با تکمیل پروژه فاضلاب فخب رقم می خورد؛

بهره برداری از یکصد کیلومتر لوله‌گذاری پروژه فاضلاب بانک جهانی رشت

عملیات اجرایی تکمیل بخشی از طرح بزرگ فاضلاب رشت با حضور استاندار گیلان، معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور، نمایندگان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین استانی در فخب آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، با حضور استاندار گیلان و معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور، کلنگ عملیات اجرایی تکمیل بخشی از طرح بزرگ فاضلاب رشت پیش از ظهر روز پنجشنبه به زمین خورد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این مراسم با تأکید بر اینکه وظیفه داریم اقداماتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ولی نعمتان خود و مردم عزیزمان انجام داده اطلاع‌رسانی کنیم تا نقشه‌های رسانه‌های معاند نقش بر آب شود، افزود: جهاد تبیین امروز حق الناس شهداست و باید ادا شود تا شرمنده آنان نباشیم و اتفاقات خوبی که در جمهوری اسلامی ایران در بخشهای علمی و توسعه فناوری، پزشکی، هسته‌ای و راهسازی رقم می خورد باید به نظر مردم برسد.

مجید آقازاده با بیان اینکه روستاهای برخوردار از خدمات آب شرب اکنون به ۸۵ درصد رسیده است، افزود: از ۱۴ کیلومتر خطوط انتقال روستایی در گذشته، هم اکنون از ۱۱۴ کیلومتر خطوط انتقال آب بهره‌مند می‌باشند.

به گفته آقازاده ۲۸۵ باب تصفیه خانه آب و ۱۵ میلیون و ۷۵۰ مترمکعب مخاذن ذخیره آب در کشور احداث شده و با اجرای ۳۱ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب از طریق ۱۶۷ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب، آبرسانی انجام می‌شود.

وی همچنین از طرح جهاد آبرسانی بعنوان اَبَر پروژه یاد کرد که طی اجرای آن یک میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار از آن بهره‌مند خواهند شد و گفت: در فاز اول ۱۰ هزار روستا از آب شرب بهداشتی برخوردار خواهند شد.

آقازاده از برگزاری همایش خیرین آبرسان در مشهد در تاریخ ۲۵ خرداد خبر داد و افزود: در این طرح عملیات آبرسانی به ۵ هزار روستا توسط خیرین اجرا خواهد شد.

برای تکمیل فاضلاب رشت ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است

همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با تشریح عملیات اجرایی تکمیل بخشی از طرح بزرگ فاضلاب رشت اظهار کرد: نکته مهم این پروژه، بهره برداری از یکصد کیلومتر لوله‌گذاری اجرا شده در زمان اجرای پروژه‌های برخوردار از وام بانک جهانی است.

مازیار علی‌پور افزود: با بهره برداری از ۱۵۷ کیلومتر لوله‌گذاری خط انتقال، ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز فاضلاب به تصفیه خانه فخب هدایت خواهد شد که از بار آلودگی روخانه‌های گوهررود و زرجوب کاسته می‌شود.

مدیر عامل آبفای گیلان با بیان اینکه این پروژه قرار است ظرف ۳۶ ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد، افزود: احداث ایستگاه پمپاژ PSX1، PSKI، PSZ و اجرا و تکمیل خط انتقال ورودی به ایستگاه پمپاژ PSK، عملیات لوله‌گذاری به طول ۵۶ هزار و ۴۴۳ متر، نصب ۱۱ هزار و ۵۷۰ فقره انشعابات فاضلاب بهداشتی برای جمعیتی معادل ۴۹ هزار نفر با افتتاح این پروژه رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه با اعتباری حدود یک هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان توسط شرکت گوهررود به عنوان پیمانکار اجرا می شود، افزود: برای تکمیل فاضلاب رشت ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

علیپور در پایان بیان کرد: تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر نیز ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تکمیل طرح فاضلاب رشت، میزان بار آلودگی رودخانه‌های رشت به حداقل خواهد رسید.

Share