نشست فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی با رئیس کل دادگستری گیلان؛

بازار نقشی در کاهش یا افزایش قیمت‌ ندارد | طرح استفاده از کارگران افغانستانی

تعدادی از فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی به همراه رییس اتاق بازرگانی گیلان مهمان رییس کل دادگستری و رییس شورای قضایی استان بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست تعدادی از فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی با هدف تسهیل در بخش سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و رفع موانع بخش خصوصی و شنیدن مشکلات تولیدگان و بازرگانان در راستای تحقق بخشیدن شعار سال جاری رهبر معظم انقلاب «مهار تورم و رشد تولید» به دعوت رییس کل دادگستری گیلان در نخستین ماه سال جاری صورت گرفت.

رییس اتاق بازرگانی گیلان ضمن قدردانی از پشتیبانی و نگاه حمایتی دستگاه قضایی گیلان به بخش تولید، صنعت، تجارت، کشاورزی و همه حوزه‌های کارآفرینی، از دستگاه قضایی به عنوان نقطه امید در جامعه یاد کرد و گفت: در هر بخشی که حقوقی تضییع می‌شود ناامیدی در آنجا سایه می‌افکند، در بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ناامیدی به جامعه تزریق می‌شود و اینجاست که امید در بخش خصوصی و اقتصادی آنچنان اهمیت دارد که شعار سال یک دهه رهبر معظم انقلاب تاکید بر موضوعات اقتصادی دارد و شعار سال جاری هم با محوریت «مهار تورم و رشد تولید» همراه است.
هادی تیزهوش تابان یادآور شد: لذا دستگاه قضایی گیلان با آگاهی از پیرامون مشکلات و موانع بخش خصوصی به دنبال رفع موانع و تسهیل سرمایه‌گذاری و آرامش اقتصادی و ایجاد امنیت برای کارآفرینان است و نتیجه این جلسه دستور رییس کل دادگستری گیلان مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر حسن اجرای قوانین است و خوشبین هستیم با همکاری خوبی که بین بخش خصوصی و دولتی گیلان وجود دارد، این نظارت موجب تحقق منویات رهبری خواهد شد و از این رو بخش خصوصی از حمایت دلسوزانه دستگاه قضایی گیلان قدردان است.
در جریان این نشست تعدادی از روسای تشکل‌های بخش خصوصی و کارآفرینان به بیان مسائل و دیدگاه‌ها و مشکلات پرداختند.

بازار هیچ نقشی در کاهش یا افزایش قیمت‌ها ندارد

اکبر تطهیری مقدم رییس انجمن مدیران صنایع و از افراد پیشکسوت در بخش صنعت پیرامون توجه به شعار سال موضوعاتی را به صورت کارشناسی مطرح کرد.
به اعتقاد وی اگر به دنبال مهار تورم و رشد تولید هستیم و اگر بخش خصوصی پیشنهاد و دیدگاه فنی و کارشناسی خود را مطرح کند اما گوش شنوایی برای شنیدن و اجرا نباشد، قطعا پایان سال اتفاقی که موجب نتیجه موثر باشد رخ نخواهد داد و شعار عملی نخواهد شد.
به گفته تطهیری مصوباتی که صرفا جنبه مسکنی داشته باشد امنیت اقتصادی بخش خصوصی را تضمین نخواهد کرد، آنچه که مهم است ما در همین هفته‌های پیش رو می‌باید برنامه ریزی لازم برای شعاری که آگاهانه و هوشمندانه بیان شده است، را به همراه داشته باشیم، دیدیم دستگاه قضایی گیلان چقدر آگاهانه و هوشمندانه به دنبال این برنامه ریزی است و در اجرای تحقق شعار سال پیشگام شده است.
علیرضا تهی دست رییس اتاق اصناف مرکز گیلان نیز ثبات اقتصادی را مهمترین مولفه آرامش در بازار یاد کرد و با اشاره به اینکه تغییر قیمت‌ها و نبود ثبات در اقتصاد بعضا در بخش اصناف مشکلاتی را متوجه این حوزه از اقتصاد می‌نماید که بازار هیچ نقشی در کاهش یا افزایش قیمت‌ها ندارد.
رییس اتاق اصناف مرکز گیلان وجود کالاهای قاچاق را متوجه بازاریان نداسته و با شناسه دار کردن کالاها به عنوان مهمترین عامل دسترسی به اصالت کالاها یاد کرد و افزود: بازار به دنبال عرضه کالای قاچاق نیست اما در مواقعی دریافت مستنداتی که نشانگر اصالت کالا به عنوان برگ سبز از آن یاد برده می‌شود در دسترس فروشنده نیست که می‌طلبد با شناسه دار کردن کالا برخی موانع و مشکلات پیش روی اصناف را برداشت که چرا که اصناف معتقد است ممانعت از عرضه کالای قاچاق از تاکیدات رهبر انقلاب است.
وی به تسهیل صدور پروانه از طریق سامانه را موجب قطع اتصال واحد صنفی با اتاق اصناف تلقی کرد و افزود: ارتباط بین اتاق اصناف و واحد صنفی موجب تقویت شرایط حاکم بر بازار خواهد شد.
وی بازرسی از بازار را امری اجتناب ناپذیر دانست اما پیشنهاد داد: در موقعی تکرار بازرسی‌ها آن هم به صورت موازی از سوی دستگاههای مختلف زمینه نا امنی را در بازار ایجاد می‌کند که پیشنهاد ما مسوولیت این بازرسی از سوی یک نهاد و دستگاه خاص صورت گیرد.

