در نشست بررسی نقش رسانه‌ها در برندسازی شهری عنوان شد

آقاسی: شهری می تواند خلاق باشد که مردمانش را ببیند و بشناسد

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد در پنل رسانه‌ای شهر خلاق رشت با اشاره به برخی شرایط شهر خلاق گفت: شهر خلاق به نیروی کار خلاق و انعطاف پذیر نیاز دارد و نباید فقط به یک قشر خاص نگاه کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد آقاسی عصر امروز با حضور در نشست بررسی نقش رسانه‌ها در برندسازی شهری در دومین سالانه رشت شهر خلاق خوراک در موزه روستایی گیلان با اشاره به اینکه جمعیت جهان به شدت در حال تغییر است، اظهار کرد:شهرها محصول فروپاشی روستاها هستند و امروزه ما شاهد رشد سریع جمعیت در جهان هستیم.

وی با اشاره ویژگی‌های شهر خلاق خوراک رشت افزود: در رشت بافت تاریخی و مدرن وجود دارد و این موجب شده است که با هویت‌های نقطه ای مواجه شویم.

آقاسی با تأکید به اینکه در شهرها کنش جمعی فراوانی وجود دارد، افزود: شهر خلاق شهری است که باید تولید داشته باشد و در عنوان شهر خلاق نباید فقط به یک تابلو بسنده کرد.

وی با بیان اینکه تولد هر مفهومی حتما زمینه فرهنگی، اجتماعی دارد، تصریح کرد: شهر خلاق به واسطه اینکه شهرهای امروز به شدت با انسان در ضدیت است تشکیل شده و در شهرهای امروز روح عینی بر روح ذهنی غلبه پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد با تأکید به اینکه خلاقیت در دوره‌ای اهمیت پیدا کرده که شهرها ضد انسان شده‌اند و خلاقیت فروکش پیدا کرده است.

آقاسی با اشاره به اینکه بدون محیط شناسی راهبردی امکان موفقیت در مبحث شهر خلاق وجود ندارد، بیان کرد: بخشی از این تحقق نیازمند فضای مجازی است و تا جایی که ممکن است باید به آن اشراف پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه شهری می تواند خلاق باشد که مردمانش را ببیند و بشناسد، افزود: برای برند شدن این مهم نباید فقط به یک قشر خاص نگاه شود و در عین حال شهر خلاق به نیروی کار خلاق و انعطاف‌پذیر نیاز دارد.

اقتصادی کردن برند رشت شهر خلاق خورا‌ک یونسکو

شهردار رشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم برند شهر خلاق را اقتصادی کنیم اظهار کرد: رشت در سال ۹۴ به جمع شهرهای خلاق  یونسکو پیوست و در آن سال‌ها شور و شعف خوبی در رشت ایجاد شد.

رحیم شوقی با بیان اینکه آغاز کرونا مشکلاتی در این مسیر رقم زد، تصریح کرد: پس از کسب عنوان رشت شهر خلاق خوراک یونسکو،  رستوران‌ها و غذاخوری‌های متعددی در رشت تشکیل شد که متأسفانه با وقوع کرونا مشکلاتی در این مسیر رقم خورد و ما در تلاشیم تا با اجرای برنامه‌های مختلف و تعاملات گسترده در این برنامه، این برند را اقتصادی کنیم.

برقراری حاکمیت رسانه‌ای در جوامع

دبیر پنل تخصصی نقش رسانه‌در برندسازی شهرهای خلاق نیز در این نشست از نقش تاثیرگذار رسانه در جامعه امروز سخن گفت و اظهار کرد: امروز رسانه‌ها نقش محوری و جامع‌الشمول در امور مختلف زندگی انسان ایفا می‌کنند و به واقع با مقوله‌ای بنام حمران رسانه‌ای مواجه هستیم.

ابراهیم افشاری با بیان اینکه مکانی که در آن حضور داریم عصاره‌ای از فرهنگ و زندگی روستایی گیلان است، افزود: در عصر فعلی رسانه‌ها دیگر تنها پل ارتباطی ما بین مردم و مسؤولین نیستند، بلکه با تغییر نقش تبدیل به حکمرانان رسانه‌ای شده‌و اولویت‌های حوزه خدمتی مسؤولان را تعیین می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های گیلان با تأکید براینکه در عصر اسارت مغزها توسط هشتگ‌ها تنظیم سنتی جوابگو نیست، افزود: قطعاً سبک‌های نوین خبری و گزارش روایی نقش بی‌بدیلی در معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های شهرهای حوزه خلاق دارد.

