت حقوق و احترام متقابل بین همگان فرامی‌خواند.

Share