به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت شهید ناصر پیروی؛

ویژه‌ برنامه عصر خاطره با جنگل‌بانان و محیط‌بانان در گیلان برگزار می‌شود

به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت شهید ناصر پیروی، شهید ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی از پوستر ویژه‌برنامه عصر خاطره با جنگل‌بانان و محیط بانان گیلان با عنوان «مهر بان» در سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایکنا، سازمان جهاد دانشگاهی گیلان و حوزه هنری استان با همکاری اداره کل منابع طبیعی و اداره کل حفاظت محیط زیست به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت شهید ناصر پیروی، شهید ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی که در هفتم اردیبهشت سال ۱۳۸۴ به صورت ناجوانمردانه توسط قاچاقچیان چوب سر از تنش جدا شد و به شهادت رسید، ویژه برنامه عصر خاطره با جنگل‌بانان و محیط بانان با عنوان «مهر بان» را روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه در سالن اداره کل محیط زیست برگزار می‌کند.

مراسم رونمایی از پوستر ویژه‌برنامه عصر خاطره با جنگل‌بانان و محیط بانان با عنوان «مهر بان» همزمان با شب شهادت شهید پیروی با حضور حمیدرضا مسکنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، هادی مدبری، رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، فریور نقوی، معاون اداره‌کل منابع طبیعی و محمدرضا روشنی، مسئول روابط عمومی محیط زیست استان و رسول منفرد، رئیس حوزه هنری گیلان در دفتر مرکزی سازمان جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

حمیدرضا مسکنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید ناصر پیروی، طبیعت را نشانه‌ای از قدرت لایزال خداوند دانست و اظهار کرد: حفاظت از طبیعت و محیط زیست به عنوان آیه‌ها و اسرار الهی جزو وظایف شرعی ماست که اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع جنگل در فرهنگ گیلان همچون آینه‌ای انعکاس دهنده رویدادهای استبداد ستیزی و ایثارگرانه است شاید به جرأت بتوان گفت که ما بیش از همیشه به ترویج آموزه‌های محیط زیستی در برنامه‌های فرهنگی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه جنگل، دریا و کوه جز ثروت‌های ملی محسوب می‌شود که حفاظت و بهره برداری عادلانه وعدم تخریب این ثروت‌های عظیم وظیفه همگانی است، افزود: روحانی شهید میرزا کوچک‌خان در جنگل علیه استبداد و خودکامگی برخاست و در ادامه قیام سردار جنگل، حفاظت از این ثروت ملی مرهون فداکاری و جانفشانی جنگلبانان و محیط بانان است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به اینکه شهید ناصر پیروی، رئیس اسبق منابع طبیعی ماسال که در سال ۸۴ به دست غارتگران عرصه‌های طبیعی مظلومانه در راه مبارزه با فساد و جلوگیری از تجاوز به اموال الهی به شهادت رسید، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی استان گیلان و پژهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهید پیروی و همچنین شهدای حفاظت از منابع ملی خصوصا جنگل بانان و محیط بانان ویژه‌برنامه «مهر بان» را با مشارکت اداره‌کا منابع طبیعی و محیط زیست استان، حوزه هنری گیلان، اداره‌کل آموزش و پرورش استان در ۱۱ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌کند.

مسکنی بیان کرد: در شب شهادت شهید پیروی از پوستر ویژه‌برنامه رونمایی می‌شود تا در روز دوشنبه در مراسمی که با حضور پاسداران و حافظان انفال و سرمایه‌های طبیعی کشور برگزار می‌شود یاد و نام و خاطره ایشان و پیروی‌های دیگری که حافظان خوشنام ایران عزیز هستند، زنده نگهداشته شود و بتوانیم برای نسل‌های آینده شهید ناصر پیروی را به عنوان یک قهرمان ملی و نماد یک انسان متعهد و عاشق معرفی کنیم.

وی گفت: در کشور ما الگوهایی نظیر شهید پیروی هستند که نام و خدمات ارزنده‌شان جاودانه شده زیرا دلیل شهادت آن‌ها حفظ و صیانت از انفال بود، امثال شهید پیروی، جان خود را برای حفاظت از کیان کشور و عرصه‌های طبیعی و جنگل بخشیدند و متعهدانه و شجاعانه ایستادگی کردند.

