دونالد ترامپ: اعمال تحریم علیه ترکیه از جنگیدن در منطقه بهتر است

نامه ترامپ به اردوغان: کله‌شق نباش و احمق نباش | عربستان هزینه‌ استقرار نیروهای ما را تقبل کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به انتقادات مطرح‌شده از راهبرد دولت او در سوریه گفت که اعمال تحریم علیه ترکیه از جنگیدن در منطقه بهتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دو بار در حضور رئیس‌جمهور ایتالیا درباره راهبرد کشورش در سوریه نکاتی را مطرح کرد.

ترامپ ابتدا در یک نشست دوجانبه با حضور رئیس‌جمهور ایتالیا حاضر شد و ساعاتی بعدتر در یک کنفرانس خبری با حضور او شرکت کرد.

ترامپ در نشست دوجانبه در کاخ سفید گفت که اعمال تحریم علیه ترکیه بهتر از جنگیدن در منطقه است. او همچنین درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه گفت که این مسئله «مشکل ما نیست»، بلکه مسئله‌ای بین ترکیه و سوریه است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «سربازان ما در معرض آسیب نیستند و نباید هم باشند، چون دو کشور دارند بر سر سرزمین با هم می‌جنگند و این ارتباطی به ما ندارد. کردها الان ایمن‌تر هستند، آنها می‌دانند چطور بجنگند و همان‌طور که گفتم آنها فرشته نیستند. باید به عقب برگشت و مسئله را بررسی کرد؛ اما آنها برای ما جنگیدند، ما پول زیادی دادیم تا آنها کنار ما بجنگند و اشکالی ندارد. عملکردشان وقتی کنار ما جنگیدند خوب بود و وقتی کنار ما نجنگیدند عملکردشان خوب نبود.»

ترامپ در ادامه مدعی شد که حدود ۱۸ ماه پیش اجازه نداده آمریکایی‌ها در کنار کُردها علیه عراق بجنگند. او گفت: «یک سال و نیم پیش اجازه ندادم آمریکایی‌ها در کنار کردها علیه عراق بجنگند. گفتم یک دقیقه صبر کنید. این کشور در اقدامی احمقانه ثروت‌هایش را برای جنگیدن برای عراق و در اطراف این کشور خرج کرده است. هیچ‌کس نمی‌داند چطور این پول‌ها را خرج کردند، ولی آنها تا به حال ۸ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌اند. گفتم حالا هم باید باز هزینه کنیم تا در کنار کردها علیه عراق بجنگیم. برای همین گفتم، نه، ممنون!»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که وضعیت را در مرز ترکیه و سوریه برای آمریکا از لحاظ راهبردی «عالی» می‌داند. او گفت: «من وضعیت را در مرز ترکیه با سوریه برای آمریکا از لحاظ راهبردی، عالی می‌بینم. سربازها ما از آنجا خارج شده‌اند، سربازهایمان کاملاً ایمن هستند، سوریه دارد از کُردها محافظت می‌کند و این مسئله خوبی است. همه بازیگرها هم از داعش متنفرند. همه در این باره صحبت می‌کنند: سوریه، بیشتر از ما، روسیه، بیشتر از ما. ما برای مبارزه با داعش در آنجا بودیم، آنها هم برای مبارزه با داعش در آنجا بوده‌اند؛ می‌توانند اوضاع را پیش ببرند و باید هم پیش ببرند. آنها می‌توانند در جنگ‌های خودشان و در سرزمین‌های خودشان مبارزه کنند.»

ترامپ بار دیگر گفت کشورهای دیگری در سوریه هستند که قدرت دارند و به اندازه آمریکا از داعش متنفر هستند، تنها در روزهای گذشته برخی از زندانی‌های داعش آزاد شده‌اند که آن هم برای اثرگذاری روی تصمیم آمریکا بوده است.

ترامپ همچنین گفت که اطمینان دارد سلاح‌های هسته‌ای آمریکا که در ترکیه مستقر هستند ایمن خواهند بود. پیش از این مقام‌های سابق آمریکا درباره وضعیت حدود ۵۰ بمب اتمی آمریکا که در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر هستند ابراز نگرانی کرده بودند.

ترامپ، ساعاتی بعد در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور ایتالیا هم گفت که تصمیم «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه برای آغاز عملیات در سوریه او را شگفت‌زده نکرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که تحریم‌های شدیدی علیه ترکیه در راهند. او گفت که قصد دارد نیروهای آمریکایی را به کشور بازگردانده و به جنگ‌های بی‌پایان خاتمه دهد.

وی در این کنفرانس خبری گفت: «روسیه، ایران، سوریه و تا حد کمتری ترکیه همه به اندازه ما از داعش نفرت دارند. آنجا (خاورمیانه) بخشی از دنیای آنها است. ما ۷۰۰۰ مایل با آنجا فاصله داریم. من محور تبلیغاتم را بازگرداندن نظامیانمان به کشور قرار دادم، الان هم دارم همین کار را انجام می‌دهم.»

ترامپ در ادامه گفت که قصد دارد نظامیان آمریکایی در کشورهای متعدد دیگری را هم خارج کند. او گفت خجالت می‌کشد بگوید آمریکا در چند کشور حضور دارد.

