نتایج مذاکرات پوتین و شی جین پینگ در مسکو

آمریکا دست از تضعیف امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بردارد | “دموکراسی بالاتر” وجود ندارد

پوتین اظهار کرد: «روسیه آماده است تا عرضه بدون وقفه نفت به چین را افزایش دهد، عرضه LNG از روسیه به چین گسترش خواهد یافت، همچنین فرصت‌های مناسبی برای افزایش قابل توجه صادرات گوشت و غلات پیش رو وجود دارد».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پایان دیدارهای رسمی خود در مسکو در کنفرانس مشترک خبری شرکت کردند.

رئیس جمهور روسیه اظهار کرد: «اسناد امضا شده به طور کامل نشان دهنده سطح روابط میان روسیه و چین است که در بالاترین نقطه تاریخی خود قرار دارد. مسکو و پکن پویایی بالای تجارت متقابل را حفظ کرده و وظیفه چند برابر کردن حجم آن را تعیین کرده اند. در سال ۲۰۲۳، کشورها می‌توانند بر مرز ۲۰۰ میلیارد دلار غلبه کنند».

پوتین اضافه کرد: «روسیه آماده است تا عرضه بدون وقفه نفت به چین را افزایش دهد، عرضه LNG از روسیه به چین گسترش خواهد یافت، همچنین فرصت‌های مناسبی برای افزایش قابل توجه صادرات گوشت و غلات پیش رو وجود دارد».

ولادیمیر پوتین در این کنفرانس خبری گفت: «من متوجه شدم در زمانی که ما با رئیس جمهور شی در مورد امکان اجرای طرح صلح چین گفتگو می‌کردیم، ایشان توجه بسیاری به ابتکارات صلح خود معطوف کرده بود. طرح صلح چین زمانی که در غرب و کی یف آماده باشد، می‌تواند به عنوان مبنایی برای حل و فصل صلح‌آمیز در نظر گرفته شود».

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به قصد بریتانیا برای ارسال مهمات اورانیومی به اوکراین افزود: «برنامه‌های بریتانیا برای تامین گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده به کی یف نشان می‌دهد که غرب تصمیم گرفته است تا آخرین اوکراینی با روسیه بجنگد، نه در کلام، بلکه در عمل».

همچنین شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز در این کنفرانس مذاکرات خود با همتای روسی‌اش را بسیار سازنده توصیف کرد و گفت: «روابط چین و روسیه از روابط دوجانبه فراتر رفته و برای نظم جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. با رئیس جمهور روسیه توافق کردیم تا تجارت محصولات الکترونیکی و فرآورده‌های نفتی میان دو کشور افزایش یابند».

وی افزود: «۱۰ سال است که من روابط نزدیکی با پوتین دارم، ما به طور دائم در مورد مسائل استراتژیک در تماس هستیم».

رئیس جمهور چین تاکید کرد: «چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به حفظ هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل ادامه خواهند داد».
شی همچنین با اشاره به بحران اوکراین گفت: «چین طرفدار صلح و گفتگو در مورد حل و فصل مناقشه در اوکراین است. در مورد حل و فصل مناقشه در این کشور، پکن بر اساس اهداف و اصول منشور سازمان ملل عمل کرده و به یک موضع عینی پایبند است».

بیانیه مشترک روسیه و چین

براساس بیانیه منتشر شده توسط روسای جمهور روسیه و چین، این دو کشور ضمن حمایت از صلح و ثبات در خاورمیانه، از عادی‌سازی روابط میان ایران و عربستان سعودی استقبال کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: این دو طرف (روسیه و چین) از صلح و ثبات در خاورمیانه و روابط ایران و عربستان سعودی که از طریق مذاکرات به نتیجه رسیده است، حمایت می‌کنند.

مسکو و پکن نسبت به فعالیت‌های فزاینده موشکی ایالات متحده ابراز نگرانی کردند و گفتند: روسیه و چین نسبت به فعالیت‌های فزاینده آمریکا درخصوص ایجاد یک سیستم دفاع موشکی جهانی و استقرار آن در قسمت های مختلف جهان نگران هستند. ما از آمریکا می‌خواهیم تا تضعیف امنیت منطقه‌ای و بین المللی را متوقف کند.

طرفین در بیانیه مشترک خود تاکید کردند:
– مصمم به ارائه حمایت متقابل در زمینه دفاع از منافع یکدیگر و پیش از هر چیز حق حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت می باشیم؛
– توافق کردیم تا بشکل مستمر نظارت مشترک بر دریا و در آسمان را انجام و مانورهای مشترک را برگزار نماییم؛
– طرفین خواهان جلوگیری از تشدید بیشتر بحران در درگیری اوکراین تا سر حد ورود آن به مرحله غیر قابل کنترل می باشند؛
– خواهان توقف تمامی قدمهایی که منجر به تشدید بیشتر تنش و به درازا کشیدن عملیات جنگی در اوکراین می گردد، می باشند؛
– نگرانی شدید خود از تقویت ارتباطات ناتو با کشورهای منطقه اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا در مسائل نظامی، را ابراز می نمایند؛
– از ناتو می خواهند تا به حق حاکمیت کشورهای دیگر و منافع آنها احترام بگذارد؛
– با تحمیل ارزشها توسط یک کشور به کشورهای دیگر مخالفت می کنند، “دموکراسی بالاتر” وجود ندارد؛
– مخالفت خود را با تحریم های یکجانبه اعمال شده که با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل همراه می باشد، ابراز می نمایند؛
– نگرانی خود را در رابطه با شرایط در شبه جزیره کره ابراز می نمایند، از تمامی کشورهای ذینفع می خواهند تا بر آرامش و خویشتن داری اعمال نفوذ نمایند؛
– روسیه پایبندی خود را به اصل “چین واحد” ابراز نموده و این اصل که تایوان بخش جدایی ناپذیر چین می باشد را به رسمیت می شناسد.

شی جین پینگ ۲۰ مارس در سفری رسمی وارد روسیه شد. این اولین سفر خارجی او پس از انتخاب مجدد به عنوان رئیس دولت برای سومین دوره بود. شی جین پینگ روز دوشنبه در بدو ورود به روسیه گفت که پکن و مسکو شرکای قابل اعتمادی بوده و چین آماده است تا با قاطعیت در کنار روسیه از قوانین بین المللی محافظت کند. سفر رئیس جمهور چین به دعوت رئیس جمهور روسیه از ۲۰ تا ۲۲ مارس ادامه خواهد داشت.

 

Share