پس از توافق با ایران؛

باشقیرستان ۱۰۰ هزار هکتار زمین به ایران میدهد | استقبال از سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی

رئیس جمهور باشقیرستان ضمن تاکید بر پتانسیل های این سرزمین برای کشاورزی از جمله آب فراوان و خاک حاصلخیز بیان کرد: ما به شدت از سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی استقبال می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اسپوتنیک، اردیبهشت سال گذشته یک هیأت تجاری از جمهوری باشقیرستان روسیه به سرپرستی سرگئی گریکوف، معاون رهبر این جمهوری ، برای دیدار و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی ایرانی در اتاق بازرگانی تهران حاضر شد.
سرگئی گریکوف طی سخنانی به قدمت این جمهوری در حوزه نفت، گاز و ماشین‌سازی اشاره کرد و گفت: جمهوری باشقیرستان بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی را در روسیه دارد و در این مجتمع علاوه بر پالایش نفت، تولید کاتالیزها، کائوچو و سوداهای مختلف انجام می‌گیرد.
وی افزود: جمهوری باشقیرستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است و آماده‌ایم که در این زمینه به شرکت‌های ایرانی خدماتی را ارائه کنیم. این آمادگی وجود دارد که ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای کشت فراسرزمین در اختیار ایران قرار گیرد تا درآن انواع غلات و ذرت کشت شود. این همکاری نه تنها در حوزه کشت محصولات کشاورزی که به تولید محصولات ثانویه از این تولیدات قابل تعمیم است.

در اسفند ماه نیز رئیس جمهوری باشقیرستان در ایران حضور پیدا کرد تا این روابط را عمق بخشد و در این راستا با بسیاری از فعالان اقتصادی ایران دیدار و گفتگو کرد.
کشت فراسرزمینی نوعی است کشاورزی است که از زمین کشوری دیگر برای کشت محصول استفاده میشود، ایالات متحده آمریکا بیشترین نوع این کشاورزی را دارد که دلیل اصلی آن هزینه بالای نیروی کار است، این در حالی است که در جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با توجه به خشکسالی های به وجود آمده بحث کشت فراسرزمینی و صرفه جویی در آب کشاورزی داخلی به شدت مورد بحث و بررسی است.
رادی فردوویچ خبیروف، رئیس جمهور باشقیرستان در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: در سفر اخیر خود دیداری را در وزارت کشاورزی داشتیم و اگر سرمایه گذاری برای کشت فراسرزمینی در جمهوری باشقیرستان پیدا شود، تا صد هزار هکتار آمادگی داریم تا زمین برای کشاورزی در اختیار سرمایه ‌گذاران ایرانی قرار دهیم البته در اولین قدم های کاری این زمین ها به صورت اجاره ای در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.

رئیس جمهور باشقیرستان ضمن تاکید بر پتانسیل های این سرزمین برای کشاورزی از جمله آب فراوان و خاک حاصلخیز بیان کرد: ما به شدت از سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی استقبال می کنیم و قطعا بر عهده سرمایه گذاران است که چه محصولاتی را در طرح کشت فراسرزمینی لحاظ کنند، محصولات می توانند متنوع یا از یک نوع خاص باشد حتی این امکان وجود دارد که در این سرزمین ها پرورش دام صورت بگیرد از لحاظ علم کشاورزی و شرایط جمهوری باشقیرستان امکان کشت گیاه و یا پرورش دام وجود دارد.

Share