مشارکت بالای مردم ترکیه در انتخابات؛

انتخابات ترکیه به دور می رود | حزب اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی

در نهایت تمام آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه شمارش شد و هیچ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند و بنابراین دور دوم انتخابات دو هفته بعد برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  رسانه‌های ترکیه امروز دوشنبه اعلام کردند که دمنابع خبری ترکیه به نقل از شورای عالی انتخابات این کشور اعلام کردند که در جریان انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی امروز و با مشارکت ۸۸.۴۸ درصدی مردم، رکورد بالاترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ترکیه به ثبت رسید. ر نهایت  تمام آرای ریاست‌جمهوری شمارش شده و هیچ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند.

نتیجه نهایی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به شرح ذیل است:
رجب طیب اردوغان: ۴۹.۳۵ درصد آراء

کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آراء

رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو، و سینان اوغان سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؛ البته محرم اینجه نیز در این انتخابات حضور داشت، اما روز پنج‌شنبه با بیان اینکه نمی‌خواهد شکست اپوزیسیون به حضور او نسبت داده شود.

 

سخنرانی کمال قلیچدار اوغلو پیش از اعلام رسمی نتایج

کمال قلیچدار اوغلو، نامزد ائتلاف ملت در نطقی اعلام کرد که اردوغان به آرایی که مدنظرش است دست نخواهد یافت و میدان رقابت را با افتخار ترک نخواهد کرد.

رهبر جمهوری خواه خلق ترکیه افزود: «به زودی شاهد پیروزی ما در این انتخابات خواهید بود.»

وی ادامه داد: «میزان مشارکت مردم بسیار گسترده بود و هیچ کس حق ندارد ادعای پیروزی کند.»

قلیچدار اوغلو گفت: «در صورتی که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، پیروز میدان خواهیم بود.»

نامزد ائتلاف شش گانه «ملت» گفت: نتایج آرای این دور از انتخابات نشان داد که اردوغان از کسب اعتماد مردم بازماند و سبد رأی حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان ریزش داشت.

حضور و سخنرانی اردوغان در آنکارا

در حالی که روند شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۴ می ادامه دارد و همزمان بازار داغ شایعات کشیده شدن انتخابات به دور دوم اوج گرفته است، رئیس جمهور اردوغان به آنکارا رفت. بسیاری از اعضای حزب عدالت و توسعه در فرودگاه «اسنبوغا» از اردوغان استقبال کردند. اردوغان با دست زدن به شهروندان از خودروی خود پاسخ داد.

سپس اردوغان با ورود به بالکن اجتماعات مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا در حضور هزاران طرفدار حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه در نطق خود اعلام کرد: «ما پیشتاز انتخابات با اختلاف زیاد هستیم.»

اردوغان افزود: «با اینکه نیک می‌دانم ما در این رقابت انتخاباتی پیشتاز و دست برتر را داریم، اما منتظر اعلام رسمی نتایج هستم تا تجلی اراده ملی را از نزدیک نظاره‌گر باشیم.»

وی در ادامه گفت: «ملت ما با اقبال به سمت حوزه‌های رأی گیری بار دیگر به دموکراسی روی آوردند. ملت و ترکیه با تمسک و چنگ زدن به رکن اراده ملی برنده واقعی این میدان هستند.»

اردوغان در ادامه گفت: «میزان مشارکت در انتخابات در سطح جهانی بی نظیر است و در تاریخ سیاسی ما در تارک آن قرار دارد.»

وی ادامه داد: «حزب جمهوری خلق و برخی از رؤسای شهرداری‌های حامی این حزب درصدد تشکیک نتایج برآمدند، اما تغییری در میدان صورت نخواهد گرفت.»

اردوغان در ادامه نطق پیش از اعلام رسمی نتایج از سوی دیوان انتخابات در حضور حامیان این حزب گفت: «نتیجه انتخابات هر چه باشد، من به نوبه خود از ۵۶ میلیون رأی دهنده هم میهنانم صرف نظر از انتخابی که مبذول داشتند، تشکر و مراتب قدردانی دارم.»

رئیس جمهور فعلی ترکیه گفت: «چنانچه تعیین قطعی سرنوشت انتخابات با خواست و آرای مردم به دور دوم کشیده شود، ما آماده‌ایم و از پیروزی خود خاطر جمع و آگاهیم.»

وی در ادامه نطق خود افزود: «با اختلاف ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار رأی اعلام شده از سوی دیوان انتخابات از رقیب خود پیشتازیم اما تا این لحظه دقیق اطلاع نداریم که آیا در مرحله نخست قطعی خواهد شد یا نه.»

گفتنی است هم‌زمان با نطق رئیس جمهور ترکیه در مقر حزب حاکم در آنکارا، رئیس دیوان عالی انتخابات ترکیه در بیانیه‌ای در واکنش به اعتراضات به عملکرد شمارش و ثبت آرا اعلام کرد: «مشکلی در فرایند اخذ و شمارش آرای خارج از کشور وجود ندارد.»

اردوغان در نطق سیاسی خود در حضور طرفداران خود در مقر حزب حاکم همچنین اعلام کرد که روند شمارش آرای هم وطنانمان در خارج از کشور در حال شمارش است.

اردوغان بار دیگر با اعلام پیشتازی خود گفت: «ما دست برتری در میدان رقابت داریم، اما کماکان منتظر اعلام رسمی نتایج می‌مانیم.»

اردوغان در بخشی از میتینگ پسا انتخاباتی خود در میان طرفداران پرشور خود اعلام کرد که نتیجه انتخابات پارلمانی نیز با تصاحب اکثریت کرسی‌ها به سود ائتلاف جمهور پایان یافته است.

وی تاکید کرد که بر این باور هستم که با تکیه بر شمارش آرای خارج از کشور، به زودی جشن پیروزی را در همین مرحله نخست خواهیم گرفت.

سنان اوغان: در دور دوم از هیچ کس حمایت نمی‌کنم

خبرگزاری رویترز گزارش داد که سنان اوغان، نامزد ائتلاف آتا در نطقی اعلام کرده است که در دور دوم انتخابات تمایلی به جانبداری از هیچ یک از طرفین انتخابات ندارم.‌

«ائتلاف جمهور» اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی

آرای احزاب پارلمان ترکیه به تفکیک و بر اساس شمارش نزدیک به ۹۹.۸۵ درصد آرا به شرح زیر است:

– حزب عدالت و توسعه (اردوغان) ۲۶۶ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸، ۲۹۵ کرسی ۲۹-

– حزب جمهوری خلق (قلیچداراوغلو) ۱۶۸ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸، ۱۴۶ کرسی ۲۲+

– حزب سبز و آینده چپ ۶۲ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸، ۶۷ کرسی ۵ –

– حزب جنبش ملی گرا ۵۱ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸، ۴۹ کرسی ۲+

– حزب خوب ۴۴ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸، ۴۳ کرسی ۱-

– حزب رفاه نو ۵ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸ صفر ۵+

– حزب کارگران ترکیه ۴ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸ صفر ۴+

Share