آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

تندروی و کندروی نکنید؛ مواظب باشید جامعه را یکجا داشته باشید

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه حفظ وحدت اسلامی از بهترین برکات الهی است، اظهار داشت: نه تنها مواظب باشید که تندروی و کندروی نکنید، بلکه مواظب باشید جامعه را یکجا داشته باشید و از جامعه جدا نشوید، بر حذر باشید از مخالفت و جدایى و تفرقه، با جامعه باشید، از جمعیت جدا نشوید، جامعه را با اختلاف ها، اربا اربا نکنید، اربا اربا کردن جامعه، چپ و راست کردن و ایجاد تفرقه، یک سم مهلک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از جماران، جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد. وی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه – حکمت ۱۰۹ – پرداختند.

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: در حکمت ۱۰۹ نهج البلاغه به نقل از امیرالمومنین علی علیه السلام آمده است که فرمود: «نَحْنُ النُّمْرُقَهُ الْوُسْطَی، بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی وَ إِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی» ما اهل بیت، تکیه گاه معتدلی هستیم که نه تندیم و نه کند و لذا هم کسانی که کند هستند و عقب افتادند باید به ما برسند و هم کسانی که تند رفته‌اند باید به ما برگردند.
وی اظهار داشت: اهل بیت عصمت و طهارت آن تکیه گاه متوسطی هستند که نظم هر دو طرف به آن‌هاست و هر دو طرف باید به آن‌ها تکیه کنند.

این مرجع تقلید ادامه داد: این رعایت عدل و هسته مرکزی در بیانات حضرت امیر چه در خطبه‌ها و چه نامه‌ها و چه کلمات کم نیست و این اصل را اهل بیت عصمت و طهارت نیز بیان می‌کنند، امام سجاد در صلوات نیمروز ماه شعبان دارد که «اَلْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ» امام سجاد علیه السلام می‌فرماید، کسی از اهل بیت جلو برود مارق و منحرف هست و به مقصد نمی‌رسد و کسی هم که کند هست، زاهق است به هلاکت خواهد رسید.

آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشت: تنها راه نجات این است که انسان، همراه با اهل بیت، پیرو اهل بیت و با اهل بیت باشد. این مطلب هم از امیرالمومنین آمده و هم در بیانات امام سجاد هست و هم در بیان دیگر ائمه معصومین علیهم السلام آمده، چون این کلام، ریشه در قرآن کریم دارد که انسان را به عدل فرا می‌خواند و می‌فرماید عدل باعث قوام یک ملت است و ملت با عدل به مقصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه حفظ وحدت اسلامی از بهترین برکات الهی است، اظهار داشت: نه تنها مواظب باشید که تندروی و کندروی نکنید، بلکه مواظب باشید جامعه را یکجا داشته باشید و از جامعه جدا نشوید، مولا امیرالمومنین در کلامی می‌فرماید «وَ إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَهَ، فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ» بر حذر باشید از مخالفت و جدایی و تفرقه، با جامعه باشید، از جمعیت جدا نشوید، «فان ید الله مع الجماعه»، جامعه را با اختلاف ها، اربا اربا نکنید، اربا اربا کردن جامعه، چپ و راست کردن و ایجاد تفرقه، یک سم مهلک است، «ایاکم و الفرقه» مبادا جامعه یکدست را پراکنده کنید و آنگاه فرمود اگر کسی مردم را به تفرقه دعوت کرد، و جامعه را از انسجام انداخت، اگر کسی خواست جامعه را اربا اربا کند، شقاق و تفرقه ایجاد کند، این از ما نیست «وَ لَوْ کَانَ تَحْتَ عِمَامَتِی هَذِهِ» هر چند عمامه من علی بن ابیطالب را داشته باشد، حرفش را گوش نکنید با او هماهنگ نباشید. لذا باید مواظب بود تا همواره جامعه ما و کشور ما و ایران اسلامی متحد باقی بماند و اگر اختلاف نظری هست با مشورت و راهنمایی بزرگان قوم و این جامعه بر طرف شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان دعا کرد تا کشور ایران، متحد و هماهنگ باقی بماند و کاملا در تحت اختیار ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به آن حضرت سپرده شود.

Share