توجیه عجیب فرماندار رضوانشهر؛ نگویید کارگران بیکار شدند!

سد شفارود استخوانی لای زخم | نماینده کارگران: اخراج شدیم حقوق هم نگرفتیم

پروژه سد شفارود به عنوان یک ابرچالش در حوزه عمرانی گیلان، سال‌هاست که مشکلات عدیده‌ای برای کارگران و مردم منطقه ایجاد کرده که فرماندار رضوانشهر با اشاره به آخرین وضعیت پروژه سد و حواشی آن خبر از واگذاری پروژه به قرارگاه خاتم و بازگشت به کار اکثر کارگران داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، سد مخزنی شفارود در غرب گیلان منطقه پونل رضوانشهر بر روی رودخانه شفارود و در فاصله ۲.۵ کیلومتری شهرستان رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری کلان‌شهر رشت احداث می‌شود.

آغاز بی‌پایان پروژه سدشفارود

عملیات اجرایی سد و سازه‌های جانبی آن بر اساس قرارداد تأمین مالی و اجرای سدشفارود از فروردین ۱۳۹۳ آغازشده و همچنان نیز ادامه دارد.

اما طبق قرارداد سد و نیروگاه شفارود باید در سال ۹۷ به اتمام می‌رسید ولی تاکنون نه اینکه راه‌اندازی نشده بلکه به گفته استاندار هنوز در حد ۵۷ درصد پیشرفت عمرانی داشته و هیچ اقدامی برای بخش نیروگاهی آن انجام‌شده است.

آنچه که انتظار می‌رفت

تأمین آب شرب شهرستان‌های رضوانشهر، پره سر و تالش در افق ۱۴۲۵ به میزان ۲۳.۱ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب کشاورزی به میزان ۳۲.۹ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب صنایع به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب در سال، تولید انرژی برق‌آبی (۲ واحد نیروگاهی هرکدام به ظرفیت ۲.۳ مگاوات ساعت)، کنترل سیلاب‌های فصلی، توسعه آبزی‌پروری و اشتغال‌زایی در منطقه ازجمله اهدافی است که در طرح احداث سد شفارود، هدف‌گذاری شده است.

موانع زیست‌محیطی و عدم شفافیت در روند اجرای پروژه، موافقت‌نامه سه‌جانبه عجیب، تغییر کارفرمای پروژه و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات غیرضروری، مازاد و شائبه برانگیز در کنارتغییر نسبت‌های مالی پروژه و تأخیر همیشگی پرداخت دستمزد از جمله دلایل ناکامی مطلق در اجرای پروژه‌ای است که در طی چند سال اخیر به‌عنوان یک ابرچالش در حوزه عمرانی گیلان مطرخ می‌شود. (برای آشنای کامل از مهمترین مشکلات پروژه سد شفارود، خواندن خبر ” چندین میلیون یورو سرگردان در سد شفارود و کارگرانی که به نحوه پرداخت‌ها معترض هستند” پیشنهاد می‌شود)

نماینده کارگران: اخراج شدیم حقوق هم نگرفتیم

ماجراهای ناتمام عدم پرداخت به موقع دستمزد کارگران سد شفارود بخشی دیگر از سریال ناتمام حواشی سد شفارود است که عملاً بازدیدهای مسؤولان استانی و کشوری اثر قابل لمسی در روند اتمام آن نگذاشته است.

پوربابک نماینده کارگران سد شفارود چند روز پیش با اشاره به تعطیلی کارگاه سدسازی از مرداد ماه سال ۱۴۰۰  گفت که از مردادماه سال ۱۴۰۰ تا دی‌ماه سال گذشته، کارگران کارگاه سد شفارود اخراج  شده و قریب یک سال است که بیمه کارگران نیز پرداخت نشده است.

پرداخت حقوق معوقه کارگران تا پایان  بهمن ماه

سید نادر صفوی میر محله فرماندار شهرستان رضوانشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر گفت که پروژه سد شفارود یک پروژه ملی و پیمانکاری است و به طور طبیعی پیمانکار مسؤول کارگران خواهد بود.

 وی پرداخت نشدن حقوق کارگران به مدت شش‌ماه را نادرست خواند و تأکید کرد که حقوق همه نیروهای شاغل در این پروژه تا آخر بهمن ماه ۱۴۰۱ پرداخت شده و بحث بیمه معوق نیز در حال انجام است.

