رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد؛

راهی برای مبارزه با تغییر اقلیم وجود ندارد | ۱۰۰۰میلیارد تومان اعتبار برای تقویت صنایع تبدیلی و شالیکوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تخصیص هزار میلیارد تومان در بخش تقویت صنایع تبدیلی و شالیکوبی های استان خبر داد و گفت: به روزرسانی شالیکوبی ها در راستای افزایش عملکرد صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از مهر، صالح محمدی با اشاره به اینکه بخش مهمی از امنیت غذایی کشور در گیلان تأمین می‌شود، گفت: هزار میلیارد تومان در بخش تقویت صنایع تبدیلی و شالیکوبی های گیلان اختصاص یافته است.

وی افزود: به روزرسانی و اصلاح ساختار شالیکوبی ها در راستای کاهش ضایعات و افزایش عملکرد صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حجم قابل توجهی از محصولات به صورت ضایعات از بین می‌رود، گفت: برای کاهش ضایعات و افزایش بهره وری ناگریز به بروز کردن ماشین آلات و صنایع هستیم.

محمدی از ایجاد حدود ۲ هزار شغل در بخش کشاورزی گیلان خبر داد و اضافه کرد: جمعیت شالیکار گیلان رو به سالمندی است و باید با به روزرسانی تجهیزات و مکانیزاسیون کردن کشاورزی، این بخش را برای نسل جوان جذاب کنیم.

وی با بیان اینکه انقلابی در مکانیزاسیون شدن کشاورزی گیلان ایجاد شده است، افزود: کشت و برداشت مکانیزه در سال ۱۴۰۰، ۱۷۹ هزار هکتار بود که در ۱۴۰۱ به ۱۸۵ هزار هکتار رسید که این رقم سال جدید به ۱۹۵ هزار هکتار هدفگذاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تأمین نهاده‌های کشاورزی را یکی از مؤلفه‌های پایداری تولید برشمرد و بیان کرد: کاهش قیمت کود و نهاده‌های کشاورزی در راستای حمایت از تولید و محصولات کشاورزی صورت گرفت.

محمدی با بیان اینکه سال گذشته چالش آب را با مدیریت انقلابی پشت سر گذاشتیم، گفت: شرایط بحرانی آب کشاورزی در سال گذشته با مدیریت جهادی و مشارکت مردم و مسئولان اداره شد و این رویه در سال جاری هم دنبال می‌شود.

وی با اشاره به قرارگیری گیلان در شتاب تغییر اقلیم، افزود: هیچ راهی برای مبارزه با تغییر اقلیم وجود ندارد و لذا باید نگرش‌ها و رویکردهای کشاورزی تغییر کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به نامگذاری سال تحت عنوان مهار تورم و رشد تولید، اضافه کرد: استان‌های شمال کشور پیشانی تولید کشاورزی و تأمین امنیت غذایی هستند.

محمدی با بیان اینکه گیلان رتبه اول کشور را در تولید فندق دارد، گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ هزار تن تولید فندق داشتیم که این رقم در سال گذشته به ۲۲ هزار ۳۰۰ تن رسید.

وی از افزایش ۳۰۰ برابری تولید زیتون در سال گذشته خبر داد و افزود: تولید زیتون از ۱۱ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۳۶ هزار تن در سال گذشته رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تصریح بر اینکه در حوزه سطح زیر کشت زیتون سوم کشور هستیم، گفت: موقعیت جغرافیایی گیلان اجازه توسعه افقی باغات را نمی‌دهد.

محمدی با تاکید بر لزوم رعایت تقویم زراعی از سوی شالیکاران، اضافه کرد: بکارگیری ارقام زودرس در راستای کاهش مصرف آب مؤثر است.

Share