افشاری به نظرات و پیشنهادات ارائه شده در این نشست اشاره کرد و گفت: تشکیل مجمع رسانه‌های شهرهای خلاق، برگزاری جشنواره تخصصی شهرهای خلاق ایران، استفاده از ظرفیت مشورتی اصحاب رسانه در کنار شهرداران شهرهای خلاق می‌تواند در اقتصادی شدن این برند بسیار تاثیرگذار باشد و امیدواریم حوزه مدیریت شهری رشت کماکان همچون گذشته با خانه مطبوعات در راستای ارائه خدمات مطلوبتر به اصحاب رسانه مساعدت داشته باشند.

برپایی مراسم‌های مختلف در موزه روستایی گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این نشست با اشاره به مکان موزه روستایی گیلان اظهار کرد: این موزه  در متراژ حدود ۲۶۳ هکتار احداث شده است.

ولی جهانی با بیان اینکه خانه های روستایی از مناطق جلگه، کوهپایه و کوهستانی گیلان در همین موزه تعبیه شده اند، افزود: بازارچه صنایع دستی گیلان نیز در ابن مکان جانمایی شده است و مراسم بومی و محلی در اوقات مختلف در این مکان برگزار می‌شود.

اختصاص صفحه ای در رسانه‌ها به  معرفی برند شهرهای خلاق

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور نیز در این نشست با قدردانی از اعضای شورا و شهردار رشت به منظور برگزاری این نشست اظهار کرد: در استان گیلان بیش از ۴۰۰ رسانه فعالیت می‌کند و هر مدیری که توانست از ظرفیت رسانه‌ها به استفاده کند موفق بوده است.

ساسان شیخی با ارائه آماری از تعداد رسانه‌ها و اعضای خانه مطبوعات شهرهای خلاق ایران افزود: بهره‌مندی از ظرفیت رسانه ای پنج شهرها خلاق می تواند در برند سازی این عنوان بسیار تاثیر گذار باشد.

وی به تشکیل انجمن رسانه‌های شهرهای  خوراک اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای، بازدیدهای رسانه‌ای مشترک، اختصاص صفحه‌ای در رسانه‌ها به معرفی برند شهر خلاق و غیره از جمله اقداماتی است که می‌تواند در برندسازی عناوین شهرهای خلاق تاثیرگذار باشد و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

عنوان شهر خلاق را باید جهانی ببینیم

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های گیلان نیز در این نشست با قدردانی از شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رشت در مساعدت با خانه  مطبوعات گیلان اظهار کرد: رسانه‌های گیلان همواره در جشنواره‌ها موفق به کسب رتبه‌های برتر می‌شوند.

میلاد ابراهیمی با بیان اینکه باید شهر خلاق را جهانی ببینیم، تصریح کرد: نقش کلیدی رسانه را در تحقق این مهم باید جدی بگیریم و معتقدم می‌توانیم از نمایش تولیدات فرهنگی هنری، ترویج کارآفرینی و نوآفرینی و شبکه‌سازی را در دستور کار قرار دهیم و پیشنهاد می‌کنم که شبکه شهرهای خلاق ایران در این حوزه تشکیل شود.

وی با تأکید بر حمایت مالی از رسانه‌ها، از آمادگی خانه مطبوعات و رسانه‌های مطبوعات گیلان برای تشکیل دبیرخانه دائمی اطلاع‌رسانی شهرهای خلاق کشور خبر داد.

رسانه‌ها رابطینی صدیق

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه رسانه‌ها رابطین بسیار صدیق هستند، اظهار کرد: تاثیرگذاری رسانه ها در مباحث مختلف مشخص شده است.

محمدحسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه  لوایحی که شهردار ولایتمدار و متخصص رشت در مورد رسانه‌ها ارسال کنند مورد حمایت شورا است، افزود: یقیناً با حمایت رسانه‌ها برند رشت شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو بیش از پیش مطرح و موجب  تقویت چرخه اقتصادی و رنگین شدن سفره شهروندان می‌شود.

گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد در روز ۱۴ تیرماه مقارن با روز قلم، پوستر نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای شهرهای خلاق رونمایی شود.

Share