رئیس سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد:

تداخل وظیفه عامل تغییر کاربری شالیزارهای آستانه‌اشرفیه | نباید این اتفاق می‌افتاد

افلاطونی درباره نگرانی‌هایی ناشی از تغییر کاربری در اراضی شالیزاری آستانه اشرفیه توضیح داد: استان‌های شمالی جزء استان‌های اولویت‌دار برای ما هستند. به همین دلیل در سنوات قبل و دوره روسای سازمان‌های قبلی بخشنامه‌ای در ارتباط با ممنوعیت تغییر کاربری اراضی شالیزاری شمال صادر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در گفت‌وگو با ایانا تاکید کرد: در کشور به‌طور عام و در سازمان امور اراضی به شکل خاص ناگزیر هستیم که به سمت استفاده از فن‌آوری روز و ابزارآلات دانش‌بنیان برویم. از فضای سنتی سابق عبور کرده و به فضای فن‌آورانه وارد شویم.

وی افزود: هوشمندسازی اقدامات و فعالیت‌های سازمان امور اراضی گامی برای استفاده از فن‌آوری روز است.

افلاطونی گفت: به کمک فن‌آوری می‌توانیم اراضی کشاورزی را پایش کرده و تغییر کاربری غیرمجاز در این اراضی را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: درسیستم سنتی، یا مردم در سامانه ۱۳۱ تغییر کاربری را به ما خبر می‌دهند و یا اینکه گشت‌های ما در محل حاضر می‌شوند و تغییر کاربری اراضی را شناسایی می‌کنند. این شیوه هزینه و وقت زیادی نیاز دارد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور سیستم سنتی را دارای خطای زیادی و نیازمند امکانات گسترده توصیف کرد.

وی ادامه داد: امروزه شرکت‌های دانش بنیانی به‌وجود آمده‌اند و ابتکار عمل به خرج داده‌اند. این شرکت‌ها ابزار آلاتی از جمله تصاویر ماهواره‌ای ماهواره خیام و سنتتیل دو را در اختیار دارند.

افلاطونی افزود: آن‌ها می‌توانند با تغییر تصاویر ماهواره‌ای، تغییر کاربری‌ها را به ما گزارش بدهند. به عبارتی این شرکت‌ها قادرند به صورت هفتگی و ماهانه یا هر زمانی که ما بخواهیم، برابر با قراردادی که با آن‌ها منعقد خواهیم کرد، تغییر کاربری را در صفحه اراضی کشاورزی هر استان و کل کشور به ما اطلاع بدهند.

وی گفت: با گزارش آن‌ها، گشت ما به نقطه‌ای می‌رود که اراضی کشاورزی تغییر کاربری یافته است.

اجرای طرح هوشمندسازی از دو مسیر

به گفته رئیس سازمان امور اراضی، اجرای طرح هوشمندسازی اراضی کشاورزی از دو طریق شامل پنجره واحدی که با تولی‌گری و مسئولیت سازمان فن‌آوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فن‌آوری ایجاد شده و یا از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: می‌توانیم با شرکت‌های دانش‌بنیانی که خودمان با آن‌ها به‌طور مستقیم وارد قرارداد خواهیم شد، طرح را اجرایی کنیم.

افلاطونی با اشاره به تهیه شرح خدمات برای طرح هوشمندسازی اراضی کشاورزی، یادآور شد: این اولین بار است که با این شکل و سیاق کار انجام می‌شود. در گذشته به صورت آزمایشی در دماوند، قزوین و البرز پایش هوشمند اراضی کشاورزی انجام شده و در حال حاضر قصد داریم آن را وارد فضای کشوری کرده و در کل کشور عملیاتی کنیم.

وی اضافه کرد: با کشوری شدن این طرح، تمامی اراضی کشاورزی رصد خواهد شد. این طرح در دو فاز اجرایی می‌شود. در فاز نخست ۱۵ استان کشور را تحت پوشش می‌بریم و در فاز دوم کل کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان امور اراضی درباره دلیل اجرایی شدن طرح در دو فاز گفت: متاسفانه زیرساخت‌های استانی در برخی استان‌ها ضعیف بوده و زیرساخت لازم فراهم نشده است.

وی افزود: در حال تهیه شرح خدمات برای طرح هوشمندسازی هستیم. بر اساس این شرح خدمات برآورد هزینه اجرای طرح انجام می‌شود و بعد می‌توان به‌طور دقیق اعتبارات مورد نیاز را اعلام کرد.

