تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای افزایش فروش

اگر قصد دارید کسب‌وکار آنلاین خود را رشد دهید، قطعاً داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ تنها راه انجام این کار است.

 

 

برای موفقیت کسب‌وکارها در فضای آنلاین باید استراتژی دیجیتال مارکتینگ طراحی کرده و آن را گام‌به‌گام اجرا کنید تا نتیجه مدنظر حاصل شود. در نگاه اول شاید این کار بسیار دشوار باشد؛ اما اگر برای انجام آن برنامه‌ریزی و هدف مشخصی داشته باشید، کار بسیار ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. اجازه دهید با یک مثال این موضوع را برای شما شفاف کنیم.

فرض کنید قصد دارید با گروهی از دوستان خود به یک مسافرت چندروزه بروید. قطعاً آغاز سفر بدون مشخص‌کردن مسئولیت افراد، لوازم و تجهیزات موردنیاز و مسیری که قصد طی‌کردن آن را دارید غیرمنطقی است و برای شما مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند. برای موفقیت در کسب‌وکار خود در فضای آنلاین نیز باید لیستی از کارها تهیه کنید و چگونگی انجام آن‌ها را مشخص کنید. در این مقاله قصد داریم تا به شما روش انجام آموزش این کار را آموزش دهیم.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت برنامه‌ای که یک کسب‌وکار به‌وسیله آن و با استفاده از ابزارهای موجود مثل رسانه‌های اجتماعی، سایت و … به اهدافی که مشخص کرده است دست پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که استراتژی طراحی شده برای هر کسب‌وکار متناسب با شرایط حاکم بر آن طراحی شده و شما نمی‌توانید از یک روش ثابت برای همه استفاده کنید. انتخاب ابزار مناسب ارتباط مستقیمی با شغل شما دارد. برخی از کسب‌وکارها نیاز به طراحی سایت فروشگاهی دارند؛ اما برخی دیگر خیر.

به‌طورکلی می‌توان استراتژی دیجیتال مارکتینگ را برای بازه‌های کوتاه، میان و بلندمدت تدوین کرد. این کار به شما کمک می‌کند تا اهداف منطقی برای هر بازه زمانی را در نظر بگیرید. به طور معمول ابتدا باید اهداف بلندمدت را مشخص کرده و سپس سایر هدف‌ها را در راستای آن طراحی کنید.

مراحل تدوین استراتژی

برای ساده‌تر شدن طراحی یک استراتژی مناسب، آن را به پنج گام تقسیم می‌کنیم. در ادامه در مورد هرکدام از آن‌ها توضیحاتی به شما ارائه می‌دهیم تا به‌سادگی یک برنامه مناسب برای کسب‌وکار خود طراحی کنید.

مشخص‌کردن پرسونای برند

اولین قدم برای طراحی یک استراتژی مناسب، مشخص‌کردن افرادی است که قصد فروش محصول یا خدمات خود را به آن‌ها دارید. این کار به شما کمک می‌کند تا مشتری هدف را شناسایی کرده و محصولی متناسب با نیاز او تولید کنید. فرض کنید شما قصد دارید در زمینه طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس فعالیت کنید، برای این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. می‌خواهید از قالب‌های آماده استفاده کنید یا قالب اختصاصی طراحی کنید.
  2. حوزه فعالیت شما در چه زمینه‌ای است؟ به طور مثال فقط وب‌سایت‌هایی را طراحی می‌کنید که محصولات خود را به‌صورت آنلاین به فروش می‌رسانند.
  3. قصد دریافت پروژه‌های خارج از ایران را دارید یا می‌خواهید پروژه‌های داخلی دریافت کنید.

توجه داشته باشید که هرچه اطلاعات جزئی در مورد مخاطبان خود داشته باشید، احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود؛ زیرا به‌راحتی قادر به تأمین خواسته‌های آن‌ها هستید. ابزارهای آنلاین مختلفی برای این کار وجود دارد؛ اما اگر علاقه‌ای به کار با آن‌ها ندارید می‌توانید از یک‌قلم و خودکار برای این کار استفاده کنید.

مشخص‌کردن اهداف و منابع

مهم‌ترین نکته در این بخش از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، مشخص‌کردن هدف اصلی کسب‌وکار و تقسیم آن به بخش‌های کوچک‌تر برای دستیابی به موفقیت است. به طور مثال اگر هدف شما افزایش فروش است، ابتدا باید کانال‌های فروش خود را مشخص کرده و برنامه‌ای برای پویایی آن‌ها طراحی کنید.

