در واکنش به اظهارات اخیر مقامات دولت مبنی بر خروج خودرو از کالای سرمایه‌ای؛

پورابراهیمی: دولت روحانی نگذاشت طرح مالیات بر عایدی سرمایه به سرانجام برسد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس محمدرضا پورابراهیمی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات دولت مبنی بر اینکه خودرو باید از کالای سرمایه‌ای و ابزار سوداگری خارج شود گفت: مجلس موادی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرده و مابقی این طرح هم به زودی تصویب خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات دولت مبنی بر اینکه خودرو باید از کالای سرمایه‌ای و ابزار سوداگری خارج شود که راه آن تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است که هنوز در مجلس نهایی نشده است، گفت: این اظهارات فرافکنی است. قطعاً اخذ مالیات به ساماندهی بازار خودرو کمک می‌کند، اما این موضوع مبنا نیست و مبنا موارد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن چیزی که باعث شده ما وضعیت نابسامانی در حوزه خودرو داشته باشیم، مدیریت بسیار ضعیفی است که بر صنعت خودرو در کشور اعمال می‌شود. در وزارت صمت هم یک تصمیم جامع برای راهبری این موضوع مهم اتخاذ نمی‌شود و این نابسامانی روح و روان مردم را بر هم ریخته است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما مجوز واردات خودرو دادیم و باید توضیح داده شود چقدر واردات انجام شد. همچنین ما مجوز افزایش ظرفیت تولید خودرو را دادیم، اما باز می‌بینید بازار خودرو بسیار نابسامان است.

شورای رقابت همه قوانین را زیر پا می‌گذارد

پورابراهیمی اظهار داشت: متأسفانه می‌بینیم بعضاً ساختارها و مکانیزم‌های رسمی و قانونی کشور مانند بازار سرمایه زیر سوال می‌رود. شورای رقابت همه قوانین را زیر پا می‌گذارد و در این شرایط بهتر از این نمی‌توان انتظار داشت. زمانی که شورای رقابت به قانون بازار سرمایه احترام نمی‌گذارد، نتیجه این می‌شود که شورای رقابت درباره خودرو تصمیم گیری و عرضه می‌کند و هیچ سامانه‌ای را هم قبول ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رویکرد دولت و چند بخش دیگر در ارتباط با صنعت خودرو به شدت با یکدیگر در تناقض است. شورای رقابت یک صدا دارد، وزارت اقتصاد صدایی کاملاً مغایر دارد و وزارت صمت کاملاً نظرش در حوزه خودرو با این دو بخش متفاوت است. دولت باید در وهله اول تعیین تکلیف کند که در حوزه خودرو می‌خواهد چه کند.

وی افزود: چند صدایی در دولت در حوزه خودرو مشخص است. شورای رقابت می‌گوید ما اصلاً بورس را قبول نداریم، سازمان بورس می‌گوید ما شورای رقابت را از بیخ و بن قبول نداریم و وزارت صمت هم اعلام می‌کند این دو بخش را قبول ندارد! انتظار ما آن است که رئیس جمهور این شرایط را مدیریت کند و باید از دولت تک صدایی بیرون بیاید.

دولت روحانی نگذاشت طرح مالیات بر عایدی سرمایه به سرانجام برسد

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی درباره انتقاداتی که نسبت به مجلس مبنی بر تأخیر در تصویب طرح مالیات بر سوداگری مطرح شده است و آن را علت نابسامانی خودرو قلمداد می‌کنند، گفت: مالیات بر عایدی پیشنهاد ما بود و ما آن را در مجلس دهم آوردیم. دولت قبل همراهی نکرد و علی رغم آنکه این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس در دوره قبلی تصویب شد اما به دلیل عدم همکاری دولت قبل به سرانجام نرسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حرف ما با دولت فعلی هم آن است که اگر موضوع مالیات بر عایدی سرمایه تا این حد برای آنان مهم بود، باید لایحه آن را به مجلس ارائه می‌دادند. کدام لایحه توسط دولت ارائه شده که ما آن را بایگانی کرده باشیم؟ این دولت هم لایحه‌ای درباره مالیات بر عایدی سرمایه ارائه نداد و مجلس طرح مالیات بر سوداگری و عایدی بر سرمایه را تدوین کرد و این موضوع در حال پیگیری است.

وی اظهار داشت: این موضوع در صحن مجلس هم مطرح شد اما به دلیل بررسی بودجه تا حدی عقب افتاد و تا ماده ۱۰ بررسی شده و حدود ۲۰ ماده از این طرح باقی مانده که در نوبت بررسی صحن مجلس است و به زودی تعیین تکلیف خواهد شد. طرح مالیات بر عایدی سرمایه تا چند ماه دیگر تبدیل به قانون و ابلاغ می‌شود و باید ببینیم دولت بعد از ابلاغ این قانون چه بهانه‌ای خواهد داشت.

Share