نرخ تورم سال گذشته 45.8 درصد شد

خروج آمار تورم از پستو؛ سرانجام نرخ تورم اعلام شد+ جدول و جزئیات

مرکز آمار سرانجام نرخ تورم اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ را با تاخیر و البته به صورت ناقص و مختصر منتشر کرد. در این آمارها و در ارتباط با سال گذشته، صرفاً دو جدول دیده می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مرکز آمار بعد از دو ماه، آمار تورم را به شکلی ناقص به روز کرد. این آمارها نشان می دهد نرخ تورم در پایان سال گذشته (سال ۱۴۰۱) به ۸/۴۵ درصد رسیده است. داده‌های این مرکز همچنین برای فروردین ماه، صرفاً آمار نرخ تورم ماهانه را نشان می دهد.
پس از آن که مرکز آمار در سوم اسفند سال گذشته، نرخ تورم بهمن ۱۴۰۱ را منتشر کرد، انتشار این آمارها مسکوت ماند تا این که سرانجام قفل این ماجرا با انتشار آمارهای تورم سال گذشته و فروردین و البته به طور ناقص شکسته شد.
اگر چه گفته می شود تغییرات فنی (تغییر سال پایه محاسبات از ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰) دلیل اصلی این تاخیر بوده، اما برخی کارشناسان نیز پرهیز از انتشار آمارهای تورم بالا برای کنترل فضای روانی جامعه را از جمله دلایل تاخیر در انتشار آمار ماهانه تورم بیان می کنند. این در حالی است که آمار قیمت مسکن تهران نیز مدتی است توسط بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام نمی شود.

نرخ تورم سال گذشته ۴۵.۸ درصد شد

به هر حال، در این آمارها و در ارتباط با سال گذشته، صرفاً دو جدول دیده می شود. اول جدول نرخ تورم ماهانه گروه های کالایی در اسفند و دوم جدول نرخ تورم سالانه برای کل خانوارها، خانوارهای شهری و خانوارهای روستایی در سال های اخیر و نیز در ماه های دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱. بر این اساس، نرخ تورم سال گذشته یعنی میانگین ۱۲ ماهه قیمت ها در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه قبل از آن، برای کل خانوارهای کشور به ۴۵/۸ درصد رسیده که بالاترین میزان خود از آبان سال ۱۴۰۰ تا اسفند سال گذشته به شمار می رود. در این میان نرخ تورم خانوارهای شهری ۴۵ و نرخ تورم خانوارهای روستایی نیز ۵۰/۶ درصد اعلام شده است. این آمارها در شرایطی بیان می شود که بانک مرکزی در ۶ فروردین ماه امسال، نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۰ را معادل ۴۶/۵۴ درصد اعلام کرده بود.

تورم ۶.۹ درصدی خوراکی ها در اسفند
از سوی دیگر مشاهده می شود بر خلاف دوره های قبل که جزئیات بیشتری از تورم ماهانه بیان می شد، آمارهای جدید مرکز آمار در ارتباط با اسفند سال گذشته، تنها به جدول تورم ماهانه بسنده کرده است. طبق این داده ها، نرخ تورم ماهانه کل کالاها ۴/۷ درصد و کل خوراکی ها نیز رقم قابل توجه۶/۹درصد بوده است. در بین کالاهای خوراکی، گروه گوشت با تورم ماهانه ۱۸/۳ درصد و نیز میوه و خشکبار با تورم ماهانه ۱۲/۸ درصد بیشترین تورم ماهانه را از آن خود کرده اند. در بین کالاهای غیر خوراکی نیز پوشاک و کفش با تورم ماهانه ۷/۵ درصد و نیز گروه حمل و نقل با تورم ماهانه ۷/۱ درصد، سردمدار رشد ماهانه قیمت در آستانه نوروز امسال لقب گرفته اند.

کاهش تب قیمت ها در فروردین ۱۴۰۲

اما آمارهای تورم ماهانه در فروردین امسال که در ادامه آمارهای مرکز آمار اعلام شده نشان می دهد در فروردین ماه امسال، مقداری از تب ماهانه قیمت ها کاسته شده است. به طوری که نرخ تورم ماهانه کل کالاها به ۳/۷ درصد و تورم ماهانه خوراکی ها به ۴ درصد کاهش یافته است. به نظر می رسد آرام گرفتن نرخ ارز  و همچنین کاهش تقاضا در بخش هایی از بازار به دلیل ماه مبارک رمضان، از جمله دلایل این کاهش باشد. به این ترتیب در بین کالاهای خوراکی، بیشترین نرخ تورم ماهانه به میوه و خشکبار با ۱۵/۳ درصد رسید و پس از آن گروه گوشت با ۵/۴ درصد در رده بعدی قرار گرفت. در میان کالاهای غیر خوراکی نیز گروه حمل و نقل با ۸/۶ درصد بیشترین تورم ماهانه را از آن خود کرد و پس از آن، کالاها و خدمات متفرقه و نیز هتل و رستوران به ترتیب با ۷ و ۵ درصد قرار گرفتند.

تغییر سهم کالاها در سبد هزینه خانوار

در میان داده هایی که دیروز مرکز آمار منتشر کرد، یک موضوع مهم درباره سبد هزینه خانوار خودنمایی می کند. به این صورت که نشان می دهد سهم گروه های کالایی در این سبد که بر اساس داده های سال ۱۴۰۰ به روز شده اند، با داده های قبلی که بر اساس آمارهای سال ۹۵ محاسبه شده بودند، تفاوت های قابل توجهی دارد.
بر این اساس مشاهده می شود که طی ۵ سال دوم دهه ۹۰، در قبال افزایش سهم خوراکی ها، مسکن و لوازم خانگی در  سبد هزینه خانوار، سهم دیگر اقلام نظیر بهداشت، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و فرهنگ، آموزش، هتل و رستوران کاسته شده است. بی تردید این موضوع حاصل تورم بی امان سال های اخیر و فرورفتن بودجه خانوار به لاک دفاعی و تامین نیازهای ضروری بوده که هشداری جدی به شمار می رود.

Share