وزیر بهداشت اعلام کرد؛

اجرای برنامه پزشکی خانواده از اول اردیبهشت | تجویز دارو در ایران ۲ برابر استاندارد جهانی است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه پزشکی خانواده از اول اردیبهشت در سراسر کشور عملیاتی می‌شود و اکنون این برنامه در شهرهای ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها در حال اجراست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، بهرام عین اللهی روز شنبه در حاشیه رونمایی از سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده که در محل ستاد برگزار شد، افزود: هدف از اجرای برنامه پزشکی آن است که هزینه درمان مردم کاهش یابد و افرادی که از سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع تحت درمان قرار گیرند، هزینه بستری آن‌ها رایگان شود؛ همانطور که اکنون در بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان بیمارانی که از سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند.

عین اللهی تصریح کرد: اکنون ۲ هزار خانه بهداشت و مراکز جامع سلامت تاسیس شده و زیر ساخت‌های وزارت بهداشت برای اجرای این برنامه کافی نیست و باید بخش خصوصی در این زمینه فعال شود.

به گفته وزیر بهداشت، نظام سلامت ایران از نظر خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب است و باید ارتقا یابد. شبکه بهداشت و درمان، بهورزها اقدام بزرگی بود و در دوران همه گیری کرونا دیدیم که با انجام به موقع واکسیناسیون، جلوی بیماری و هزینه‌های ناشی از آن گرفته شد.

وی افزود: از عوامل مهم در موفقیت نظام سلامت، افراد بومی و بهورزها هستند که در روستاها حضور دارند همچنین این افراد در حوادثی از قبیل زلزله و سیل وفادار به مردم بودند و با ارتقای وضعیت این قشر به نظام سلامت کمک می‌شود.

عین اللهی تصریح کرد: از لحاظ افزایش نیروی انسانی، وضعیت خوبی در مقاطع مختلف تحصیلی داریم؛ لازم است برای آن‌ها ساماندهی انجام شود و یکپارچه شدن اقدامات تشخیصی آزمایشگاه در برنامه پزشکی خانواده ضروریست.

وزیر بهداشت اظهارداشت: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم، میزان بالای مصرف دارو است به طوری که میانگین تجویز دارو در هر نسخه در جهان ۱.۵ قلم است اما در ایران حدود ۴ قلم دارو در هر نسخه نوشته می‌شود که بیش از ۲ برابر استاندارد جهانی است.

وی اضافه کرد: همکاری همه بخش‌ها با وزارت بهداشت برای اجرای برنامه‌های نظام سلامت ضروری است تا کشور را آباد کند و سلامت مردم را در پی داشته باشد.

Share