تداخل وظیفه عامل تغییر کاربری شالیزارهای آستانه‌اشرفیه

افلاطونی درباره نگرانی‌هایی ناشی از تغییر کاربری در اراضی شالیزاری آستانه اشرفیه توضیح داد: استان‌های شمالی جزء استان‌های اولویت‌دار برای ما هستند. به همین دلیل در سنوات قبل و دوره روسای سازمان‌های قبلی بخشنامه‌ای در ارتباط با ممنوعیت تغییر کاربری اراضی شالیزاری شمال صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه تغییر کاربری اراضی شالیزاری شمال طبق این بخشنامه مطلقا ممنوع است، اتفاقات اخیر را ناشی از یک تداخل وظیفه و تفسیر مغایر بین سازمان‌های متولی از جمله راهداری، بنیاد مسکن و امور اراضی اعلام کرد.

رئیس سازمان امور اراضی گفت: بنیاد مسکن در یک دوره‌ای بخشی از اراضی شالیزاری را وارد محدوده بافت روستا کرده است. از دیدگاه ما این اقدام اشتباه است و نباید این اتفاق می‌افتاد. خصوصا اینکه بدون استعلام ما این کار انجام شده است و فرآیند تبصره یک را طی نکرده است.

وی افزود: با بنیاد مسکن مکاتبه کرده و درخواست کردیم که در این رابطه بازنگری انجام شود. باید به این مسئله رسیدگی شود.

افلاطونی گفت: در حال حاضر مراجع ذیربط در حال رسیدگی درخواست ما هستند. به هر نتیجه‌ای که برسند، آن را عملیاتی خواهیم کرد.

ایجاد ارزش افزوده، عامل اصلی تقاضا برای تغییر کاربری

رئیس سازمان امور اراضی درخواست‌های سالانه برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی را زیاد توصیف کرد.

وی افزود: به دلیل اینکه در کشور طرح آمایش سرزمین به شکل عملیاتی اجرا نشده است، مردم و متقاضیان هر جا زمین خریداری کنند، دنبال تغییر کاربری می‌افتند.

افلاطونی ادامه داد: درخواست برای تغییر کاربری ممکن است به دو دلیل رخ دهد. یک اینکه فرد واقعا تولیدکننده و صنعتگر باشد و به همین دلیل به دنبال تغییر کاربری است یا اینکه خدای نکرده افراد دنبال سوء استفاده هستند.

وی افزود: افراد می‌خواهند با دریافت مجوز تغییر کاربری زمین، برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند. یکی از برنامه‌هایی که در سازمان امور اراضی داریم، این است که نیازمندی‌ها و خدمات مردم را در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها جانمایی کنیم.

رئیس سازمان امور اراضی ادامه داد: به‌عنوان مثال تمام فعالیت‌های صنعتی صرفا باید در شهرک‌های صنعتی متمرکز شود. فعالیت‌های مسکونی صرفا درشهرها و شهرک‌های مسکونی و فعالیت‌های کشاورزی به شکل مجتمع کشاورزی شامل گلخانه، دامداری، پرورش ماهی و… متمرکز شود. برنامه‌هایی به این شکل وجود دارد تا بتوانیم اراضی کشاورزی خود شامل اراضی درجه یک و دو، اراضی پایاب سدها و اراضی شالیزاری را حفظ کنیم.

صدرنشین‌های تغییر کاربری

به گفته افلاطونی در پنج سال گذشته با ۹۷ هزار مورد تغییر کاربری مجاز اراضی کشاورزی به مساحت ۳۷ هزار هکتار موافقت شده و برای آن مجوز صادر شده است.

وی ادامه داد: مطمئنا دو تا سه برابر این عدد درخواست برای تغییر کاربری بوده است که با این تعداد موافقت شده و مجوز برای آن صادر شده است.

رئیس سازمان امور اراضی بیان کرد: شدت درخواست‌های تغییر کاربری در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سه استان شمالی از همه بیشتر است.

وی یادآور شد: فرهنگ مردم باید تغییر کند. جامعه باید زمین را از نگاه سرمایه محوری در بیاورد و آن را به‌عنوان بستر تولید تلقی کند. به این ترتیب از فرآیند دلال بازی نسبت به زمین عبور کرده و قدر زمین را خواهد دانست.

افلاطونی یادآور شد: میزان اراضی کشاورزی ایران محدود است. حداکثر ۱۱ درصد از اراضی کل کشور قابل کشت است. اراضی سطح زیر کشت کشور ۱۸ میلیون هکتار است یعنی کمتر از ۱۱ درصد عرصه سرزمینی مستعد زیر کشت رفته است. باید این عرصه محدود را قدر بدانیم و شعار همیشگی ما این باشد که «همه با هم حافظ زمین باشیم».

گزارش مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای احداث مجتمع خدمات رفاهی در روستای دهسر آستانه‌اشرفیه را در اینجا بخوانید.

 

Share