به گفته فرماندار شهرستان رضوانشهر، اینکه چه تعداد کارگر در پروژه پیمانکاری فعالیت دارند یا در پایان هر مرحله با چه تعداد تسویه حساب شده یا نیروهای دیگری جایگزین خواهند شد، با مجری طرح و پیمانکار است و ارگان دولتی به‌عنوان ناظر بر اجرای کار است.

پروژه سدفارود پیمانکاری است نه کارخانه تولیدی

صفوی تأکید می‌کند که علیرغم همه این موارد به طور مستمر برای حل مشکل این پروژه ملی پیگیری‌های لازم انجام می‌شود و اینگونه نیست که امور به حال خود رها شده باشد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه یک واحد تولیدی نیست، می‌گوید «حدود ۸۰۰ نفر در پروژه ساخت سد شفارود فعالیت داشتند که تا بهمن ماه حقوقشان پرداخت شد و پروژه برای آغاز مرحله جدید مدتی در تعطیلی به سر می‌برد و مسئله اخراج تعداد زیادی کارگر درست نیست.»

پروژه سد شفارود در سال ۱۳۹۲ با عنوان تامین آب مورد نیاز کشاورزی درمنطقه و جلوگیری از عوارض خشکسالی و تامین آب شرب و تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی و تامین آب مورد نیاز صنایع و کنترل سیلاب های فصلی با اشتغالی بالغ بر یک نفر شروع به کار کرد.

فرماندار شهرستان رضوانشهر درباره جزئیات این پروژه پیمانکاری نیز گفت که این روند تا سال ۱۴۰۰ با مشکلاتی از قبیل پیمانکار با کارفرما ادامه یافت تا اینکه در این سال پیمانکار ارتباط کاریش را با کارفرما کاملاً قطع کرد و طی آن فقط حدود ۲۱۰ نفر نگهبان در پروژه پیمانکاری مشغول کاربودند.

صفوی به برگزاری نشست مشترک خود با مدیرکل دادگستری به دستور استاندار گیلان برای حل مشکلات کارگران سدشفارود در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ اشاره می‌کند و می‌گوید: « در آن جلسه نهایتاً تصمیم بر تنفیذ قرارداد پیمانکار پروژه شد و  شرکت آب نیرو (کارفرما) لایحه تنفیذ پیمانکار را به دادگستری شهرستان اعلام و در دادگاه تجدید نطر استان تأیید شد، اما در طی آن از طریق شورای تامین شهرستان و استان و استاندار و نماینده رئیس کل دادگستری تلاش کردیم تا هرچه سریعتر حقوق و دستمزد معوقه کارگران که حدود یک‌سال طلب داشتند تسویه شود و در کنار آن نیز معوقه بیمه تیز در دست اقدام است.»

از ورود قرارگاه خاتم تا بازگشت به کار اکثر کارگران

وی از همکاری قرارگاه خاتم برای ادامه روند اجرای پروژه سد شفارود خبر داده و معتقد است که درخصوص نیروهای کارگری شاغل در آن، پیمانکار تصمیم‌گیرنده خواهد بود.

 فرماندار شهرستان رضوانشهر از امضای تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه خاتم و تصویب در شورای تامین شهرستان سخن گفت که طی آن، حدود ۹۰ درصد کارگران قبلی کماکان در پروژه فعالیت داشته باشند.

صفوی تأکید می‌کند که پروژه پروژه سدشفارود، یک کارخانه تولیدی نیست که کارگران دائم در آن مشغول بکار باشند بلکه بصورت یک پروژه هرچند ماه از پیشرفت پروژه امکان هرلحظه تسویه یک قسمت از کارگران که نیازی به فاز بعدی نیست انجام گیرد.

وی معتقد است که نباید گفته شود، کارگران بیکار شدند چرا که ساخت سد و یا هر پروژه ای پیمانکاری میباشد و با شرکت تولیدی یا صنعتی که کارگرانش دائم در حال اشتعال هستند تفاوت زیادی دارد و باید به این مهم توجه شود.

موضوع احداث سد شفارود، ناتمام ماندن آن، درماندگی کارگران در کارگاه سدسازی و انتقادهای مسؤولان نسبت به این پروژه ملی و شائبه‌هایی که فرایند احداث سد مطرح می‌شود که یادگار از تصمیمات غلط سال‌های ماضی است، مصداقی از روایت حاج میرزا آقاسی و چاه‌کن هست که می‌گفت «اگر این چاه برای من آب نداشته باشد برای تو که نان دارد»

Share