در پی قرآن سوزی مجدد در سوئد؛

سازمان ملل: بی‌احترامی به کتب مقدس غیرقابل قبول است

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه تحولات عراق و سوئد را دنبال می کنیم، تاکید کرد: بی احترامی به کتب مقدس غیرقابل قبول است و به احترام متقابل نیاز داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واکنش به هتک حرمت دوباره قرآن در سوئد و همچنین به آتش کشیدن سفارت سوئد در بغداد و قطع روابط دیپلماتیک میان عراق و سوئد گفت: ما تحولات پیرامون عراق از جمله ورود معترضان به سفارت سوئد و به آتش کشیدن آن را با نگرانی دنبال می کنیم.

سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد: ما به احترام متقابل نیاز داریم. این بسیار واضح و روشن است که بی احترامی به کتب مقدس و اماکن عبادت غیر قابل قبول است اما متاسفانه قرن ها است که از این گونه اقدامات برای تحریک استفاده می شود.

وی تصریح کرد: احترام مردم به مذهب یکدیگر مهم است و مردم نباید رسیدگی به این مسائل را در اختیار خود بگیرند.

پیش از این، نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق افزود: حمله به سفارت سوئد در بغداد را محکوم می کنیم. در حالی که اجتماع مسالمت آمیز حقی اساسی است، امنیت همه و احترام به کنوانسیون وین باید در اولویت قرار گیرد. مبارزه با سخنان نفرت انگیز از طریق خشونت به کسی کمک نمی کند.

صدها معترض سحرگاه امروز – پنجشنبه – در اعتراض به احتمال سوزاندن مجدد قرآن در سوئد در مقابل سفارت عراق در استکلهم، به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و با بالا رفتن از دیوارهای سفارت، آن را به آتش کشیدند .

تا سحرگاه امروز، نیروهای امنیتی در داخل سفارت مستقر بودند و همچنان دود از ساختمان بلند بود . پس از این یورش، اکثر تظاهرکنندگان با دخالت نیروهای امنیتی عراق از ساختمان سوئد در بغداد عقب نشینی کردند اما تا اوایل صبح ده ها نفر در اطراف سفارت باقی مانده بودند.

سفارت سوئد در بغداد در اطلاعیه ای اعلام کرد: به دلیل یورش سحرگاه امروز، این سفارتخانه تعطیل و خدمات آن تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آمده است.

پیشتر « توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد در واکنش به یورش به سفارت این کشور در بغداد گفته بود: واضح است که مقامات عراقی در مسئولیت خود برای حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک ناتوان هستند.

همچنین یکی از مقامات دفتر نخست وزیری عراق به شبکه الجزیره گفته بود که اگر حادثه قرآن سوزی تکرار شود، روابط خود را با سوئد قطع خواهیم کرد.

دولت عراق نیز در پایان نشست اضطراری امروز خود بعد از ماجرای حمله برخی افراد به سفارت سوئد در بغداد در واکنش به اهانت به قران کریم، با صدور بیانیه رسمی از خانم جسیکا سواردستروم سفیر سوئد در بغداد خواست تا خاک این کشور را ترک کند.

 محمد الشیاع السودانی نخست وزیر عراق در نشست فوق العاده امروز کابینه دولت خود در واکنش به اقدام مجدد سوئد در صدور مجوز برای اهانت به قرآن کریم از وزارت خارجه عراق خواست تا هرچه سریع تر به سفیر سوئد در بغداد ابلاغ کند که خاک عراق را ترک کند.

Share