لاوروف در نشست خبری مشترک وزیران خارجه ایران و روسیه:

هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد | همکاری‌های تجاری ما با ایران در حال افزایش است

وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وی گفت: علی‌رغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و دست نشانده‌هایشان، همکاری‌های تجاری ما با ایران در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وی گفت: علی‌رغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و دست نشانده‌هایشان، همکاری‌های تجاری ما با ایران در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: برجام جایگزینی ندارد و خواهان احیای هر چه سریعتر برجام هستیم. جهان در انتظار بازگشت آمریکا به تعهداتش است و تحریم‌ها علیه ایران باید لغو شود.

لاوروف بیان کرد: از توافق ایران و عربستان استقبال می‌کنیم و همچنین از ابتکار صلح هرمز حمایت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در مورد سوریه تبادل نظر کردیم؛ برای حل مشکل فلسطین، قفقاز، یمن و خزر نیز صحبت کردیم.

لاوروف در ادامه این نشست با اشاره به روابط پرتنش اخیر میان ایران و آذربایجان گفت: «روسیه امیدوار است تنش‌ها در روابط ایران و آذربایجان موقتی بوده و به زودی برطرف شود».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان اضافه کرد: ما از بهبود اوضاع در منطقه خاورمیانه، از جمله با توجه به احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی که اخیراً اعلام شده است، استقبال می‌کنیم. روسیه به طور مداوم مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس را که با ابتکار «صلح هرمز» پیشنهادی ایران همخوانی دارد، ترویج کرده است.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در حال حاضر روسیه چه اقدامی برای بازگشت طرف‌های برجام به تعهداتشان انجام می‌دهد؟ گفت: با همتای ایرانی خود در مورد وضعیت برجام صحبت کردیم. ما درک مشترکی داریم که هیچ جایگزینی برای این توافق بین المللی که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به تصویب رسیده، وجود ندارد. ما خواهان ازسرگیری سریع اجرای کامل این قطعنامه هستیم و با اقداماتی که مانع این امر می‌شود، مخالفیم.

Share