پیشنهاد استفاده از کارگران افغانستانی در کارخانجات برنج کوبی
عیسی محمدی رییس اتاق تعاون گیلان هم ضمن اشاره به نقش و جایگاه ویژه تعاونی‌ها در گیلان با جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر، به تشکیل تعاونی‌های توسعه عمران در ۱۰ شهرستان گیلان خبر داد و گفت: تعاونی مرزنشینان با ۱۵ هزار خانوار و ۵۰۰ هزار عضو تعاونی، کارت پیله وری آنان توسط یک شرکت زیر مجموعه وزارت صمت صادر می‌شود که می‌توان صدور کارت را در اختیار اتاق تعاون قرار داد.
رییس اتاق تعاون گیلان مشکلات کارگری در ۱۴۰۰ تعاونی مربوط به کارخانجات برنج کوبی که بتوان به صورت ۲ ماه از سال از نیروی افغانستانی برای تامین نیروی کار از آنان استفاده کرد، درخواست مجوز لازم از نهادهای مربوطه را مطرح کرد و ادامه داد: ایجاد نمایشگاه دائمی چای در لاهیجان که مکان آن با ساختمان مخروبه‌ای که اکنون در اختیار یکی از دستگاه‌ها است مورد حمایت قضایی قرار گیرد و از سویی پیرامون مشکلاتی که اتحادیه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و پره صیادی و اجرایی شدن تفاهم نامه فی مابین اتاق تعاون با مسکن شهرسازی که قرار شد تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای بخش کارگری استان در نظر گرفته باشند و تا این لحظه این تفاهم نامه علی رغم تاکید دولت نتیجه بخش نبوده است، را می‌توان در یک کمیته ویژه تعاون به نتیجه مطلوب رساند.

شهرک نساجی ایجاد شود

محمد رسول سماکچی نماینده کانون عالی کارفرمایی، تشکیل کمیته صیانت از سرمایه‌گذاری در گذشته را اقداماتی موثر در مسیر سرمایه‌گذاری دانست و از استمرار این کمیته‌ها به جهت حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: احیای صنایع پوشش یک اقدام بی‌نظیر در دستگاه قضایی بود که در خواست ما ایجاد شهرک نساجی است و احیا کارخانه ابریشم گیلان و الکتریک از دیگر مطالباتی است که مردم گیلان به دنبال آن هستند و از این رو ایجاد یک مرکز نمایشگاه صنعتی دائمی در محل الکتریک می‌تواند خلا نمایشگاهی استان را در بخش صنعت مرتفع نماید.

