استاندار در شورای حفاظت از منابع آب:

جهاد کشاورزی گیلان جلوی هدر رفت آب زراعی را بگیرد | قطعی برق کشتارگاه‌ها به صلاح نیست

نماینده عالی دولت در گیلان یکی از راه‌های کاهش هدر رفت آب را تقویت و اصلاح شبکه‌های آبیاری و لایروبی کانالها دانست و اعلام کرد: در این خصوص سازمان جهاد کشاورزی باید اقدامات لازم و به موقع را انجام داده و با اصلاح شبکه‌های آبیاری در گیلان از هدر رفت آب کشاورزی جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در جلسه شورای حفاظت از منابع، اظهار کرد: در دو سال اخیر با کاهش بارش باران با تنش آبی مواجه بوده‌ایم ولی نگذاشتیم شالیکاران با مشکلی مواجه شوند.

استاندار گیلان افزود: در شش ماه نخست سال در استان باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای حمایت از کشاورزی بهره گیری شود و هیچ عذر و بهانه‌ای در این خصوص پذیرفته نیست.

عباسی ادامه داد: سال گذشته در حوزه تامین آب زراعی اقدامات خوبی اتجام شد و الحمدالله رضایت مردم به ویژه شالیکاران جلب شد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت آب ذخیره شده پشت سد سفید رود به منظور تامین آب زراعی در استان گفت: از آب ذخیره شده به حد بضاعت باید استفاده شود ولی برای تامین کامل آب زراعی نیاز است تا کانال‌های آبرسانی، آبندان‌ها و انهار مورد لایروبی شوند.

وی یادآور شد: تداببر اندیشده شده برای حفظ ادوات کشاورزی مثل پمپاژ آب و موتورخانه‌ها بسیار خوب بوده است و باید این روند ادامه داشته باشد زیرا تمامی این اموال بیت المال است که در اختیار کشاورزان قرار دارد.

استاندار اظهار کرد: در برخی از حوزه‌ها ازجمله در تامین آب زراعی خلاء‌هایی وجود دارد که در حال برطرف شدن است و باید از هم اکنون با برنامه ریزی و آینده نگری برای سال آینده پیش‌بینی‌های لازم انجام شود

* شالیکاران از برق پمپاژ آب در ساعات غیر اوج مصرف استفاده کنند

عباسی با بیان اینکه کشاورزان باید استفاده از موتورهای پمپاژ آبرسانی که برق زیادی را مصرف می‌کند به ساعات پایانی روز موکول کنند، افزود: شرکت برق منطقه‌ای گیلان نظارت کاملی داشته باشد تا در ساعات اوج‌مصرف شالیکاران از ادواتی که برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند، جلوگیری کند.

وی با درخواست از مسوولان و متولیان امر در خصوص‌عدم قطعی برق کشتارگاه‌ها نیز عنوان کرد: قطعی برق کشتارگاه‌ها به صلاح نیست زیرا با امنیت غذایی جامعه ارتباط دارد به خصوص آنکه استان گیلان بخشی از مرغ مورد نیاز دیگر استان‌های کشور از جمله تهران و البرز را تامین می‌کنند.

عباسی ادامه داد: کشاورزان به مسوولان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اعتماد کرده و تقویم زراعی را رعایت کردند از این رو فرمانداران هم به کشاورزان سرکشی کرده و مشکلات احتمالی آنان را به استانداری اعلام کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان در پایان با اشاره به قیمت‌های انواع برنج گیلان در بازارهای مصرف اعلام کرد: محصول کشاورزان منطقه طوری خریداری شود که کشاورز دچار ضرر و زیان نشود.

Share