بدون رفع مشکلات تولید آشفتگی در بازار تکرار خواهد داشت

مقصر آشفته بازار مرغ «نامدیران تنظیم بازار» هستند | پیش‌بینی قیمت در روزهای آینده

کارشناسان معتقدند؛ از ماه‌های پایانی سال گذشته زنگ خطر کمبود عرضه و گرانی مرغ برای ابتدای سال جدید به صدا در آمده بود و آمارها حاکی از افت محسوس تولید این کالای اساسی بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هفته گذشته برخی از استان‌ها به ویژه استان‌های جنوبی با کمبود عرضه مرغ و افزایش قیمت آن تا هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان مواجه شده‌اند.

در روزهای اخیر فیلم‌های متعددی از صف‌های طولانی در مراکز عرضه مرغ با نرخ دولتی منتشر شده و دلیل آن کمبود و گرانی مرغ در بازار آزد عنوان می‌شود.

آشفته شدن بازار مرغ در حالی است که، مسئولان وعده آرامش در بازار کالای اساسی تا پایان ماه رمضان را داده بودند. در همین ارتباط سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر سابق جهادکشاورزی در بهمن ماه سال گذشته در حاشیه جلسه دولت با بیان اینکه با توجه به آمارهای موجود ذخایر کالاهای اساسی کشور از شرایط مطلوبی برخوردار است، اعلام کرد: کالاهای اساسی مورد نیاز شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تأمین است و هیچ کمبود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مقصر آشفته بازار مرغ کیست؟

کارشناسان معتقدند؛ از ماه‌های پایانی سال گذشته زنگ خطر کمبود عرضه و گرانی مرغ برای ابتدای سال جدید به صدا در آمده بود و آمارها حاکی از افت محسوس تولید این کالای اساسی بودند.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور از نشانه‌های به صدا درآمدن زنگ خطر برای بازار مرغ را کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های پایانی سال گذشته عنوان کرد و افزود: کاهش جوجه‌ریزی به دلیل زیان مرغداران اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: زیان مرغداران نیز در پی گرانی نهاده‌های خوراک دام و افت تقاضای مصرف رقم خورد.

به گفته یوسفی؛ دولت در تأمین ارز کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های خوراک دام تعلل می‌کند و این تعلل نهاده‌ها را بسیار گران کرده و این به معنی ادامه مشکلات در تولید مرغ است.

وی با اشاره به اقدام به واردات مرغ گرم از سوی دولت این پرسش را مطرح کرد که، «چگونه می‌شود برای واردات مرغ ارز باشد اما، ارز برای تامین نهاده‌های تولید نباشد؟».

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور معتقد است؛ شرایط پیش آمده برای بازار مرغ نتیجه عملکرد «نامدیران تنظیم بازار» است.

یوسفی تصریح کرد: هر چند تغییر در عالی‌ترین مقام مدیریت جهاد کشاورزی یعنی وزیر اتفاق افتاده است اما، نمی‌توان انتظار داشت مشکل تنظیم بازار کالای اساسی به زودی مرتفع شود.

وی در پاسخ به این پرسش که، «چه پیش‌بینی برای روزهای آینده بازار مرغ دارید؟»، گفت: با عرضه مرغ‌های وارداتی قیمت‌ها در بازار تا حدودی کنترل خواهد شد اما، بدون رفع مشکلات تولید آشفتگی در بازار تکرار خواهد داشت.

Share