برای تبلیغات اقدام به چاپ تراکت کنیم یا از کاتالوگ استفاده کنیم؟

کاتالوگ‌ها و تراکت‌ها از جمله ابزارهای تبلیغاتی موثری هستند که به منظور معرفی خدمات و محصولات مشاغل مختلف به مخاطبان و مشتریان به چاپ و توزیع می‌رسند.

با توجه به تنوع بازار تبلیغاتی امروز در زمینه‌های گوناگون، انتخاب ابزارهای تبلیغاتی موثر و کارآمد برای جلب توجه و اشتیاق مشتریان ممکن است پیچیده و دشوار به نظر برسد.‌ در تجارت امروز برای توسعه کسب و کارها از شیوه‌های تبلیغاتی گوناگونی استفاده می‌شود. چاپ و توزیع کاتالوگ‌ها و تراکت‌های تبلیغاتی از بهترین ترفندهای برای انجام تبلیغات اثرگذار هستند. اما برای برای انجام تبلیغات هر چه بهتر، استفاده از کاتالوگ کارسازتر است یا تراکت؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای نوشتار همراه ما باشید.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ از ابزارهای تبلیغاتی رایج و مناسبی است که در مشاغل مختلف از آن جهت معرفی برند، محصولات و خدمات استفاده می‌شود. کاتالوگ‌ها را می‌توان دفترچه‌‌هایی متشکل از اطلاعات کامل محصولات یا خدمات یک سازمان، شرکت، تولیدی و … دانست که مخاطبان از طریق مطالعه این اطلاعات با محصولات و خدمات آن‌ها آشنا خواهند شد. کاتالوگ‌ها در قالب دفترچه‌ای راهنما، اطلاعات کارآمد مربوط به معرفی محصول توسط شرکت را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

این ابزارهای تبلیغاتی پل ارتباطی یا واسطه‌ای میان فروشنده و مشتری هستند. با استفاده از کاتالوگ‌ها می‌توان مشتریان مختلف را برای خرید محصولات یا ارائه خدمات ترغیب نمود. نکات و آیتم‌های حائز اهمیت برای اطلاع به مشتریان در کاتالوگ درج شده و امکان شناخت و کسب اطلاعات بیشتر را به خاطب می‌دهد.

تراکت چیست؟

تراکت‌ها به عنوان یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی کارآمد، کاغذهایی کوچک و تا نخورده هستند که به انتقال پیام‌های کوتاه و ساده به مخاطبان کمک می‌کنند. تراکت‌ها را می‌توان بیلبوردهای تبلیغاتی محرکی دانست که در سطح شهر جابجا شده و در اختیار جامعه مخاطبان قرار می‌گیرند. ابعاد تراکت‌ها غالبا بین ۸.۵ تا ۱۱ اینچ متغیر است.

در چاپ تراکت معمولا تنها یک طرف کاغذ چاپ می‌شود. به منظور افزایش استقبال مخاطبان برای مطالعه تراکت‌ها می‌توان از چاپ تمام رنگی استفاده کرد. برای تبلیغ رویدادهای اجتماعی و سیاسی، جشنواره‌ها و کنسرت‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و … می‌توان از چاپ و پخش تراکت استفاده نمود. این ابزارهای تبلیغاتی همچنین می‌توانند وسیله‌ای برای انتقال پیام‌های سیاسی، اجتماعی و مذهبی به جامعه هدف باشند.

مقایسه کاتالوگ و تراکت در تبلیغات

تراکت و کاتالوگ هر دو متشکل از اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات یک شرکت یا کسب و کار خاص هستند. با این وجود اطلاعات درج شده بر روی تراکت‌ها نسبت به کاتالوگ‌ها کوتاه‌تر و کلی‌تر است. این در حالی است که در چاپ کاتالوگ از اطلاعات جزئی، کامل و دقیق استفاده می‌شود.

