مقصودی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی محیط زیست:

ارائه راهکارهایی عملی برای تولید کمتر پلاستیک توسط شهروندان

علی مقصودی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت ضمن اشاره به فرارسیدن روز جهانی محیط زیست اظهار داشت: روز جهانی محیط‌زیست امسال با طرح موضوع راه‌حل‌هایی برای آلودگی پلاستیکی، زنگ خطر بحران مواد پلاستیکی را بلندتر  کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی مقصودی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت ضمن اشاره به فرارسیدن روز جهانی محیط زیست اظهار داشت: روز جهانی محیط‌زیست امسال با طرح موضوع راه‌حل‌هایی برای آلودگی پلاستیکی، زنگ خطر بحران مواد پلاستیکی را بلندتر  کرده است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت تصریح کرد: ویژگی‌های اصلی پلاستیک‌ها باعث شده تا این مواد جایگزین بسیاری از محصولات شوند در حالیکه دفع نامناسب آن‌ها تهدید جدی برای محیط زیست محسوب می‌شود.

مقصودی با بیان اینکه پلاستیک به مرور در طبیعت به اندازه‌ها و اشکال بسیار کوچک و ریزتری در حد میکروپلاستیک‌ها در آمده‌اند و در خواهند آمد افزود: اتصال انواع آلاینده‌های آلی پایدار و فلزات سنگین به میکروپلاستیک در خواص سمی آن‌ها هم افزایی شدید دارد.

وی از تولید سالانه ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک در جهان طبق برآوردهای جهانی خبر داد و گفت: این آمار در شهرستان  رشت اگر مقدار زباله تولیدی را ۸۵۰ تن در روز در نظر بگیریم، حدود ۳۰۰۰ تن در سال است و این در حالی‌ست که بخشی از این پلاستیک‌های تبدیل شده به زباله نمی‌بایست بازیافت شوند (به دلایل بهداشتی) و بخش زیادی هم به دلیل نبود فرآیند مناسب جمع‌آوری به مرحله بازیافت نمی‌رسد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت اضافه کرد: ساختار مدیریت شهری باید به دنبال راه‌حلی برای کاهش، استفاده مجدد و بازیافت پلاستیک‌ها باشد. اما هر کدام از ما به عنوان انسان در قبال زمینی که بر روی آن زندگی می‌کنیم، وظیفه‌ای داریم بنابراین با راهکارهای ساده می‌توانیم تلاش کنیم که پلاستیک کمتری تولید کنیم.

مقصودی روشهای تولید کمتر پلاستیک را برشمرد و افزود: باید از ساک پارچه‌ای برای خرید به خصوص خرید نان استفاده کنیم و یا برای این کار از زنبیل حصیری و ساک‌های چندبار مصرف استفاده نماییم.

وی نوشیدن آب از ماگ و لیوان شخصی و به همراه داشتن بطری آب را دو راهکار دیگر برای تولید کمتر زباله خواند و عنوان کرد: برای همراه شدن با محیط زیست می‌توانیم مواد شوینده بزرگ و غلیظ خرید نماییم و در منزل از ظروفی استفاده کنیم که چندبار مصرف بوده و فقط مواد شوینده در آن ریخته می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت یادآور شد: پلاستیک‌های کوچکی که به اجبار نیاز به استفاده از آن وجود داشته را از آنجا که نباید بازیافت شوند می‌توانیم جمع‌آوری و برای استفاده مجدد به سوپری یا میوه‌فروشی تحویل دهیم همچنین در هنگام خرید و انتخاب محصولات به بازیافت شدن مواد پلاستیکی دقت کنیم.

مقصودی اضافه کرد: همه راهکارهای ذکر شده در حقیقت گام‌های کوچک ما برای داشتن محیط‌زیستی سالمتر برای خود و  فرزندان و آیندگان است و به عنوان یک مسئول تلاش خواهم کرد شرایط مناسب مدیریت پسماند را در شهر ایجاد کنم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در پایان ضمن تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ تفکیک زباله از مبدا خطاب به شهروندان گفت: با ما صحبت کنید، نظرات و تجربیات‌تان را مطرح کنید، تا با هم و در کنار یکدیگر راهی نو برای داشتن شهری و محیط زیستی تمیز و سالم بنا کنیم.

Share