وزیر بهداشت اعلام کرد؛

جزئیات اجرای سراسری برنامه “پزشک خانواده” از ابتدای اردیبهشت | بیماران بستری چگونه مشمول تخفیف می‌شوند؟

وزیر بهداشت ضمن تشریح جزئیات اجرای برنامه “پزشک خانواده” از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری، از کاهش پرداخت از جیب بیماران بستری که از این مسیر پذیرش می‌شوند، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از تسنیم، بهرام عین‌اللهی درباره جزئیات اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از سال جاری اظهار کرد: “پزشکی خانواده” ترجمه مناسبی از Family Medicine نیست زیرا منظور از کلمه Medicine در این عبارت، صرفاً پزشک نیست بنابراین بهتر است نام آن را “سلامت خانواده” بگذاریم چرا که این فقط پزشک نیست که می‌تواند باعث سلامت خانواده شود بلکه نیروهای بهداشتی و مراقبین سلامت نیز می‌توانند قبل از اینکه فرد بیمار شود از بروز آن پیشگیری کنند.

وی افزود: ما تمام تمرکز را در برنامه پزشکی خانواده روی پایگاه‌های سلامت و مراقبین بهداشتی قرار داده‌ایم تا بتوانیم وضعیت سلامتی همه افراد را ارزیابی کنیم.

وزارت بهداشت به‌دنبال تحقق شعار “هر ایرانی باید یک مراقب بهداشت داشته باشد” است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد:‌ شعار ما این است که “هر ایرانی باید یک مراقب بهداشت داشته باشد” و ما در این برنامه به‌دنبال تحقق این شعار هستیم؛ الزامی ندارد که این مراقب سلامت حتماً پزشک باشد بلکه سایر نیروهای کادر بهداشتی و درمانی نیز قرار است در این برنامه، وضعیت سلامتی افراد را پایش کنند و در صورت نیاز او را به پزشک ارجاع دهند.

اجرای سراسری پزشکی خانواده از ابتدای اردیبهشت‌ماه

وی اعلام کرد: در راستای اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع، قرارگاه پزشکی خانواده تشکیل شده است و از ابتدای اردیبهشت‌ماه برنامه پزشکی خانواده در سراسر کشور با اولویت مناطق محروم اجرا خواهد شد.

چگونگی پایش سلامت مردم و ارجاع بیماران در برنامه پزشکی خانواده

عین‌اللهی با بیان “در سال ۱۴۰۱ نظام ارجاع و پزشکی خانواده در تمام روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کشور اجرا شد” تصریح کرد: هدف ما از اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، تقویت نظام شبکه بهداشتی در کشور است؛ در این برنامه به مراقبین سلامت بسته‌های مختلف خدمات سلامت آموزش داده می‌شود تا به جلوگیری و کنترل بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی ـ عروقی، دیابت و بیماری‌های عفونی بپردازند. در صورتی که فردی دچار بیماری شد مراقب سلامت بیمار را به پزشک سطح یک که عمدتاً پزشک عمومی است؛ ارجاع می‌دهد. در صورتی که پزشک عمومی توانایی درمان بیمار را داشت او را درمان می‌کند و در صورت نیاز بیمار به مراجعه به متخصص، بیمار را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: پزشک متخصص بیمار را درمان می‌کند یا در صورت نیاز، او را برای بستری در بیمارستان ارجاع می‌دهد. پس از انجام ویزیت هرگونه اقدامی که توسط متخصص و فوق‌تخصص انجام شود، اعم از تجویز دارو، آزمایش، صدور دستور بستری و یا ارجاع به متخصص دیگر، همگی در قالب اسناد الکترونیک به پزشک خانواده در همان لحظه منعکس می‌شود تا وی در جریان روند بیماری و درمان فرد قرار گیرد. برای اینکه این روند به‌خوبی انجام شود نیاز به یک سامانه الکترونیک داشتیم که در این راستا نیز در روزهای اخیر سامانه‌ نظام ارجاع رونمایی شد که با استفاده از آن می‌توان روند ارجاع بیمار را به‌خوبی انجام داد.

تخفیف برای بیماران بستری‌شده از مسیر ارجاع

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: برای بیمارانی که از این مسیر پذیرش شوند میزان پرداخت از جیب کاهش می‌یابد و در صورتی که بیمار از طریق نظام ارجاع بستری شود مشمول تخفیف خواهد شد.

Share