معضل وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر

جواد خضر ابراهیمی کارشناس کشاورزی پیرامون دغدغه‌های کمبود آب و عدم مدیریت آب برای آینده گیلان و اقدام دادگستری در جلوگیری از تغییر کاربری‌ها در گیلان، فرهاد شفقی تولید کننده میلگرد در آستارا پیرامون مقاومت بازار در فشارهای ناشی از تورم، فشارهای مترتب از سودهای بانکی، عدم اجرای مصوبات رفع موانع تولید و هدایت سرمایه‌ها از تولید به سمت سفته بازی به جهت اجرای نادرست قوانین و نبود نظارت بر عملکرد برخی از دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها موضوعاتی را مطرح کردند.
همایون کاوه استاد دانشگاه و رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گیلان هم به نکاتی پیرامون بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد وگفت: وضعیت فضای کسب و کار از جمله موضوعات تأثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست. این موضوع از عوامل مهمی تاثیر می‌پذیرد و بر زمینه‌های گوناگونی اثر می‌گذارد. با توجه به اهمیت موضوع، مراجع نظارتی کشورها و سازمان‌های بین المللی همواره این موضوع را بررسی و پایش کرده‌اند و راهکارهای عملیاتی مورد نیاز را به منظور بهبود، به آن‌ها آن ارائه می‌کنند.
به گفته رییس کمیته آموزش اتاق گیلان، نتایج حاصل از برآورد مدل نشان می‌دهد متغیرهای فضای کسب وکار تأثیر مثبت و معنی داری بر رشد اقتصادی دارند و باعث افزایش رشد اقتصادی کشورها می‌شوند. فقط متغیر قوانین و مقررات تأثیر منفی و معنی داری بر رشد اقتصادی دارند و نشان می‌دهند وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر باعث کاهش رشد اقتصادی کشورهای مورد نظر می‌شود.

عدم دسترسی مناسب به شهرک صنعتی لاهیجان

 اصغر طلوع کارشناس صنعت و مدیر اجرایی صنایع غذایی نادی به سابقه شرکت متبوعه خود با ۷ دهه تولید در صنعت کیک و کلوچه با سرمایه‌گذاری هنگفت و اشتغال بالغ بر یک هزار نفر توسط بخش خصوصی که مشکلات بانکی و بعضا زیرساختی موجب بالا بردن هزینه تولید و سرمایه‌گذاری می‌شود را به عنوان یک دغدغه عنوان کرد و افزود: وقتی حقوق کارگر ۲۷ درصد افزایش می‌یابد و دستمزد ۸ درصد قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد و سود بانکی ۲۳ درصد است و وقتی قدرت خرید مردم کمتر می‌شود و بخشی از کالاها مرجوع می‌شود و مجددا هزینه دیگری به قیمت تمام شده اضافه می‌شود و وقتی‌عدم توسعه می‌شود مرگ صنایع بزرگ و صنایع بزرگ از اخذ تسهیلات بانکی تا شش ماه سال به دلیل‌عدم ابلاغ بانک‌ها در انتظار هستند، چقدر فرصت داریم تا در جهت آنچه که در شعار رهبر انقلاب که آن بخش «رشد تولید» منویات ایشان بر عهده ما است تلاش کرده باشیم.
وی‌عدم دسترسی مناسب به شهرک صنعتی لاهیجان که از شهرک‌های مهم گیلان است به دلیل نامناسب بودن معبر ترافیکی در خواست کرد: این مسیر برای تردد بیش از ۵ هزار کارگر شاغل در این شهرک و کامیون‌های حمل بار که مسیر کانال و روستایی است مناسب نیست و نیازمند تدبیر و اتخاذ مدیریتی برای برون رفت از مشکلات و جان افراد است.
رامین افشار بازرگان و صادرکننده محصولات کشاورزی و فعال اقتصادی در کشور روسیه نیز به مشکلاتی در حوزه تجارت اشاره کرد، امیر پورنصیر عضو هیات نمایندگان اتاق و تولید کننده قطعات خودرو در لاهیجان در حوزه بانکی و مشکلات ناشی از آنچه که در بورس صورت می‌گیرد و به تورم کشور دامن می‌زند و به صورت مزایده‌ای نه بورسی عرضه می‌گردد انتقاد کرد و این گونه سیاست‌ها را راهی قانونی برای افزایش مواد اولیه در کشور ارزیابی کرد، خانم بزرگدل رییس کانون زنان بازرگان پیرامون مکان خود اشتغالی در رشت برای عرضه کالاهای صنایع دستی بانوان و فرهاد جمال امیدی تولید کننده و صادر کننده نمونه گیلان در صادرات ماشین آلات صنایع غذایی به چندین کشور دنیا به مشکلاتی در حوزه مالیاتی اشاره کرد.
گفتنی است در بسیاری از موارد رییس کل دادگستری به صورت آنی دستور پیگیری و رفع مشکلات برخی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان را به مسوولان قضایی ارجاع دادند و خواستار رفع مشکلات و حصول نتیجه شدند.

Share