نقش مؤثر حجاب‌سراها در زیست عفیفانه

کمبود مراکز عرضه محصولات حجاب در گیلان | فقط گفتاردرمانی کافی نیست

یکی از مؤثرترین عوامل در زیست عفیفانه در استان گیلان حجاب سراها و مراکز عرضه محصولات البسه اسلامی هستند که تعدادشان بسیار کم و نیازمند توجه بیش‌ازپیش مسئولان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، زیست عفیفانه یکی از مهم‌ترین دغدغه جامعه اسلامی در این روزهای ایرانیان است؛ زیستی که نه در پیرامون دین و مذهبی خاص بلکه زیست و حیاتی که در قلمرو انسانیت معنا می‌شود و مفهوم پیدا می‌کند.

یکی از الزامات زیست عفیفانه رعایت حجاب است، حجابی که بتواند زینت و زیبایی‌های زن را در برابر نگاه‌های سوء و شیطانی بر حذر دارد؛ همان حجابی که امروزه دست‌مایه فشار دشمن شده است علیه زنان غیرتمند و عفیفه ما.

اما جدای از فشارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که امروزه عاملی برای شل حجابی جامعه شده، فقدان برخی از زیرساخت‌ها نیز در کمرنگ شدن حجاب مؤثر بوده است؛ امروزه در بسیاری از مناطق ازجمله استان گیلان عرضه البسه مناسب زنان عفیفه و باحجاب سخت شده است یا مثلاً در استانی که در بسیاری از زمینه‌ها پیشرو و پیشگام است، حتی یک کارخانه پارچه‌بافی مناسب محصولات حجاب یافت نمی‌شود و حتی بدتر از آن اینکه در کشور مراکز تولیدکننده عرضه پارچه‌های حجاب بسیار محدود است.

فروشگاه ادیب یکی از فروشگاه‌های عرضه محصولات عفاف و حجاب در رشت است. این فروشگاه را زهرا منعم، یکی از زنان عفیفه و محجبه گیلانی اداره می‌کند.

این فعال عرصه عفاف و حجاب در گفت‌وگو با فارس با اشاره به فعالیت قریب به نیم دهه خود و خانواده‌اش در این حوزه، می‌گوید: «هدف اصلی‌اش از ورود به این عرصه، تقویت فرهنگ عفاف و حجاب، بهبود زیست عفیفانه و ارتقاء پوشش بانوان محجبه گیلانی با بهره‌گیری از روزآمدترین محصولات این حوزه است.»

خانم منعم با بیان اینکه از ابتدای شروع فعالیت با سرمایه شخصی و بدون استفاده از هرگونه تسهیلات مبادرت به راه‌اندازی واحد عرضه محصولات عفاف و حجاب کرده، می‌گوید: با توجه به علاقه‌مندی برای توسعه این مجموعه، تلاش‌هایی برای ورود به عرصه تولید محصولات عفاف و حجاب نیز صورت گرفته است.

مدیر فروشگاه حجاب ادیب به تلاش‌های دشمنان خارجی و برخی فریب‌خوردگان داخلی برای ترویج اباحه گری و بی‌بندوباری در سطح جامعه ایران اسلامی اشاره و خاطرنشان می‌کند که در چنین شرایطی خود را موظف به تقویت بسترهای ارائه محصولات جدید در حوزه عفاف و حجاب می‌دانیم اما برای تولید، نیازمند حمایت مسئولان مرتبط و متولیان امر هستیم.

فعالان عرصه عفاف و حجاب در حالی با عدم‌حمایت بخش دولتی روبرو هستند که تجربه نشان داده در سال‌های گذشته برای واردات محصولات آرایشی و بهداشتی ارز اختصاص پیدا می‌کرد اما در مقابل برای حمایت از تولید محصولات عفاف و حجاب اقدامی مشاهده نمی‌شود.

متأسفانه در دورانی که برای تخریب باورهای دینی، دشمنان این مرزوبوم با برنامه‌ریزی مدون واردشده است، فقط گفتاردرمانی توسط دستگاه‌های فرهنگی نتیجه‌بخش نیست و نقش مؤثر دولت را می‌طلبد.

رهبر معظم انقلاب و همچنین سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی به‌دفعات در بیانات خود دختران سرزمین ایران اسلامی را با هر پوششی فرزندان خود خطاب کردند و چه خوب است که همین تعداد معدودی از فعالان عرصه عفاف و حجاب تلاش می‌کنند تا با تنوع در عرضه محصولات، ضمن ارائه خدمات به بانوان چادری و محجبه، گام مؤثری در جذب حداکثری نسبت به پوشش اسلامی زنان و دختران بافرهنگ گیلانی بردارند.

فعالان حوزه عفاف و حجاب تنها با بی‌توجهی مسئولان مواجه نیستند، خانم منعم در بخشی از گفت‌وگوهای خود می‌گوید: «پس از گذشت مدت کوتاهی از شروع فعالیت مجموعه خود در حوزه محصولات عفاف و حجاب، با بیماری کرونا و بسته شدن و یا غیرحضوری شدن کسب‌وکار مواجه شدیم و سپس عدم ثبات در وضعیت ارزی مشکلاتی را به تمامی صنوف ازجمله ما وارد کرد.»

