رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی مطرح کرد:

مخالفت عراق با صدور گذرنامه ویژه اربعین | ایران منتظر پاسخ عراق

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به موافقت اولیه وزارت کشور عراق برای صدور گذرنامه ویژه اربعین، گفت: مخالفت عراق با گذرنامه ویژه اربعین برای ما غیرقابل تصور بود و اکنون منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  سید مجید میراحمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تکذیب خبر توافق ایران و عراق برای صدور گذرنامه ویژه اربعین از سوی وزارت کشور عراق اظهار کرد: موضوع گذرنامه ویژه اربعین جدید نیست از این جهت که ما سال قبل برگه گذر اربعین داشتیم که طرف عراقی نسبت به این برگه اعتراض داشت. البته اعتراض آن‌ها هم درست بود؛ زیرا به هر حال خواندن آن برگه در آن شرایط برای دستگاه‌های آن‌ها سخت بود. ما امسال آن برگه را به شکل رسمی درآورده و با مشخصات یک گذرنامه بین‌المللی چاپ کردیم.

وی درباره گذرنامه ویژه اربعین، گفت: کسانی که گذرنامه دارند نیازی به گذرنامه ویژه ندارند. کسانی هم که اعتبار گذرنامه‌شان تمام شده می‌توانند با مهری که روی گذرنامه آن‌ها می‌خورد به سفر اربعین بروند؛ زیرا ما در این مورد با طرف عراقی به توافق رسیدیم. گذرنامه ویژه برای کسانی است که هیچ گذرنامه‌ای ندارند با این کار هم سرعت صدور گذرنامه بیشتر می‌شود و هم هزینه این افراد تا یک دهم کاهش خواهد یافت.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور خاطرنشان کرد: ما چاپ این گذرنامه را سال گذشته با «مهدی علی هادی الفکیکی»  مشاور وزیر کشور عراق و مسئول ستاد اربعین این کشور مطرح کردیم و وی موافقت اولیه خود را اعلام کرد. در سفری هم که فکیکی به ایران داشت، ما این گذرنامه را تحویل دادیم و در مرزهای عراق هم با دستگاه‌های‌ آن‌ها آزمایش کردیم و او موافقت خود با استفاده از این گذرنامه را اعلام کرد.

میراحمدی در پایان گفت: در جلسه وزرای کشور ایران و عراق در تهران هم طرف عراقی مخالفتی با استفاده از این گذرنامه نداشت تا این‌که مصاحبه سخنگوی وزارت کشور عراق منتشر شد و من برای فکیکی و وزیر کشور عراق پیام فرستادم تا مشخص شود که موضوع چیست چون برای ما اعلام این مخالفت غیرقابل تصور بود. در حال حاضر هم منتظر پاسخ عراق هستیم.

سرلشکر خالد المحنا  سخنگوی وزارت کشور عراق اخیرا اعلام کرده است که هیچ‌گونه توافقی برای صدور گذرنامه ویژه سفر اربعین وجود ندارد.

Share