فوق تخصص گوارش و کبد؛

تغذیه مناسب و به‌ موقع راهکار پیشگیری از ابتلا به کبد چرب است

دکتر فریبرز منصور قناعی به مناسبت روز جهانی کبد اظهار کرد: از جمله مشکلات آن است که افراد در بسیاری از موارد به دلایل کاری صبحانه میل نمی خورند و عموما تغذیه سبکی را در ساعاتی از صبح داشته و بعد از تعطیلی از محل کار غذای سنگینی را خورده و می‌خوابند حتی ممکن است شب هم چیزی نخورند یا تنها میوه میل کنند، زمانی که از آنها درباره تغذیه شان پرسیده می شود، می گویند ما حتی خیلی کمتر از دیگران می‌خوریم اما کبد چرب داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایرنا، دکتر فریبرز منصور قناعی به مناسبت روز جهانی کبد اظهار کرد: از جمله مشکلات آن است که افراد در بسیاری از موارد به دلایل کاری صبحانه میل نمی خورند و عموما تغذیه سبکی را در ساعاتی از صبح داشته و بعد از تعطیلی از محل کار غذای سنگینی را خورده و می‌خوابند حتی ممکن است شب هم چیزی نخورند یا تنها میوه میل کنند، زمانی که از آنها درباره تغذیه شان پرسیده می شود، می گویند ما حتی خیلی کمتر از دیگران می‌خوریم اما کبد چرب داریم.

وی در توضیح دلیل ابتلای این افراد به کبد چرب گفت: در بدن ساعتی به نام ساعت بیولوژیک وجود دارد که اگر به موقع غذا به بدن نرسد کبد آن را بی‌موقع دریافت می‌کند، این باعث ذخیره در کبد خواهد شد.

وی افزود: کبد هم اولین جایی که این مواد را به صورت چربی و یک ذخیره انرژی حفظ می‌کند خودش است بنابراین فرد دچار کبد چرب شده که نکته مهمی است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان با تاکید بر اینکه ورزش کردن، کم و به موقع خوردن راهکار پیشگیری از ابتلای به کبد چرب است، اضافه کرد: البته درمان‌های دارویی هم داریم که کاهش دهنده التهابات است، اما فرد مبتلا به کبد چرب و چاق باید وزن خود را کم کند و تحقق این مهم باید با ورزش و کم‌خوردن باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه کبد عضوی از بدن که وزن آن در افراد مختلف بین سه تا پنج کیلو است، اظهار کرد: کبد در سمت راست بالای شکم قرار گرفته و نقش مهم این عضو بدن آن است که مانند یک کارخانه عمل می‌کند و نقش مهمی در متابولیسم سلولی، تغذیه و از بین بردن سموم و شکستن موادی که مااز آن تغذیه می‌کنیم، دارد.

کبد عضوی که بیماری‌های مربوط به آن خاموش است

این فوق‌تخصص گوارش و کبد و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان بیان کرد: کبد عضوی است که بیماری‌های مربوط به آن خاموش است به همین دلیل اغلب افراد دارای مشکلات کبدی زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که این عضو بدن آسیب جدی دیده باشد.

وی بیان داشت: به عبارتی کبد عضو خیلی نجیبی از بدن می‌باشد، حتی ممکن است تا ۸۰ درصد آسیب جدی دیده باشد اما فرد علائم مشخص و واضح نداشته باشد، این مساله کبد را از بقیه ارگان های بدن جدا می‌کند.

دکتر منصورقناعی با تاکید بر اینکه اغلب افراد دارای بیماری کبدی بدون علائم هستند، اضافه کرد: بیماری این افراد در آزمایش و بیشتر در انجام سونوگرافی شناسایی می‌شود، به این ترتیب که فرد به دلایل دیگر سونوگرافی انجام می‌دهد و حین آن متوجه بیماری کبد چرب می شود.

وی در تشریح بیماری‌های کبد عنوان کرد: بیماری کبد را می‌توان به دسته‌ای از بیماری عفونی کبد، بیماری‌های التهابی یا ام پی تری یا بیماری هایی که دریافتِ کبد رسوب صورت می گیرد، مانند تومورهای کبد تقسیم کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان با بیان اینکه کبد چرب شایع‌ترین بیماری کبدی در کشور و به تبع آن در این استان است، اظهار کرد: چاقی از دلایل بروز این بیماری است، در گیلان شاید این وضیت خیلی بیشتر باشد چرا که ما جزو استان‌های چاق هستیم.

وی با اشاره به اقدامات مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان و مطالعات کوهورت در تولمات شهرستان صومعه‌سرا در برنامه طولانی مدت ۲۰ ساله افزود: از حدود ۱۱ هزار نفر از افراد ۳۵ تا ۷۰ ساله این منطقه متاسفانه ۶۰ درصد چاق بوده که ۴۰ درصدشان کبد چرب دارند و این آمار به دست آمده را می‌توان به کل استان تعمیم دهیم.

دکتر منصور قناعی در ادامه هپاتیت A، B، C را از بیماری های ویروسی کبد عنوان کرد و افزود: هپاتیت A اغلب در کودکان مشاهده می‌شود که محدود شونده بوده و برطرف خواهد شد اما ابتلا به این نوع هپاتیت در بزرگسالی ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود و در یک درصد موارد، فرد را دچار نارسایی حاد کبد کند.

وی با بیان اینکه هپاتیت B ویروسی که زمانی وارد بدن شد از بین نمی‌رود و تنها قابل کنترل است، اظهار کرد: ابتلا به هپاتیت C بیشتر از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده است، خوشبختانه این نوع هپاتیت درمان قطعی دارد، همه داروها برای درمان این نوع هپاتیت در کشور موجود بوده و می‌توان این بیماران را درمان کرد.

امروز چهارشنبه ۱۹ آوریل مصادف با سی‌ام فروردین روز جهانی کبد است.

Share