رسول منفرد، رئیس حوزه هنری استان گیلان هم در این مراسم اظهارکرد: در فرهنگ دینی ما درخت نماد و نشانه بزرگ و شریفی بوده و جایگاه مهم و مقدسی دارد؛ خداوند در یک درخت و مقام نخل تجلی پیدا می‌کند و حضرت مریم هنگام تولد مسیح بر نخل تکیه دارد و یکی از مهم‌ترین مقاطع موحدان عالم آنجا رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه کسانی که مکان عمومی و محیط زیست را آلوده کنند مورد لعن خداوند قرار می‌گیرند، افزود: دوشنبه برنامه گرامیداشت و پاسداشت شهید ناصر پیروی، شهید ملی حفاظت از محیط زیست برگزار می‌شود این شهید والامقام در سال ۸۴ وقتی رئیس منابع طبیعی شهرستان ماسال بود، به دلیل پافشاری در صیانت از محیط زیست مورد جفای دشمنان قرار می‌گیرد و سرش از پیکرش جدا می‌شود که نحوه شهادت مظلومانه وی در راه مبارزه با باطل یادآور شهادت میرزا کوچک خان و همچنین سید الشهدا است.

منفرد با بیان اینکه شهید پیروی با شهادتش الگویی جاودانه برای علاقمندان محیط زیست، منابع طبیعی و طبیعت و فعالان این عرصه شد، گفت: الان محیط زیست مورد هجوم و تاراج نظام سرمایه‌داری مدرن است و این چالش فراتر از مرزبندی‌ها در جهان می‌باشد.

رئیس حوزه هنری گیلان با بیان اینکه احیای یاد و خاطره شهید پیروی قدم اول فرهنگ‌سازی حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی است، افزود: اتلاق عنوان شهید و قهرمانان عرصه انفال فرصتی است که انقلاب اسلامی فراهم کرده و با ادبیاتی که در اختیار ما قرار گرفته این امکان فراهم است، تا داستان شهید پیروی را برای آیندگان بازگو کنیم زیرا حفظ محیط زیست دغدغه قلبی و درونی شهید ناصر پیروی بوده و صرفا یک مسئولیت اداری نبود.

وی تأکید کرد: باید قصه شجاعت و ایثار شهید پیروی را برای کودکان و نوجوانان روایت کنیم تا از سن کودکی با محیط زیست و قهرمانان ملی این عرصه آشنا باشند و آگاهانه به مسئله محیط زیست نگاه کنند.

منفرد گفت: تاریخ و خاطرات شفاهی شهید پیروی توسط محمد مجیدپور جمع آوری و تدوین شده که به زودی منتشر می‌شود؛ در حال حاضر در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهید پیروی یک موشن کُمیک و یک قطعه موسیقی و یک نمایش که ترانه و متن آن توسط پونه نیکوی سروده شده، تهیه شده است.

فریور نقوی، معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان هم در این مراسم گفت: گیلان استانی است که از پوشش جنگلی بالایی برخوردار است و علاوه‌بر این بیشترین جمعیت پراکنده را هم در پوشش جنگلی استان داریم که ۷۰ درصد از پهنه سرزمینی استان توسط جمع چند صد نفره از جنگل‌بانان و محیط بانان حفاظت می‌شود.

وی با بیان اینکه اکوسیستم استان ما بسیار شکننده بوده و مستعد حوادث و بلایای طبیعی است، افزود: طبیعت گیلان به برکت خون‌هایی که در راستای صیانت از منابع ملی ریخته شده نفس می‌کشد و شهید پیروی یکی از شهدای شاخص این عرصه است که شهادت وی کاملا برنامه ریزی و سازمان‌دهی شده، رقم خورده است.

نقوی بیان کرد: همکارانی داریم که در حین انجام وظیفه آسیب می‌بینند، در ماه اخیر نمونه حمله با داس به قصد کشت به یکی از همکاران جنگل‌بان‌مان را شاهد بودیم، یا همکار شهید دیگری داریم که با گذشت دو دهه هنوز پرونده شهادت ایشان مفتوح بوده و چون حاضر به همکاری با قاچاقچیان چوب نشد در ساعت یک بامداد در منزلش به ضرب گلوله مقابل خانواده به شهادت رسید.

محمدرضا روشنی، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان هم در این جلسه گفت: محیط بانان و جنگل بانان قشر مظلومی هستند و محیط بانان با وجود اینکه مسلح هستند در مواجه با کسی که به طبیعت آسیب می‌رساند، قانونی اجازه استفاده از سلاح و حق تیراندازی را ندارند و حتی در برخی موارد محکوم به اعدام شدند که این امر نیازمند حمایت بیشتر توسط دستگاه قضایی است. امیدواریم یادبود شهادت شهید پیروی شرایط توجه بیشتر به امنیت شغلی محیط بانان و جنگل بانان را فراهم کند.

Share