مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان؛

کشاورزان تقویم زارعی را رعایت کنند | گیلان قابلیت کشت ۷۰ نوع محصول کشاورزی را دارد

محمدی با اشاره به اینکه کشت برنج از کشت های پر آب است، افزود: برای صیانت و پایداری برنج باید با برنامه و هدفمند شروع کنیم و در حوزه زراعت برنج معرفی ارقام اصلاح و گواهی شده برنج است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر کل جهاد کشاورزی استان گیلان در جمع اصحاب رسانه با بیان این مطلب که گیلان از جمله ۱۰ استان برتر در حوزه کشاورزی است، گفت: گیلان قابلیت کشت  ۷۰ نوع محصول کشاورزی را دارد که ۲۰ محصول آن اقتصادی است.

صالح محمدی با اشاره با اینکه مهمترین محصول کشاورزی در گیلان برنج است، یادآور شد: سالانه ۷۵۰ هزار تن برنج سفید و یک میلیون و ۱۵۰ هزار شلتوک تولید می شود که این میزان تولید برنج  غذای بیش از ۲۰ میلیون ایرانی را تامین می‌کند.

وی افزود: در چای، زراعت چوب و کیوی نیز رتبه اول در کشور را داریم  همچنین در گل گاوزبان، زیتون و گیاهان دارویی نیز جایگاه خوبی داریم.

مدیر کل جهاد کشاورزی  گیلان افزود: یکی از علت هایی که رتبه دوم در کاشت برنج را داریم نیز عدم استقبال کشاورزان از بذر های پر محصول است.

وی با اشاره به اینکه کشت برنج از کشت های پر آب است، افزود: برای صیانت و پایداری برنج باید با برنامه و هدفمند شروع کنیم و در حوزه زراعت برنج معرفی ارقام اصلاح و گواهی شده برنج است. قالب بذرهایی که در مزارع استفاده می شود به صورت سنتی است و این برای کشاورزی مدرن مناسب نیست زیرا احتمال اینکه بذر مورد نذر مخلوطی از بذر علف و آفات باشد، اما بذر اصلاح شده مطمئن‌تر خواهد بود و افزایش محصول را بهمراه خواهد داشت.

محمدی با اشاره به توزیع بالغ بر هزار و ۷۵۰ تن رقم های مختلف بذر اصلاح شده تصریح کرد: علاوه بر هاشمی ارقام آنام، گیلار، گیلانه، تیسا و ستایش و کیان است.

وی با تاکید بر اهمیت تقویم زراعی یادآور شد: سال گذشته ۷۵ درصد انطباق با تقویم زراعی داشتیم و سوخت لکه ای نیز به علت عدم تطبیق کشاورز با تقویم زراعی بود.

محمدی افزود: زراعت برنج از نیمه دوم فرودین تا نیمه اول تیر ماه باید انجام شود و در سال گذشته ۱۰۰ هکتار کشت دوم داشتیم.

Share