پیش بینی قیمت گوسفند زنده در سال ۱۴۰۲

حال که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ به سر می‌بریم‌، پیش‌بینی قیمت گوسفندهای زنده در سال آینده یعنی سال ۱۴۰۲ موضوع مهمی به شمار می‌رود.

یکی از رسم‌های رایج در شهرهای مختلف ایران و سایر کشورهای مسلمان این است که مردم در مراسم‌ مختلف مانند ایام محرم و صفر، عید قربان، بازگشت از سفرهای زیارتی، به دنیا آمدن نوزادان و جشن عروسی گوسفند قربانی می‌کنند. به همین دلیل آگاهی از هزینه تهیه و خرید گوسفند زنده برای بسیاری از افراد اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. حال که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ به سر می‌بریم‌، پیش‌بینی قیمت گوسفندهای زنده در سال آینده یعنی سال ۱۴۰۲ موضوع مهمی به شمار می‌رود. شاید افراد فعال در دامداری‌ها نظرات تخصصی‌تری درباره این موضوع داشته باشند. اما شواهد حاکی از آن است که گوسفند زنده در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شده است و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این روند افزایش قیمت در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل تاثیرگذار در افزایش قیمت دام زنده از جمله گوسفندان زنده بپردازیم.

قیمت گوسفند زنده

چه عواملی در افزایش قیمت دام زنده از جمله گوسفند زنده تاثیرگذار هستند؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم در ماه‌های اخیر شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و گران شدن گوسفند زنده هستیم. تلاطم بازار، بالا بودن تقاضای خرید و افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار فروش دام و فعالیت‌ دامداری‌ها به نظارت، کنترل بیشتر و دقیق‌تری نیاز دارد. این روزها همه محصولات در زمینه‌های مختلف روز به روز گران‌تر می‌شود‌. در واقع گرانی فقط مربوط به گوسفند زنده نیست. در ادامه با مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت گوسفنده زنده آشنا خواهید شد.

قاچاق دام به کشورهای همسایه

شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی کشورهای همسایه ایران از جمله کویت، عراق و عمان باعث شده است که این کشورها محیط مناسبی برای پرورش و نگهداری از گوسفند زنده نباشند. کشورهای همسایه ایران گوسفندهای زنده مورد نیاز خود را با خرید دام زنده از ایران و کشورهای دیگر تامین می‌کنند. در این بین تعداد زیادی از افراد سودجو وجود دارند که با قاچاق دام در میزان عرضه و تقاضا شکاف ایجاد می‌کنند تا هزینه‌های سرسام‌آور پرورش و نگهداری گوسفند را جبران کنند. آمار دور زدن قانون و قاچاق گوسفند به کشور عراق از همه کشورهای همسایه بیشتر است. این امر تاثیر بسیار زیادی در افزایش قیمت گوسفنده زنده دارد. ارزش پول کشور ما نسبت به کشورهای عراق، عمان و کویت به مراتب کمتر است‌. به همین دلیل قاچاق گوسفند به این کشورها برای قاچاقچی‌ها سود بسیار بالایی به همراه دارد. با توجه به اینکه در فصول سرد سال تقاضای خرید گوسفند‌های زنده افزایش می‌یابد، دامداری‌های قاچاقچی برای تامین هزینه‌ها، گوسفندان زنده را با قیمت گران‌تری به کشورهای همسایه می‌فروشند‌.

گران شدن هزینه تامین خوراک گوسفندها

گران شدن هزینه تامین خوراک گوسفندها یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار در گران شدن گوسفند زنده است. دامداران برای تغذیه گوسفندها از نهاده‌های دامی مانند ذرت، جو‌، کاه، کنجاله، سویا و … استفاده می‌کنند. در ماه‌های اخیر قیمت این نهاده‌ها به شدت افزایش یافته است. عواملی مانند کاهش شدید میزان واردات کنسانتره و افزایش بی‌رویه قیمت دلار در بالا رفتن قیمت خوراک دام‌ها موثر بوده‌اند. به طور کلی حدود هفتاد درصد از کل هزینه‌های مورد نیاز به پرورش و نگهداری گوسفندها به خوراک دام مربوط است؛ بنابراین دامداران چاره‌ای جز این ندارند که برای جبران هزینه‌های خوراک دام گوسفند زنده را با قیمت گران‌تری در اختیار مشتریان قرار دهند. گران شدن هزینه تامین خوراک گوسفندها در افزایش میزان قاچاق گوسفند به کشورهای همسایه نیز تاثیر داشته است. بعضی از دامداران با فروش گوسفند به دلال‌ها با نرخ دلار سود بیشتری به دست می‌آورند و با افزایش آمار قاچاق باعث می‌شوند که قیمت گوسفند زنده در بازارهای داخلی نیز بالا برود.

