تغییر نگرش قدیم به نگرش هوشمند و پاسخگو؛

سازمان بازرسی: ربات‌های هوشمند گزارش‌های فساد را پیگیری می‌کنند

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور از راه اندازی ربات هاتف خبر داد گفت: این ربات ضمن صحبت با مردم و دریافت و ثبت شکایت آنها، با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی پردازش زبان طبیعی درخواستها را تبدیل به متن کرده و کد رهگیری برای فرد پیامک می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی هدایت فر مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگو با برنامه پویش رادیو فرهنگ، با اشاره به اصل ١۵۶ قانون اساسی، قوه قضاییه را به عنوان پشتیبان حقوق فردی، اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت در جامعه دانست.

وی با تاکید بر اینکه تغییر نگرش قدیم به نگرش هوشمند و پاسخگو یکی از عناوین چرخش‌های تحول آفرین قوه قضاییه است، گفت: مطابق این رویکرد بخشی اعظم  تکالیف مندرج در سند تحول قضایی، به بهره گیری از فناوری های جدید و هوشمند سازی اختصاص داده شده است.

هدایت فر با اشاره به فرآیند هوشمندسازی در سازمان بازرسی کل کشور گفت: این سازمان وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را بر عهده دارد لذا بر این اساس اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور بر این نکته تاکید کرد که در موضوع هوشمندسازی فرآیندها، خدمات و وظایف سازمان بازرسی، دو حوزه “نظارت همگانی” و “بازرسی از دستگاه های اجرایی” مورد پیگیری قرار گرفت.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه (http://۱۳۶.ir/) در سازمان بازرسی کل کشور پیرامون حوزه نظارت همگانی، تصریح کرد: از سوی دیگر همزمان بر روی این درگاه، کانال های ارتباط مردمی متنوعی نیز برقرار شده که یکی از آن‌ها، ارتباط از طریق تلفن ۱۳۶ است.

هدایت فر ادامه داد: با توجه به حجم بالای تماس‌ها، اقدام به بهره‌گیری از فناوری های نوین و استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور از راه اندازی ربات هاتف خبر داد و اشاره داشت که سازمان بازرسی با کمک دانشگاه های پیشرو در کشور، اقدام به طراحی این ربات کرد.

هدایت فر درباره نحوه عملکرد ربات هاتف تصریح کرد: این ربات ضمن صحبت با مردم و دریافت و ثبت شکایت آنها، با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی پردازش زبان طبیعی درخواستها را تبدیل به متن کرده و کد رهگیری برای فرد پیامک می کند در این میان افراد می توانند علاوه بر درگاه، از طریق تلفن ۱۳۶ و استفاده از کد رهگیری، وضعیت شکایت مطروحه خود را پیگیری کنند.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور، ضمن معرفی ربات پایش و راه اندازی آن، تاکید کرد: سیستم پالایش هوشمند نیز در راستای ماموریت نظارت همگانی سازمان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته که با پردازش متن ها، آن را از طریق دستگاه های اجرایی پیگیری می کند.

وی ربات رهگیر را نیز ربات دیگری دانست که به نوعی زنجیره سوم ربات هاتف و پالایش به شمار می رود که وظیفه آن، پیگیری گزارش های ارسالی به دستگاه ها است.

هدایت فر با اشاره به بخش مربوط به ماموریت حوزه بازرسی ها، گفت: بعد از ارسال گزارش فساد به سازمان بازرسی یا شناسایی سوء جریان از سوی سازمان، پرونده بازرسی پیرامون موضوع مربوطه تشکیل شده که ما در آن زمان وارد حوزه بازرسی از دستگاه ها خواهیم شد.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در این بخش با مکانیزه سازی و صدور هوشمند حکم بازرسی، حدود ۴١۵٠ حکم صادر شد تا تیم های بازرسی سازمان  بتواند در محیط بازرسی حضور پیدا کند.

وی درباره روند اجرای پیشنهادات ارسالی از سوی سازمان بازرسی به دستگاه های اجرایی، افزود: با توجه به انسان محور بودن فرآیند بازرسی، لذا گزارش بازرسی تهیه و پیشنهادات لازم الاجرا ارائه می شود، حال برای اثربخش بخش بودن این پیشنهادات، ربات دیگری راه اندازی شد تا این موارد را بدون فوت وقت از مراجع مختلف پیگری کند.

هدایت فر با تاکید بر اینکه رباتی تحت عنوان تحلیل داده نیز راه اندازی شده است، تصریح کرد: این ربات کارنامه عملکردی ما را به صورت مستمر در بخش های مختلف ارائه می دهد  و در رابطه با اینکه در کدام حوزه‌ها بایستی تمرکز کرده و تخصصی تر کار کنیم، به ما کمک خواهد کرد.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور، هوشمندسازی را نه یک انتخاب بلکه یک الزام دانست و بر این نکته تاکید کرد که در شرایط فعلی برای اینکه بتوانیم وظایف خودمان را به صورت مطلوب انجام دهیم، غیر از استفاده از روش های نوین و هوشمند، راه دیگری نیست ضمن آنکه با توجه به وضعیت نیروی انسانی و کمبود امکانات و منابع باید بتوانیم با بهره گیری از فن آوری‌ها اثر بخش واقع شویم.

Share