احمد کیمیایی، عضو اتاق بازرگانی؛

نیازی به تغییر تیم اقتصادی دولت نیست؛ تیم سیاست خارجی باید تغییر کند

احمد کیمیایی، عضو کمیسیون بازار و پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت ارزش پول را پایین می‌آورد تا کسری را جبران کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وضعیت اجتماعی و سیاسی و سیاست خارجی کشور باعث شده فرار سرمایه در کنار تحریم ها، ساختار اقتصادی کشور را با فشار مضاعفی مواجه کند. از یک سو بلوکه شدن دلارهای نفتی و سخت شدن صادرات و واردات و از سوی دیگرعدم امنیت سرمایه گذاری، کشور را با بحران ارزی و کسری بودجه دولتی مواجه کرده است که عده‌ای راه حل آن را در اقتصاد نمی‌بینند بلکه راه حل‌های سیاست خارجی را نسخه نهایی عبور از بحران می‌دانند.
احمد کیمیایی، عضو کمیسیون بازار و پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، درباره نمایان شدن آثار تورمی بودجه امسال بر اقتصاد داخل طی سه ماه آینده به «انتخاب» گفت: وضعیت بودجه که به تورم منتهی می‌شود بحث امسال نیست و در سال‌های گذشته نیز اشکالات بودجه‌نویسی را داشته‌ایم که منجر به کسی شده است. در بودجه امسال نیز مشخص است و احتمال می‌دهیم که تورم مجددی داشته باشیم که ۴۰-۵۰ درصدی باشد. دولت ارزش پول را پایین می‌آورد تا کسری را جبران کند. در مورد نرخ ارز نیز نظر کارشناسان این بوده است که رفتارهای ارز بخاطر کسری بودجه است. من معتقدم راه حل‌ها اقتصادی نیست و حتما باید در سیاست خارجی تحولی ایجاد شود. ما خیلی از ارزهایی که داریم بلوکه است و اگر به کشور برگردد شاهد رونق مثبت و کاهش نرخ تورم خواهیم بود. در بحث کسری بودجه نیز دسترسی به ارزهای بلوکه شده می‌تواند کمک کند.

وی درباره فرار سرمایه از کشور افزود: در سالیان گذشته سرمایه گذاران در این فکر بودند که در اصفهان یا تهران یا تبریز سرمایه‌گذاری کنند، به مرور گفتند در چه حوزه‌ای بین ملک و ارز سرمایه کنیم، الان که وضعیت خیلی سخت‌تر شده است این بحث وجود دارد که پول را دبی ببریم یا گرجستان و ترکیه؟ این وضعیت باعث شده است که نه تنها ارز وارد کشور نشود بلکه ارز خارج هم بشود که فشار مضاعفی به کشور وارد می‌کند.

او افزود: برنده جایزه نوبل اقتصاد هم به ایران بیاید وضعیت اقتصاد ما را در کوتاه مدت نمی‌تواند درست کند. الان عده‌ای می‌گویند تغییر در تیم اقتصادی دولت وضعیت را بهتر می‌کند، اما لزومی ندارد، ما باید تغییر در تیم دیپلماسی داشته باشم. مثلا در عراق ۱۲ میلیارد دلار پول ما آنجاست و نمی‌توانیم به آن پول در همسایگی خود دسترسی داشته باشیم و تنها راه آن حل بحران دیپلماسی است. اگر ارزهای نفتی ما وارد کشور شود و مقداری دولت بتواند با این ارزها کار کند من فکر می‌کنم وضع بهتر می‌شود.

کیمیایی درباره تاثیر منفی سرازیر شدن دلارهای نفتی پس از رفع تحریم‌ها گفت: سود سرشار و ارز شدید نفتی که نخواهیم داشت، اگر فردا هم تحریم‌ها تمام شود هفتاد درصد آثار آن باقی خواهد ماند و خیلی از کشورها با ما کار نخواهند کرد. تحریم‌ها یک سری آثار هم دارد که تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. من فکر نمی‌کنم با برداشته شدن تحریم‌ها هم سرمایه‌گذاری خاصی صورت بگیرد و ارزهای زیادی وارد کشور شود. من خیلی خوشبین نیستم که به سرعت همه چیز درست خواهد شد. تجربه بعد از برجام را در اتاق‌های بازرگانی داشتیم که خیلی از هیات‌های غربی به ایران آمدند، اما منتهی به سرمایه‌گذاری نشد. هیات‌های غربی ساختار اقتصادی ما را که می‌دیدند تعجب می‌کردند. مثلا ما وقتی به هیات خارجی می‌گفتیم چند نرخ ارز داریم متوجه نمی‌شدند منظور ما چیست. هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که پنج نرخ ارز وجود داشته باشد. این وضعیت باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در کشور ما همواره دچار مشکل باشد. ارزهای نفتی هم که به کشور بیاید فقط چاله‌های دولت را پر می‌کند.

Share