وعده‌ای که در دولت قبل هم محقق نشد؛

راه‌ آهن رشت-کاسپین و سریال وعده‌های ریلی بی‌پایان دولت

اتمام پروژه ریلی رشت به کاسپین آنقدر توسط مسؤولان ملی و محلی وعده داده شده که مردم و کارشناسان را به این باور داشته که وعده‌دهندگان اشرافیت لازم در ابعاد مختلف کارشناسی فنی و تخصیص اعتبارات را ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، روایت اهمیت تکمیل خط ریلی رشت به کاسپین در باب اتصال کریدور شمال به جنوب آنقدر برای مردم گیلان تکراری شده که تنها شنیدن سوت قطار (نه وعده‌های افتتاحی) در این مسیر برایشان مهم است.

تنها با مشاهده وعده‌های مسؤولان در سده جدید و حجم وعده‌های خسته‌کننده به میزان عزم ملی در اتمام این پروژه ریلی را بررسی کرد.

وعده‌ای که در دولت قبل هم محقق نشد

اوایل مردادماه سال ۱۴۰۰ محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت روحانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی زیرسازی راه‌آهن رشت-کاسپین گفته بود که طبق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد تأخیرهای ناخواسته‌ای را به این پروژه منتقل کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی زیرسازی این خط‌آهن، گفته بود که مصالح لازم برای روسازی آماده است، لذا انتظار می‌رود باقی‌مانده مسیر را با مشارکت همه دستگاه‌ها و همراهی مردم تا پیش از زمستان همان سال به سرانجام برسد.

عدم تحقق وعده بهره‌برداری در پایان سال ۱۴۰۱

در ادامه مرحوم رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی اوایل بهمن ۱۴۰۰ در حاشیه سفر به استان گیلان از تعیین اعتبار ۲ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومانی برای راه‌های این استان خبر داده و گفته بود با رفع مسائل اعتباری تحول عظیمی را در حوزه راه و شهرسازی خواهیم داشت.

به گفته مرحوم قاسمی برای این حوزه ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر پیش‌بینی شده که اگر این امر محقق شود، اواخر سال ۱۴۰۱ راه‌آهن رشت ـ کاسپین تکمیل می‌شود.

وعده تکراری خردادی که محقق نشد

پس از این عدم تححق وعده، حسین هاتف، پیمانکار پروژه خط آهن رشت کاسپین نیز در اسفند سال گذشته با بیان اینکه این خط آهن ۷۶ درصد پیشرفت کار دارد، گفت که «۱۶ کیلومتر از مسیر این خط آهن، ریل گذری شده و ایستگاه نخست آن در منطقه پیربازار رشت به مسافت ۲۵ کیلومتر تا پایان سال و ایستگاه آخر آن هم در منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی، در صورت تأمین اعتبار، خرداد ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.»

در این زمینه عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور درباره روش تأمین مالی این خط ریلی نیز در سال گذشته  گفته بود که راه آهن رشت ـ کاسپین مانند سایر طرح‌های ریلی از محل بودجه تامین منابع می شود و برنامه‌مان این است که بتوانیم حداکثر تا بهار سال آینده این پروژه ریلی را به بهره‌برداری برسانیم.

طیبی عنوان کرده بود که در حال حاضر این خط ریلی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۸۴ درصد در بخش زیرسازی انجام شده و بیش از ۱۶ کیلومتر از حدود ۳۵ کیلومتر هم عملیات ریل گذاری صورت گرفته است؛ کار به سرعت در حال انجام است و تلاش می کنیم در بهار سال آینده این پروژه را به افتتاح برسانیم.

وعده تکراری بهره‌برداری این بار توسط استاندار گیلان

تاجایی که حتی اسدالله عباسی استاندار گیلان در ۲۵ اسفند سال گذشته گفته بود که با روند کنونی که مسیر ریلی رشت – کاسپین در دست انجام است عملاً پروژه خرداد ماه سال آتی تکمیل و تحویل استان می‌شود و طبق وعده و قولی که به مردم داده‌ایم در پایان خرداد ماه بهره‌برداری خواهد شد.

خلع یدی که منجر به اتتاح تا پایان بهار نشد

علی‌رغم همه این‌ها این پروژه برای چند درصد پایانی خود دچار مشکل شده و به کندی رد حال پیشرفت بود که استاندار گیلان نیز یکی از مشکلات مهم در کندی سرعت در روند تکمیل راه آهن رشت ـ کاسپین کم‌کاری پیمانکار عنوان کرده بود و بر همین اساس خبر از قطع همکاری و خلع ید با پیمانکار قبلی امضای قرارداد جدید با پیمانکاری دیگر را داد.

پیشرفت ۹۰ درصدی زیرساخت‌های خط آهن رشت – کاسپین

محمد پردل نژاد مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل در گیلان نیز در جدیدترین اظهار نظر گفته برای ریل گذاری ۱۸ کیلومتر معادل ۵۰ درصد از خط آهن ۳۶ کیلومتری رشت ـ کاسپین تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و  برای بهره‌برداری از بخش نخست این خط آهن که به منطقه آزاد کاسپین متصل خواهد شد به ۵۰۰ میلیاردتومان نیاز است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل در گیلان با اشاره به مصرف روزانه سه تا چهار هزار مترمکعب خاک و مصالح از سد منجیل و لوشان برای ساخت خط آهن رشت – کاسپین ، گفت: از آغاز ساخت این خط آهن تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاک استفاده شده  و برای تکمیل بخش نخست این خط آهن تا محوطه‌ی بندرکاسپین به ۲۰۰ هزار مترمکعب دیگر خاک نیاز است.

پردل نژاد نهایتاً گفت که با تأمین به هنگام و مستمر بودجه، فاز نخست این خط آهن در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید و ساخت فاز دوم این خط آهن شامل تکمیل خطوط ایستگاهی و خود ایستگاه‌ها هم به زودی آغاز می‌شود.

تغییر گفتمان “از پایان بهار” تا “به‌زودی”

این وعده اتمام تا پایان خرداد بارها و بارها از زبان وزیر فعلی راه و شهرسازی در سطح ملی گرفته تا مسؤولان محلی آنقدر تکرار شد که دیگر برای مردم استان گیلان و تجار منطقه باورپذیر نیست و به همین دلیل عبارت “به‌زودی” جایگزین “پایان بهار” به عنوان زمان اتمام پروژه ریلی رشت کاسپین مطرح شده است.

تکمیل این پروژه می‌تواند منجر به رشد اقتصادی استان گیلان و حتی کشور و در نتیجه افزایش ارزآوری شود‌ که به نظر می‌رسد بتوجه به آغاز فصل تابستان، هم در حوزه تأمین اعتبارات و هم در حوزه اجرا، باید جدیت مضاعفی برای تکمیل پروژه از سوی مسؤولان ملی محلی خرج شود.

Share