نعمت احمدی حقوقدان؛

امام جمعه قشم آدم را یاد خلفای بنی‌عباس می‌اندازد | دوربین نظارتی حجاب غیر قانونی است

نعمت احمدی حقوقدان می‌گوید: امام جمعه قشم خودمختار اقدام به پلمپ مغازه‌ها کرد و اصل تفکیک قوا را نادیده گرفت. نمی‌دانم چرا بی‌توجهی را به جایی می‌رسانند که آدم را یاد دوره خلفای بنی‌عباسی می‌اندازند که اُمرا می‌رفتند و در معابر افراد را محکوم کرده و همانجا فلک می‌کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری در تحلیل ابعاد حقوق عملکرد حاکمیت در موضوع حجاب به رویداد۲۴ می‌گوید: عده‌ای افراط و تفریط می‌کنند و کارهایی می‌کنند که خلاف قانون است. مسئله این است که دوربین گذاشتن در معابر در دنیا یکی از الزام‌های زندگی اجتماعی است؛ مثلاً در لندن هر یک متر دوربین است، اما اینکه از دوربین چگونه استفاده شود، شرط است.

در واقع نظارت عالیه لازم است، اما نه به این معنی که چرا روسری سر نکرده‌اند و ماشین را فضای عمومی بدانند؛ این یعنی تصمیم نیروی انتظامی برای رصد حجاب خانم‌ها با دوربین خلاف قانون است. حتی اگر مجلس هم بر اساس تفکرات نمایندگان این کار را قانون کند، آن‌ها هم به نوعی مرتکب بی‌قانونی شده‌اند، چون هیچ کس نمی‌تواند اراده شخصی و جناحی خودش را «قانون» کند زیرا در هیچ کجای اسلام به دیگران اجازه تجسس در امور شخصی افراد صادر نشده است.

در بخشی از اطلاعیه رسمی آمده که «فضای داخل خودرو، حریم شخصی محسوب نمی‌شود و فضایی در مَرئی و منظر عموم مردم است» احمدی درباره این مسئله می‌گوید: به شخصه وقتی این اطلاعیه را خواندم، کم مانده بود شاخ در بیاورم. نه قوه قضاییه و نه مجلس نمی‌توانند اراده خودشان را به جامعه تحمیل کنند. مثلاً وقتی امام جمعه قشم خودمختار اقدام به پلمپ مغازه‌ها کرد و اصل تفکیک قوا را نادیده گرفت. واقعاً نمی‌دانم چرا بی‌توجهی‌شان را به جایی می‌رسانند که آدم را یاد دوره خلفای بنی‌عباسی می‌اندازند که اُمرا می‌رفتند و در معابر افراد را محکوم کرده و همانجا فلک می‌کردند. دوره شیوه امیری گذشته است. برای تفکیک قوا این همه هزینه نمی‌شود که امام جمعه‌ای کار حسین قلی‌خانی انجام بدهد.

او می‌گوید: متاسفانه این قبیل رفتار‌ها جایگاه مهم نماز جمعه را روز به روز بیشتر تنزل می‌دهد. یک روزی وقتی آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله منتظری و رهبری و آقای هاشمی خطیب جمعه بودند و از دانشگاه تهران تا چهارراه ولیعصر نمازگزار می‌آمد، اما حالا حتی محوطه چمن دانشگاه هم به زور پر می‌شود. نکته تاسف برانگیز این است که برای تندرو‌ها شکستن حرمت نماز جمعه مهم نیست، واِلا همین امروز امام جمعه قشم باید برکنار می‌شد تا مردم به این ذهنیت نرسد که نماینده‌های رهبری افراط و تفریط می‌کنند. البته از شخص امام جمعه قشم نمی‌توانیم توقعی داشته باشیم، انتظار این است که مسئولان عالی ستاد برگزاری نمازجمعه چنین رفتار‌هایی را برنتابند تا بتوانند از جایگاه نماز جمعه به خوبی صیانت کنند.

احمدی می‌گوید: امام جمعه در حالی شخصاً اقدام به تعطیلی مغازه‌ها کرد که قشم منطقه‌ای مهمانپذیر است و در ایام عید فطر است که کاسبان آن منطقه می‌توانند به کسب درآمد امیدوار باشند. در چنین حالتی توقع داریم خارجی‌ها بیایند و ارز آوری داشته باشند؟ در همین چند ماه قطر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری ما جام جهانی را برگزار کرد و ما دندان تیز کرده بودیم تا از بخشی از تماشاچی‌های فوتبال میزبانی کنیم. اما همین رفتار‌ها از جمله فیلترینگ سراسری باعث شد، حتی یک نفر هم به ایران نیاید.

Share