تراکت‌ها معمولا محتوی پیام تبلیغاتی کوتاهی هستند و به همین جهت انتخاب نوع نوشتار، محتوای پیغام و طراحی تراکت برای تاثیر گذاری هر چه بیشتر بر روی مخاطبان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. در کاتالوگ ارائه راهنمای جامع‌ و کامل از نوع محصولات و خدمات، نیروی محرکه‌ای برای ترغیب مشتریان محسوب می‌شود.

اطلاعاتی که بر روی تراکت‌ها چاپ می‌شوند دارای فونت بزرگ بوده و پررنگ هستند اما کاتالوگ‌ها دفترچه‌های تصویری و کم حجم محسوب می‌شوند. در حالی که توزیع تراکت‌ها در معابر پر ازدحام، خیابان‌ها، پیاده‌روها و … انجام می‌شود، کاتالوگ‌ها توسط شرکت‌ها و موسسات به طور مستقیم در اختیار مشتریان بالقوه قرار می‌گیرند.

کاتالوگ‌ها به دلیل برخورداری از تصاویر متعدد غالبا دارای چاپ رنگی هستند اما برای تولید تراکت در اکثر موارد از چاپ سیاه و سفید یا تک رنگ استفاده می‌شود. درج طلاعات جزئی و دقیق، استفاده از طراحی گرافیکی، ایجاد محتوای متنی، چاپ محتوای تصویری و … بر روی کاتالوگ‌ها باعث می‌شود قیمت طراحی و چاپ آن‌ها در مقایسه با تراکت‌ها بیشتر باشد.

برای انجام تبلیغات موثر کاتالوگ بهتر است یا تراکت؟

به منظور ارزیابی میزان تاثیر تبلیغات از طریق کاتالوگ یا تراکت لازم است به نوع خدمات و کسب و کار توجه نمود. در حالی که برای تبلیغات بعضی کسب و کارها، استفاده از تراکت کفایت می‌کند، تجارت‌های بزرگ و شرکت‌های نام‌آشنا برای انجام تبلیغات رسمی‌تر به توزیع کاتالوگ نیاز خواهند داشت. چنانچه در صدد معرفی کسب و کار نوپای خود هستید، بهتر است در آغاز امر تبلیغات، چاپ تراکت را در دستور کار قرار دهید. اما در صورتی که کسب و کار شما شناخته شده است و جامعه مخاطبین خود را دارد، استفاده از کاتالوگ راهکار تبلیغاتی موثری محسوب می‌شود.

بعد از چاپ کاتالوگ می‌توانید این ابزار تبلیغاتی را در اختیار مشتریان بالقوه‌ خود قرار دهید. به این ترتیب مشتریان با اطلاعات کامل‌تر و مفیدتری درباره خدمات دیگر شرکت آشنا می‌شوند. در نهایت می‌توان خاطر نشان کرد که چاپ و توزیع تراکت برای تبلیغ تمامی کسب و کارها روشی مناسب به شمار می‌آید اما بهتر است برای تبلیغات مربوط به مشاغل رسمی‌تر و کسب و کارهای شناخته‌ شده‌تر از کاتالوگ‌ها استفاده نمایید.

جمع بندی

کاتالوگ‌ها و تراکت‌ها از جمله ابزارهای تبلیغاتی موثری هستند که به منظور معرفی خدمات و محصولات مشاغل مختلف به مخاطبان و مشتریان به چاپ و توزیع می‌رسند. این ابزارهای تبلیغاتی از نظر نوع محتوا، ابعاد و اندازه، قیمت، کاربرد و نحوه توزیع با هم تفاوت‌‌هایی دارند. در حالی که چاپ و پخش تراکت‌ها برای تبلیغات انواع کسب و کارها موثر است، برای مشاغل بزرگ‌تر و رسمی‌تر بهتر است از طراحی و چاپ کاتالوگ استفاده شود.

منبع: تفاوت تراکت و کاتالوگ

Share