استاندار گیلان در نشست با اعضای شورای شهر رشت؛

راه اندازی زباله سوز فقط پاک کردن صورت مسئله است | به فکر آزادسازی حریم زرجوب و گوهر رود باشید

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر اینکه وضع موجود رشت باید به وضع مطلوب مورد رضایت شهروندان مبدل شود، گفت: انسجام و وحدت رویه در مدیریت شهری با همدلی و هم افزایی شورای اسلامی شهر، به پویایی و نشاط کلانشهر رشت کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر، سرپرست شهرداری و شهردار منتخب رشت ابراز امیدواری کرد تا سال جدید با انسجام بیشتر همگان و بهره مندی از همه ظرفیت ها، سال تحول در کلانشهر رشت باشد.

وی با بیان اینکه باید درشان مردمان کلانشهر رشت که در جهان نام دار است به آنان و نیز مسافران علاقمند به رشت خدمت کرد، افزود: مدیران حوزه شهری تمام اندیشه و عمل خود را برای تسهیل در امور شهروندان و پویایی شهر، توجه به محرومیت‌زدایی مناطق حاشیه شهر، کاهش ترافیک، توسعه مباحث فرهنگی و اجتماعی و دیگر وظایف محوله معطوف کنند.

استاندار گیلان تاکید کرد: برای توسعه همه جانبه کلانشهر رشت به بهره گیری از ظرفیت پژوهشگران و نخبگان برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های نو نیاز است.

وی در ادامه با بیان اینکه تصفیه خانه شیرابه سراوان از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اظهار کرد: کارشناسان مربوطه آخرین وضعیت تصفیه خانه شیرابه سراوان را شرح داده و با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد وضعیت تصفیه خانه مناسب است که باید به وضعیت مطلوب برسد.

عباسی با اشاره به اجرای طرح جامع پسماند در تمامی شهرهای گیلان گفت: طرح جامع پسماند در تمامی شهرستان‌های گیلان باید با جدیت و بصورت عملیاتی اجرایی شود.

وی ساماندهی و مدیریت پسماند بویژه بهسازی و مهیاسازی لندفیل سراوان را یکی از اهداف دولت مردمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در گیلان دانست و بیان کرد: بهسازی کامل سراوان باید به بهترین نحو انجام شود و برای تحقق این مهم از ظرفیت‌های ملی استفاده و اعتبارات لازم تخصیص داده شد تا به اعتبارات حوزه شهرداری رشت افزوده شود.

عباسی ادامه داد: معضل پسماند سراوان یک ابر چالش در استان گیلان بوده ولی به دغدغه روسای جمهور قبلی مبدل نشده بود که بنده در دیدار با رئیس محترم جمهوری، معضل پسماند سراوان را به یک دغدغه مهم برای ایشان مبدل کردم چراکه مردم عزیز آن منطقه با مشکلات فراوانی مواجه بودند.

وی با بیان اینکه حق مردم سراوان داشتن زندگی راحت و به دور از هرگونه آلودگی محیط زیست است، تصریح کرد: در دهه ۶۰ مقرر شده بود سراوان به محل موقتی واردات پسماند مبدل شود ولی اکنون و تا سال گذشته از ۲۲ شهر، زباله وارد سراوان می‌شد.

استاندار گیلان نقش تفکیک زباله از مبدا را یکی از راه‌های کنترل پسماند در این استان دانست و افزود: باید با اتخاذ تصمیمات علمی و برنامه‌های فرهنگی، تفکیک زباله از مبدا در بین مردم و به ویژه روستائیان نهادینه شود، چراکه به کاهش تولید زباله در این استان کمک می‌کند.

عباسی با تاکید بر لزوم توجه به احداث چهار خط تولید کارخانه کودآلی گفت: راه اندازی زباله سوز فقط پاک کردن صورت مسئله است زیرا خود دستگاه زباله‌سوز منجر به ایجاد آلودگی‌های بسیار زیادی می‌شود که برای مردم منطقه و استان خطر دارد.

وی با بیان اینکه دولت مردمی سیزدهم در استان گیلان اهتمام ویژه‌ای برای حل معضل فاضلاب نیز دارد، تصریح کرد: در گذشته به مسئله فاضلاب شهر صنعتی و مسکن مهر رشت توجه‌ای نشده بود در حالی که ۳۶ درصد آلودگی تالاب بین المللی انزلی و دو رودخانه زرجوب و گوهررود را تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت برطرف می‌کند.

استاندار گیلان تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی و شهردار رشت پای کار بوده و به احداث سریع تصفیه خانه فاضلاب رشت کمک کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۲ تصفیه خانه شهر صنعتی و مسکن مهر رشت باید به مردم تحویل داده شود و هر میزان بودجه و اعتباری که نیاز است تامین می‌شود.

عباسی به احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر رشت از طریق تهاتر نفت اشاره و اظهار کرد: نباید به بهانه مشکلات مالی پروژه‌های مهم در استان نیمه تمام‌بماند.

وی با بیان اینکه در اجرای پروژه‌های عمرانی در گیلان هیچگونه بن بستی وجود ندارد، افزود: از اکنون اعضای شورای اسلامی شهر رشت و شهردار به فکر آزادسازی حریم دو رودخانه زرجوب و گوهررود باشند زیرا تا دو الی سه سال آینده و پاکسازی این دو رودخانه، باید اقدامات گردشگری و فرهنگی را در اطراف آن انجام دهیم.

عباسی هم افزایی و همگرایی همه جانبه اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار و دیگر مدیران و مجموعه شهرداری را در توسعه کلانشهر رشت بسیار موثر دانست و گفت: رشت در جهان آوازه ارزشمندی دارد و باید درشان مردمان این سامان به آنان در حوزه‌های مختلف ارائه خدمات شود.

در این نشست همچنین هریک از حاضرین ضمن ارائه گزارش از عملکرد و فعالیت‌های حوزه شهری، بر اتفاق نظر و همدلی مدیریت شهری برای رشد همه جانبه و نیز پویایی و نشاط کلانشهر رشت در راستای افزایش رضایتمندی مردم تاکید کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست در سخنانی با قدردانی از اقدام جهادی و مردمی استاندار گیلان بویژه در حوزه پیگیری رفع معضل پسماند سراوان گفت: قطع یقین جدیت و پیگیری روزانه و لحظه به لحظه آقای دکتر عباسی بعنوان فردی درد آشنا و استاندار بومی، نقش محوری برای حل مطالبات بحق مردم سراوان داشته و نظارت ایشان با همدلی همگان و همراهی مردم منشا خیرات و برکات بیشتر برای کلانشهر رشت خواهد بود.

Share