وی گفت: «می‌خواهم نظامیانمان را از جاهای دیگر غیر از سوریه هم خارج کنم. این مسئله از لحاظ قانونی و دیپلماتیک نیازمند زمان است. ما در کشورهای بسیار زیادی حضور داریم. خجالت می‌کشم بگویم چند کشور. رقم دقیقش را می‌دانم ولی خجالت می‌کشم بگویم، چون بسیار احمقانه است.ما در کشورهایی حضور داریم و از آنها حراست می‌کنیم که حتی از ما خوششان نمی‌آید. آنها از ما سوءاستفاده می‌کنند.»

ترامپ درباره تجهیزات و نیروهایی که اخیراً آمریکا به عربستان سعودی اعزام کرده گفت: «عربستان سعودی هزینه‌های استقرار نیروهای ما در این کشور را تقبل کرده است. آنها کشور ثروتمندی هستند باید پول پرداخت کنند. کشورهای دیگر هم باید پرداخت کنند.»

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا او به اردوغان برای آغاز عملیات در سوریه چراغ سبز نشان داده گفت: «من به او چراغ سبز نشان ندادم. این حرفی که شما می‌زنید انحراف‌امیز است. دقیقاً عکس چراغ سبز بود.»

ترامپ گفت که بعد از گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان نامه‌ای به او نوشته که «بسیار شدیداللحن» بوده است. او گفت ممکن است این نامه به زودی منتشر شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به انتقادات «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از راهبرد او در سوریه گفت: «لیندسی گراهام دوست دارد هزار سال دیگر در خاورمیانه باقی بماند و با هزاران نظامی آمریکا بار جنگ‌های دیگران را به دوش بکشد. من می‌خواهم از خاورمیانه خارج شوم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در این کنفرانس خبری همچنین گفت که «پ.ک.ک» از لحاظ اقدامات تروریستی «بدتر از داعش» است.

او گفت: «من وارد جنگ بین ترکیه و سوریه نخواهم شد. خصوصاً وقتی که… اگر کردها را در نظر بگیرید- یکبار دیگر می‌گویم با همه احترامی که برای آنها قائلم- آنها فرشته نیستند. اگر به پ.ک.ک نگاه کنید، داعش به پ.ک.ک احترام می‌گذارد، می‌دانید چرا؟ چون آنها سرسخت‌تر از داعش هستند.»

وی اضافه کرد: «ما داریم کردها را مثل فرشته‌ها نشان می‌دهیم. ما به کردها پول دادیم، پول‌های هنگفت. ثروت‌های عظیم در اختیارشان گذاشته‌ایم. می‌دانید چیست؟ فوق‌العاده است. آنها در کنار ما جنگیدند، اما کلی پول دادیم تا در کنارمان بجنگند.»

کاخ سفید هفته گذشته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه (۱۷ شهریورماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

در بیانیه کاخ سفید عنوان شده بود که ترکیه پذیرفته چند هزار عضو داعش را که در ماه‌های گذشته اسیر شده‌اند و حالا در اختیار آمریکا و کردها قرار دارند، تحویل بگیرد. اغلب این افراد اتباع اروپا هستند، اما با وجود درخواست مکرر ترامپ، سران کشورهای اروپایی از پذیرش و محاکمه آن‌ها خودداری کرده‌اند. ترامپ پیشتر تهدید کرده بود که ممکن است این اسرا را آزاد کند.

ترکیه از هفته‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیاتی نظامی انجام داده و در نوار مرز با سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند. آنکارا برای این کار آوارگان سوری را بهانه و ادعا کرده که قصد دارد آوارگان مقیم در ترکیه را در این منطقه امن اسکان دهد.

 انتشار نامه ترامپ به اردوغان

متن نامه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه منتشر شده است.

این نامه به تاریخ ۹ اکتبر (۱۷ مهرماه) است یعنی روزی که ترکیه عملیات نظامی خود را در شمال سوریه آغاز کرد. ارتش ترکیه نیروهای شبه نظامی سوری مورد حمایت این کشور چهارشنبه گذشته عملیات زمینی خود را در شمال سوریه و در منطقه تل ابیض شروع کردند.

دونالد ترامپ به رجب طیب اردوغان نسبت به پیامدهای عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه هشدار داده و گفته است: «احمق نباش.»

دونالد ترامپ در این نامه نوشته است: بیایید برای دستیابی به یک توافق خوب همکاری کنیم. شما مایل نیستید مسئول کشتار هزاران نفر باشید، من هم نمی‌خواهم مسئول نابود کردن اقتصاد ترکیه باشم، (قطعا این کار) را خواهم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرده است: نمونه کوچکی از این را در جریان ماجرای کشیش برونسون به شما نشان دادم.

اندرو برانسون، کشیش آمریکایی پس از دو سال زندان در ترکیه مهرماه سال گذشته آزاد شد.

دونالد ترامپ در ادامه به دریافت نامه‌ای از «ژنرال مظلوم»، رهبر نظامی کردهای سوریه اشاره کرده و از رجب طیب اردوغان خواسته است تا برای دستیابی به یک «توافق خوبی» همکاری کند.

دونالد ترامپ همچنین در این نامه گفته است: اگر این کار را به شیوه ای درست و انسانی انجام دهید، تاریخ نگاهی مطلوبی نسبت به شما خواهد داشت چنانچه رویداد خوبی اتفاق نیفتد، از منظر تاریخ شما شیطان خواهید بود.

رئیس جمهوری آمریکا نامه خود را به این جمله به پایان برده است: کله‌شق نباش! احمق نباش! بعدا با شما تماس می‌گیرم.

Share