به طور مثال وب‌سایت یکی از این کانال‌هاست که برای پویایی آن باید از خدمات سئو ارائه شده توسط یک متخصص استفاده کنید. توجه داشته باشید برای محقق‌شدن اهداف باید منابع موردنیاز را تهیه کنید و در اختیار نیروی کار متخصص خود قرار دهید. در غیر این صورت احتمال موفق شدن شما بسیار ناچیز خواهد بود.

ارزیابی کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب بدون ارزیابی وضعیت موجود غیرممکن است. فرض کنید کمدی از لباس‌های مختلف در خانه شما وجود دارد، برای استفاده بهینه از آن‌ها تصمیم می‌گیرید تا آن را مرتب کنید؛ در حین انجام این کار با لباس‌هایی مواجه می‌شوید که به‌طورکلی از وجود آن‌ها بی‌خبر بوده‌اید. در کسب‌وکارها نیز ممکن است شما کانال‌های ارتباطی مختلفی داشته باشید؛ اما به‌طورکلی آن‌ها را فراموش کرده‌اید. به شما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، لیستی از آن‌ها تهیه کنید. برخی از این کانال‌ها عبارت است از:

  • رسانه فردی (سایت، اکانت پیج اینستاگرام و …)
  • رسانه اکتسابی (تبلیغات دهان‌به‌دهان)
  • رسانه پولی (گوگل ادز، تبلیغات بنری و …)

برنامه‌ریزی تولید محتوا

محتوا پادشاه است؛ به‌احتمال زیاد این جمله را بارها شنیده‌اید. در واقع اصلی‌ترین کاری که در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید انجام دهید، تولید محتوای باکیفیت است. به طور مثال اگر از Instagram استفاده می‌کنید بهتر است مدیریت پیج اینستاگرام خود را به یک تیم حرفه‌ای واگذار کنید تا پست‌های با کیفیتی برای شما تولید کنند. توجه داشته باشید که این کار موجب تبدیل بازدیدکنندگان به لید می‌شود.

نقشه راه تدوین استراتژی محتوا:

  • بررسی محتوای موجود
  • شناسایی کمبودها
  • ایجاد یک تقویم محتوایی برای رسیدن به هدف

بررسی هزینه‌ها و بازخورد آن‌ها

مرحله آخر، بررسی هزینه‌هایی است که تابه‌حال برای رشد کسب‌وکار خود انجام داده‌اید. به طور مثال اگر از خدمات سئو استفاده کرده‌اید یا مدیریت پیج اینستاگرام مجموعه را به فردی متخصص واگذار کرده‌اید باید مشخص کنید در ازای هزینه‌ پرداختی چه دستاوردی برای شما خواهد داشت. انجام این کار موجب می‌شود تا تصمیم بگیرید به روند فعلی ادامه دهید یا تغییراتی در آن ایجاد کنید.

مزایای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

انجام این کار، مزایای متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • منظم و مشخص‌شدن روند کار
  • دیده‌شدن برند به دلیل داشتن استراتژی
  • هم راستا کردن اهداف بازاریابی و فروش
  • رسیدن به اهداف مشخص شده در مدت‌زمان کمتر

بازنگری استراتژی مارکتینگ در بازه‌های مختلف

یکی از مهم‌ترین نکاتی که رعایت‌نکردن آن موجب بروز مشکلات جدی برای کسب‌وکار شما ‌می‌شود، بازنگری‌ نکردن در یک استراتژی است. ممکن است باگذشت زمان استراتژی شما به دلیل تغییر شرایط، کارایی لازم را نداشته باشد. پس با بررسی مداوم آن می‌توانید ضعف‌های احتمالی آن را شناسایی کنید. توجه داشته باشید یک استراتژی خوب بر اساس نیازهای مخاطب هدف طراحی می‌شود.

جمع‌بندی

اگر قصد دارید کسب‌وکار آنلاین خود را رشد دهید، قطعاً داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ تنها راه انجام این کار است؛ زیرا تنها در این حالت است که شما هدف خود و گام‌های لازم برای رسیدن به آن را مشخص می‌کنید. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم مراحل طراحی یک استراتژی مناسب را به شما آموزش دهیم تا دغدغه‌ای از بابت این موضوع نداشته باشید.

 

Share