پاپ در شهر اور: بزرگترین کفر این است که به نام «خدا» نفرت را گسترش دهیم

لحظه دیدنی خداحافظی پاپ با آیت الله سیستانی

طبق بیانیه دفتر آیت الله سیستانی دو طرف درباره چالش های بزرگ انسانیت در عصر جدید و نقش ایمان به خدا و آموزه های پیامبران و پایبندی به ارزش های والای اخلاقی در غلبه بر این چالش ها گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رسانه های عراقی فیلم کوتاهی از لحظه خداحافظی پاپ و آیت الله سیستانی منتشر کردند که مورد استقبال بازدید کنندگان شبکه های اجتماعی قرار گرفت.

 در این فیلم پاپ فرانسیس پس از دیدار با آیت الله سیستانی برای لحظاتی دو دست آیت الله را در دست گرفته و آخرین صحبت ها را می‌کنند.

دانلود

خودروی حامل پاپ، صبح شنبه به نجف اشرف محل اقامت آیت‌الله سیستانی رسید و دو طرف پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

طبق بیانیه دفتر آیت الله سیستانی دو طرف درباره چالش های بزرگ انسانیت در عصر جدید و نقش ایمان به خدا و آموزه های پیامبران و پایبندی به ارزش های والای اخلاقی در غلبه بر این چالش ها گفتگو کردند.

آیت الله سیستانی به شرح مشکلات بسیاری که این روزها گریبانگیر کشور های مختلف شده است اعم از ظلم و ستم و فقر و فشارهای دینی و سرکوب فکری و سرکوب آزادی های اساسی و فقدان عدالت اجتماعی به خصوص مشکلاتی که گریبانگیر ملتهای منطقه شده است شامل جنگ و خشونت و محاصره اقتصادی و عملیات کوچ اجباری صحبت کرد.

پاپ در شهر اور: بزرگترین کفر این است که به نام «خدا» نفرت را گسترش دهیم

به نقل از یورونیوز، پاپ فرانسیس در ادامه برنامۀ این روز، برای زیارت زادگاه ابراهیم که نیای هر سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت محسوب می‌شود به شهر تاریخی «اور» رفت؛ زیارتی که آن را می‌توان مهمترین دلیل سفر پاپ به عراق دانست.

پاپ در شهر «اور» که اکنون به ویرانه تبدیل شده، در حالی که در کنار رهبران مسلمانان و اقلیت‌هایی همچون ایزدی‌ها، صابئین و مسیحیان عراق نشسته بود، اعلام کرد: «من از این مکان، جایی که ایمان متولد شد، از سرزمین پدری‌مان ابراهیم، بر این موضوع تاکید می‌کنم که خداوند بخشنده است و بزرگترین کفر این است که به نام او نفرت را میان برادران و خواهرانمان گسترش دهیم.»

او افزود: «خصومت، افراط گرایی و خشونت از یک قلب مذهبی برنمی‌خیزد، چنین افرادی خائن به دین هستند. ما مومنان نمی توانیم هنگامیکه تروریسم از دین سوء استفاده می کند، سکوت کنیم.

او همچنین از کشفیات باستان شناسی شهر «اور» که قدمتی ۴ هزار ساله دارند، از جمله بنای هرمی شکل چند طبقۀ «زیگورات» است که در دهه ۱۹۳۰ میلادی کشف شد و باقی ماندۀ مجموعه‌های مسکونی، معابد و کاخ‌های این منطقه دیدن کرد.

قدردانی از جوانان مسلمان

پاپ همچنین در جریان سخنرانی خود از جوانان مسلمانی که «پس از حمله تروریسم به مناطق شمالی این کشور عزیز» به مسیحیان برای تعمیر کلیساهایشان کمک کردند، قدردانی کرد.

سفر پاپ فرانسیس به عراق، اولین سفر بین‌المللی او از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و اولین سفر یک پاپ به عراق است.

او روز یکشنبه به موصل خواهد رفت؛ شهری که پیش از این یکی از مهمترین سنگرهای اسلامگرایان افراطی داعش محسوب می‌شد و حمله آنها به این شهر ویرانی‌های بسیاری بویژه در میان بناهای متعلق به جامعه مسیحیان شهر برجای گذاشت.

Share