آوای سلامت

۱۱ نشانه‌ای که می‌گوید خودمان را دوست نداریم

اگر فردی هستید که در محیط‌های اجتماعی احساس فرسودگی می‌کنید و ترجیح می‌دهید تنها باشید تا انرژی خود را دوباره به‌دست آورید، این احساس ساختگی که خودتان نیستید تجربه غیر معمولی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از همشهری آنلاین، گاهی برخی از ما بنا بر دلایلی احساس می‌کنیم خود واقعی‌مان نیستیم و برای همین خودمان را سرزنش می‌کنیم. اینکه از خود رضایت نداریم و گمان می‌کنیم در جمع‌های مختلف شخصیتی جعلی داریم دلایل مختلفی دارد که در زیر می‌خوانید.

اگر در زندگی احساس می‌کنید خارج از خلوت خود واقعی نیستید و در اجتماع شخصیتی جعلی دارید؛ دلایل مختلفی دارید که به آن‌ها پرداخته‌ایم:

۱. شما خارج از منطقه امن خود قرار دارید

گاهی اگر خارج از منطقه راحت و امن خودمان قرار بگیریم، حتی اگر احساس خوبی در ابتدا نداشته باشیم برایمان خوب است، زیرا می‌تواند نشانه رشد باشد. وقتی به خود فشار می‌آوریم تا در فضایی خارج از منطقه راحتی خود قرار بگیریم، اغلب برایمان سخت است که خود طبیعی‌مان باشیم و ممکن است حس واقعی بودن نداشته باشیم. اما قرار گرفتن در خارج از منطقه راحتی خودمان باعث می‌شود که افراد توانمندتر و قوی‌تری شویم. حتی اگر احساس کنیم خودمان نیستیم و دروغ می‌گوییم.

۲. شما درونگرا هستید

اگر فردی هستید که در محیط‌های اجتماعی احساس فرسودگی می‌کنید و ترجیح می‌دهید تنها باشید تا انرژی خود را دوباره به‌دست آورید، این احساس ساختگی که خودتان نیستید تجربه غیر معمولی نیست. اگرچه این احساس می‌تواند باعث ناراحتی شما شود، هیچ ایرادی ندارد چون شما به طور طبیعی درون گرا هستید.

بسیاری از درونگراها در محیط‌های کوچک‌تر مثلا وقتی با یک دوست صمیمی صحبت می‌کنند، احساس امنیت بیشتری می‌کنند. اگر در گروه‌های بزرگ احساس ناراحتی می‌کنید و دروغ می‌گویید، اشکالی ندارد که زندگی اجتماعی خود را در محیط‌های صمیمی‌تر متمرکز کنید.

۳. همیشه می‌خواهید مردم را راضی نگه دارید

تغییر خود برای خوشحال کردن دیگران می‌تواند باعث شود که احساس دروغگویی کنید. اگر خود را به خاطر دیگران تغییر می‌دهید تا آن‌ها را راضی نگه دارید، احساس جعلی بودن و دروغگویی می‌کنید. گاهی اشکالی ندارد که تمایلات مردم پسند داشته باشید، ولی با یادگیری نحوه نه گفتن به دیگران می‌توانید این حس را تغییر دهید.

به عنوان مثال، اگر دوستی شما را مجبور به رفتن به مهمانی می‌کند که ترجیح می‌دهید نروید، می‌توانید به او بگویید: «ممنونم بابت پیشنهادت، اما قبول نمی‌کنم.»

۴. شما سبک زندگی منفعلانه‌ای دارید

فعالیت‌های انفرادی مانند تماشای تلویزیون باعث می‌شود افراد کمتر احساس اصالت و مفید بودن کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مردم معمولاً وقتی بیرون می‌روند و سبک زندگی فعال‌تری دارند، بیشترین احساس مثبت را به خود دارند. دنیا را بگردید، با افراد جدید ملاقات کنید و فعالیت‌ها و تجربیات جدید را امتحان کنید تا با حضور در این محیط‌ها، احساس واقعی‌تری نسبت به خودتان داشته باشید.

فعالیت‌هایی مانند گذراندن وقت در طبیعت، رفتن به موزه‌ها، یا مراقبت از دیگران می‌تواند باعث شود که احساس مثبتی نسبت به خودتان داشته باشید.

۵. شما تحت فشار اجتماعی زیادی هستید

برآوردن انتظارات دیگران در حالی که خودتان باقی بمانید می‌تواند سخت باشد. تعهدات فرهنگی و اجتماعی می‌تواند فشار زیادی بر شما وارد کند تا به روشی خاص عمل کنید، روشی که ممکن است با آنچه واقعاً هستید مطابقت نداشته باشد. به عنوان مثال، اگر از یک فرهنگ نسبتاً سنتی هستید، ممکن است تمایل شما برای داشتن سبک زندگی منحصربه‌فرد با واکنش‌های منفی افراد زیادی روبه‌رو شود. این موضوع می‌تواند باعث شود احساس جعلی بودن و دروغگویی داشته باشید.

