علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی؛

طولانی‌ترین دوره تورمی در تاریخ بشر را ثبت کرده ایم | بودجه سال ۱۴۰۲ نیز تورمی بسته شده

چالش‌های اقتصادی سال ۱۴۰۲ به نظر می‌رسد چندان تفاوتی با چالش‌های ۱۴۰۱ نداشته باشد؛ از جمله در بازار ارز که روند کاهشی و افزایشی آن ثبات مشخصی را برای این بازار شکل نمی‌دهد و همین عدم ثبات با چاشنی عدم تمایل برای حفظ سرمایه در کشور، خروج وسیع سرمایه و ارز را به وجود می‌آورد که تاثیرات منفی نیز بر بازار ارز و تورم دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی سعدوندی، اقتصاددان، درباره تداوم چالش‌های ارزی در سال ۱۴۰۲ به «انتخاب» گفت: درباره بازار ارز با توجه به اینکه قیمت ارز در شرایط فعلی مقداری بیش از ارزش ذاتی آن است، به نظر می‌رسد یک روند نزولی در سال ۱۴۰۲ طی شود، اما بستگی به سیاست‌های بودجه‌ای دولت دارد؛ اگر تلاشی برای کنترل محدود تورم وجود داشته باشد، حداقل باعث می‌شود بحران کمتری در بازار ارز داشته باشیم، اما اگر مثل سال‌های قبل ادعا شود تورم کاهش پیدا کرده، ولی کاری صورت نگیرد تصور می‌شود بازار ارز دوباره درگیر بحران باشد.

وی در ادامه درباره تاثیر ورود ارز به کشور در پی توافقات اخیر به خصوص ورود درهم از عراق افزود: ورود ارز به کشور به طور کلی تاثیر منفی دارد، دسترسی ما به ارز معمولا در جهت ارزپاشی استفاده می‌شود. از این ارز که در راستای توسعه و ایجاد فرودگاه و راه آهن استفاده نکردیم، ما ارز را گرفته ایم و به صورت واردات یا ارزپاشی در بازار استفاده کردیم؛ یک و نیم میلیارد درهم به نظر من چیزی نیست و مسائل فرعی است؛ تجارت خارجی ما مجموعه اش صد میلیارد دلار در سال است؛ مشکل اقتصادی ما به هیچ وجه کمبود ارز نبوده، بلکه مازاد ارز بوده است، منتهی دولت اینقدر ولخرج بوده است که کمبود بودجه را سعی کرده از این طریق جبران کند و کشور را به وضعیت اسفبار امروز رسانده و طولانی‌ترین دوره تورمی در تاریخ بشر را ثبت کرده ایم.

این اقتصاددان سپس درباره خروج سرمایه از کشور اشاره کرد: متاسفانه شرایط کشور به سوی زیست ناپذیری هدایت شده است و این وضعیت باعث خروج سرمایه شده است از جمله با قوانینی مانند طرح صیانت بخشی از مردم تمایلی به حضور در کشور ندارند و طبیعی است که وقتی امکانات ابتدایی در اختیار تحصیل کردگان در خارج قرار بگیرد از ایران مهاجرت کنند، از جمله پزشکان و متخصصان که، چون افراد متمول نیز در میانشان زیاد است دارایی‌های زیادی خارج می‌شود.

سعدوندی درباره تداوم تورم در سال آینده و سابقه این بیماری اقتصادی گفت: ما ۵۲ سال است که تورم داریم، بودجه سال ۱۴۰۲ نیز تورمی بسته شده است و فرقی با بودجه ۱۴۰۱ ندارد؛ برای کشور ما زشت است که این حجم تورم را داشته باشد، تورم یعنی دست بردن در جیب مردم. یک دورهمی در نظام بانکی شکل گرفته است و در حال خدمت به قدرتمندان اند و از جیب مردم برداشت می‌کنند. اگر کشور دیگری بود این روند تورمی پس از مدت اندکی متوقف می‌شد، اما اینجا هنوز این روند ادامه دارد.

Share