رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش خبر داد:

مشاهده و ثبت دو گونه کرکس در ارتفاعات شهرستان املش+ عکس

لطیف جواهردشتی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش از مشاهده دو بهله پرنده نادر و در معرض انقراض کرکس در این شهرستان خبر داد و افزود: گیلان در مسیر کویدور پرواز انواع پرندگان است و یک استراحت‌گاه امن برای آن‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش از مشاهده دو بهله پرنده نادر و در معرض انقراض کرکس در این شهرستان خبر داد.

لطیف جواهردشتی اظهار داشت: دو گونه کرکس (کرکس سیاه و کرکس مصری) در ارتفاعات این شهرستان مشاهده و توسط محیط بانان پر تلاش این اداره به ثبت رسید.

وی افزود: در فصل بهار با توجه به زمان‌زاد آوری پرندگان و پستانداران در مناطق دور دست و ییلاقی، اکیپ یگان حفاظت محیط زیست شهرستان املش به هدایت محیط بان «شاپور عبدی» با پایش مستمر و شبانه روزی، موفق به تصویربرداری از دو گونه کرکس بنام‌های کرکس سیاه و کرکس مصری شدند.

گفتنی است در کرکس مصری رفتارزاد آوری نیز مشاهده و ثبت شده است.

جواهردشتی با بیان اینکه این پرندگان به سمت تابستان‌گذرایی سیر می‌کنند، افزود: گیلان در مسیر کویدور پرواز انواع پرندگان است و یک استراحت‌گاه امن برای آن‌ها محسوب می‌شود، به طوری که بعضی از آنان تا دو ماه می‌مانند و بعضی هم جوجه‌آوری دارند. وی ضمن اشاره به اینکه ۲۳ گونه کرکس در دنیا وجود دارد، به گونه‌های موجود در ایران اشاره کرد و گفت: گونه‌های اصلی و رایج کرکس در ایران چهار گونه کرکس معمولی، سیاه، کوچک (مصری) و هما است.

جواهردشتی در پایان اظهار داشت: کرکس‌ها با تغذیه از لاشه حیوانات نقش اکوسیستمی بسیار مهمی را در طبیعت ایفا می‌کنند و نابودی آن‌ها مجموعه‌ای از خطرات بهداشتی از جمله افزایش شیوع بیماری‌ها را می‌تواند ایجاد کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های عمومی برای بالابردن آگاهی مردم، گشت‌های کنترلی برای جلوگیری از تخلفات شکار، برگزاری کلاس‌های آموزشی در روستاها و شهرهای واقع در حاشیه زیستگاه‌های حساس و ارتقای سطح مدیریتی مناطق آزاد استان از جمله اقدامات برای حفاظت از این گونه پرندگان است.

شهرستان املش با داشتن مناطق بکر از تنوع غنای گونه‌ای مطلوبی برخوردار میباشد که در طول سال از گونه‌های شاخص مستنداتی تهیه و زیستگاه‌های این گونه‌ها شناسایی می‌گردد.

Share