وی همچنین به دوران سخت اغتشاشات اخیر هم اشاره می‌کند و می‌گوید که در سال گذشته نیز به‌واسطه موقعیت مکانی محل فعالیت که در کانون حضور مستمر اغتشاشگران یعنی خیابان معلم قرار داشت با تهدیدات مختلف ازجمله به آتش کشیدن فروشگاه مواجه بودیم!

این فعال عرصه حجاب و عفاف با بیان اینکه در مدت اغتشاشات و نیز شرایط اقتصادی حساس کشور، پیشنهادات مختلفی ولو تمسخرآمیز برای خاتمه‌ فعالیت در حوزه عفاف و حجاب و ورود به عرصه‌های دیگر ارائه می‌شد، افزود: اگرچه درآمد فعالیت در این حوزه با توجه به شرایط‌های متفاوت سال‌های اخیر ازجمله کرونا، بی‌ثباتی ارز و به‌ویژه اغتشاشات، رونق نداشته اما با قوت به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

خانم منعم با تأکید بر اینکه نقش حمایتی دستگاه‌های اجرایی، نظامی و انتظامی و نهادهای مختلف استان در تهیه ملزومات عفاف و حجاب و پوشش اسلامی برای کارکنان خود بسیار اثرگذار هست، معتقد است که در ماه‌های اخیر متأسفانه شاهد بودیم که برخی دستگاه‌های فرهنگی استان نقش رقابتی با فروشگاه‌های عرضه محصولات عفاف و حجاب به خود گرفته‌اند و حمایت را طور دیگری تعریف کرده‌اند.

وی با اعلام آمادگی برای شروع فعالیت تولید محصولات عفاف و حجاب و وجود بسترهای لازم، گفت که تسهیل شرایط و درنظرگرفتن معافیت‌های گمرکی برای تهیه پارچه منجر به عرضه محصولات عفاف و حجاب با کمترین قیمت می‌شود.

منعم با اشاره به اینکه پارچه‌های داخلی توسط محدود شرکت‌های نساجی تولید می‌شود، بیان کرد که قیمت تمام‌شده برای مصرف کننده رو به افزایش است که در صورت امکان تأمین پارچه از مبادی قانونی با معافیت‌های گمرکی و نیز با توجه به وجود منطقه آزاد انزلی و شرایط تسهیل واردات می‌توان با بهترین قیمت محصولات عفاف و حجاب را با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری تولید کرد.

این فعال عرصه عفاف و حجاب با قدردانی از برگزاری چند نشست با محوریت موضوع عفاف و حجاب گفت که برگزاری چنین نشست‌هایی باید خروجی‌های اثربخش و عملیاتی داشته باشد تا مشارکت بانوان فعال در این عرصه را افزایش دهد.

دشمن در جنگ ترکیبی امروز خانواده و در رأس آن زن را نشانه گرفته تا از طریق کمرنگ کردن اعتقادات و ترویج پوشش‌های غیرمتعارف و مخالف با شئون اسلامی بتواند بی‌بندوباری را ترویج داده و به هدف خود برسد.

راه‌اندازی فروشگاه‌های حجاب که به ارائه انواع محصولات حجاب می‌پردازد به بانوان محجبه کمک شایانی کرده و مورد استقبال بسیاری از بانوان قرارگرفته است و می‌تواند در نهادینه کردن فرهنگ و عفاف و حجاب بسیار مؤثر باشد.

فروشگاه‌های عرضه محصولات عفاف و حجاب در شرایط کنونی کشور که بیشترین هجمه‌ها از دوست و دشمن در رابطه با آن شکل‌گرفته، همچون خیمه‌های فرهنگی و ارزشمند در جامعه هستند که هر کس به‌اندازه سهم خود باید در حفظ، افزایش و تبلیغ و معرفی آن‌ها تلاش کند.

حجاب سراها و مراکز عرضه پوشاک اسلامی بعد از پله تربیت صحیح نسل‌ها در خانواده، در امتداد تشکیل یک جامعه با زیست سالم و عفیفانه هستند که باید باروحیه مقاومت و اقدامی جهادی آن‌ها را حمایت کرد.

برپایی فروشگاه‌های عفاف و حجاب در سطح استان گیلان یا افزایش تعدد مراکز فروشگاه‌های حجاب بسیار می‌تواند درزمینهٔ ترویج عفاف و حجاب اثرگذار باشد به شرطی که تسهیلات راه‌اندازی مراکز و قیمت تمام‌شده محصولات با همت مسئولان و متصدیان امر، پایین باشد.

بسیاری از مراکز عرضه فروشگاهی محصولات عفاف و حجاب می‌تواند با تسهیلات دولتی و ارزان و همکاری توأمان با مراکز فنی و حرفه‌ای در تولید محصولات این حوزه اثرگذار باشد.

Share