كوبيدن عمدی بر طبل گرانی

قیمت گوشت مرغ ۹۲۵۰ تومان تعیین شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: با توافق سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کنندگان ۹ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین شده که منتظر ابلاغ آن از سوی ستاد تنظیم بازار هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، «برومند چهار آیین» در نشست خبری درباره آخرین وضعیت صنعت مرغداری کشور و قیمت ها افزود: قیمت پیشنهادی ما برای هر کیلوگرم مرغ زنده ۶ هزار و ۸۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۹ هزار و ۶۰۰ تومان بود اما با قیمت ۹۲۵۰ تومان موافقت شده است.

وی با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری دولت کمکی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نمی کند، اظهارداشت: ابلاغ دیرهنگام قیمت مرغ، همان سرکوب قیمت کارشناسی شده است.

این مقام صنفی مرغداران ادامه داد: در شرایط کنونی با قیمت های دستوری نمی توان بازار را کنترل کرد زیرا اگر سود اقتصادی تولیدکننده تامین نشود، علاوه بر کاهش تولید و عرضه با افزایش قیمت ها مواجه می شویم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور افزود: هزینه های تمام شده گوشت مرغ بالاست؛ دلیل آن «نرخ تورم و هزینه های حلقه های مرتبط با صنعت طیور» است که مستقل از یکدیگر اثرگذارند؛ به عنوان نمونه واحدهای تولیدکننده، واحدهای جوجه یکروزه، کشتارگاه ها و کارخانه ها مستقل از هم، فعالیت دارند و همین مساله سبب افزایش قیمت ها می شود.

به گفته چهارآیین، قیمت منطقی گوشت مرغ برای مصرف کنندگان ۱۰ هزار تومان است؛ اکنون قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای تولیدکننده ۶ هزار و ۲۰۰ تومان است که با احتساب سود هشت درصدی باید ۶ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری شود در حالی که اکنون نزدیک به ۶ هزار تومان خریداری می شود و این یعنی زیان ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومانی در هر کیلوگرم برای تولید کنندگان.

وی افزود: با توجه به وضعیت کنونی تولید گوشت قرمز در کشور و جهان، به نظر می رسد در ۲۵ سال آینده گوشت قرمز حکم خاویار را پیدا کند، بنابراین گوشت مرغ می تواند جایگزین مناسب برای گوشت قرمز باشد.

Share