سعی کنید زمان بیشتری را با افرادی بگذرانید که در روزهای خوب و بد با شما بوده‌اند. یافتن گروهی از دوستان که به آن‌ها اعتماد دارید کمک‌تان می‌کند تا حس بهتری داشته باشید. افرادی که بدون توجه به اینکه چه کسی هستید دوستتان دارند، می‌توانند به شما فضایی بدهند تا خود واقعی‌تان باشید.

۶. شما عزت نفس پایینی دارید

اینکه فکر می‌کنید جعلی هستید و خود واقعی‌تان نیستید می‌تواند به این معنی باشد که به خودتان سخت می‌گیرید. اگر فردی هستید که دائماً از خود انتقاد می‌کنید، ممکن است عزت نفس نداشته باشید. مقابله با عزت نفس پایین سخت است و باید سعی کنید با شناخت نقاط قوت، قابلیت‌ها و منحصر به فرد بودن خود، این حس را بهبود بخشید.

مهم‌ترین قدمی که می‌توانید برای بهبود عزت نفس خود بردارید این است که الگوهای افکار منفی خود را به چالش بکشید. وقتی متوجه می‌شوید که به چیزهای بی‌رحمانه‌ای در مورد خود فکر می‌کنید، مانند چرا من یک آدم جعلی و دروغگو هستم؟ در این حالت یک قدم به عقب بروید. سپس، این افکار را با چیزهای مثبتی جایگزین کنید، مانند من فردی سازگار و قوی هستم.

۷. شما بیش از حد بر خود واقعی بودن‌تان تمرکز کرده‌اید

خود واقعی بودن ممکن است آنقدر که فکر می‌کنید مهم نباشد. همه ما آدم‌های پیچیده‌ای هستیم و لایه‌های مختلفی داریم. لازم نیست از این بابت خجالت بکشیم. سعی کنید با این واقعیت کنار بیایید که مانند هر شخصی، بسته به شرایط، شخصیت خود را تغییر می‌دهید. این می‌تواند نشانه قدرت باشد نه ضعف.

اگر خود را خیلی در دام این افکار گرفتار کردید، سعی کنید با انجام کارهایی از این افکار دور شوید. به سالن سینما بروید، قدم بزنید یا برای خودتان یک غذای خوب درست کنید. با این کار تمرکزتان روی این موضوع کم می‌شود.

۸. شما احساس می‌کنید لایق دستاوردها و موفقیت‌هایتان نیستید

سندروم ایمپاستر در بین افرادی که پیشرفت بالایی دارند رایج است، بنابراین مراقب آن باشید. اگر در فضایی پر از افراد موفق به شایستگی‌های خود شک می‌کنید، غیرعادی نیست. اما به یاد داشته باشید که گاهی اوقات ما نمی‌توانیم تمام نقاط قوت خود را ببینیم، حتی زمانی که برای دیگران اثبات شده است.

با مهربانی بیشتر با خود، این سندروم شیاد را متوقف کنید. با تمرکز روی کار، خود در مسیر موفقیت نگه دارید و مدام به این فکر نکنید که شایستگی کارهای موفقیت آمیزتان را ندارید.

۹. شما کمال‌گرا هستید

افراد کمال گرا خودشان را به دلیل‌عدم رعایت استانداردهای خود مجازات می‌کنند. این استانداردها هم معمولا غیرمنطقی زیاد هستند، این موضوع می‌تواند منجر به شک زیادی نسبت به خودشان شوند، از جمله احساس اینکه واقعی نیستند و جعلی هستید. اما مهم است که فراموش نکنیم همه اشتباه می‌کنند و هیچ کس نمی‌تواند کامل باشد. نرسیدن به استانداردهایی که برای خود تعیین کرده‌اید، نشانه این نیست که شما فرد بدی هستید.

۱۰. شما تروما دارید

تروما (زخم روان) می‌تواند نحوه تعامل ما با دیگران را تغییر دهد. برای مثال، اگر در گذشته از نظر عاطفی آسیب دیده‌اید، ممکن است از دیگران کناره گیری کنید. این قطع ارتباط نتیجه یک ضربه روحی است و می‌تواند شما را به سمت احساس غیر واقعی و ساختگی سوق دهد.

باید با یک درمانگر برای تشخیص تروما و یافتن راه‌هایی برای غلبه بر آن کمک بگیرید. بسیاری از درمانگران درمان شناختی رفتاری را شروع می‌کنند که برای مدیریت احساسات منفی‌تان کمک می‌کنند.

۱۱. شما افسردگی دارید

افسردگی یک وضعیت جدی است که می‌تواند باعث شک به خود شود. افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، اغلب احساس می‌کنند نمی‌توانند خود واقعی خود را به دنیا نشان دهند و در نتیجه، به طور منظم با احساس غیرواقعی و دروغگو بودن کنار می‌آیند. بهبودی از افسردگی می‌تواند به شما کمک کند که در زندگی روزمره خود این احساسات منفی را کاهش دهید.

Share