خرید گوسفند

افزایش شدید و ناگهانی قیمت دلار در روزهای اخیر

اکنون که در حال نگارش این مقاله هستیم قیمت هر دلار در بازار ارز ۴۴ هزار تومان است. البته قیمت دلار در نیمه اول اسفند ماه ۱۴۰۱، ۶۰ هزار تومان را نیز رد کرده بود. نوسانات شدید بازار دلار تاثیر زیادی در گران شدن گوسفند زنده دارد. با افزایش قیمت دلار قاچاقچی‌های دام وسوسه می‌شوند تا به جای فروش گوسفندها در بازارهای داخلی آن‌ها را با نرخ دلار در کشورهای همسایه از جمله عراق به فروش برسانند و سود زیادی به دست بیاورند. همین امر باعث افزایش قیمت دام‌های زنده به ویژه گوسفندان خواهد شد.

افزایش تعداد واسطه‌ها و دلال‌ها در بازار فروش گوسفند

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که دامداران با افزایش تعداد دلال‌ها و واسطه‌های موجود در بازار گوسفند ضرر می‌کنند و سود اصلی به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌رود. در واقع یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل گران شدن گوسفند زنده در ماه‌های اخیر، زیاد شدن دلال‌ها و واسطه‌های بازار است. آن‌ها گوسفندها را با قیمت پایین از دامداران می‌خرند و با دریافت سود بیشتر با قیمت بالاتری به مردم می‌فروشند. برخی از آن‌ها نیز گوسفندان زنده را بعد از خرید ذبح کرده و گوشت آن‌ها را با قیمت گران در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.‌ برای جلوگیری از چنین اتفاق‌هایی باید یک نهاد دولتی مسئولیت خرید و فروش گوسفندهای زنده را در دست بگیرد و به بهتر شدن اوضاع بازار کمک کند.

سایر عوامل موثر در افزایش قیمت گوسفند در سال ۱۴۰۲

  • کاهش واردات گوسفند
  • افزایش صادرات گوسفند به ‌خارج از ایران
  • افزایش میزان نرخ تورم

قیمت دام زنده

مهم‌ترین نکات خرید گوسفند زنده شامل چه مواردی است؟

یکی از نکات بسیار مهم در خرید گوسفند زنده توجه به سالم بودن آن است‌‌. گوشت گوسفندی سرشار از پروتئین و ویتامین است و مصرف به اندازه آن برای سلامتی انسان فواید زیادی به همراه دارد. ویژگی‌های یک گوسفند زنده سالم عبارت‌اند از:

  • تایید شدن گوسفند توسط وزارت بهداشت
  • شفاف بودن چشم‌های گوسفند
  • تعادل در بدن گوسفند
  • برخورداری از اشتهای کافی
  • نشخوار کردن مداوم گوسفندهای سالم
  • عدم ترشح از دهان و بینی گوسفند
  • باکیفیت بودن پشم گوسفند و عدم وجود ریزش در پشم‌ها
  • پرتحرک بودن و جنب و جوش گوسفندهای سالم
  • سالم بودن گوش‌های گوسفند و عدم تجمع حشرات در اطراف گوش‌ها
  • طبیعی بودن رنگ جگر گوسفند بعد از ذبح شدن
  • مناسب بودن وزن گوسفند
  • سفت بودن و سفید بودن چربی‌های گوسفند بعد از ذبح
  • عدم وجود علائمی مانند سرفه، عطسه، اسهال و …. در گوسفندان سالم
  • بهترین نژادهای گوشتی گوسفند

فروش گوسفند

خرید آنلاین گوسفند زنده چه مزایایی دارد؟

در خرید آنلاین می‌توان بهترین نژادهای گوسفندهای زنده را با تخفیف ویژه خریداری کرد. در زمان تحویل گوسفند به مشتری آن را در مقابل چشمان او روی باسکول قرار می‌دهند تا از درست بودن وزن گوسفند مطمئن شود. یکی دیگر از مزایای خرید آنلاین گوسفندهای زنده این است که گوسفندهای ارائه شده از سلامت کامل برخوردار هستند. در فروش آنلاین گوسفندهای زنده با قیمتی ارزان‌ و مقرون‌به‌صرفه در اختیار مشتری قرار می‌گیرند؛ زیرا خبری از دلال‌ها و واسطه‌ها نیست. یکی از سایت‌های معتبر که در زمینه فروش آنلاین گوسفند زنده فعالیت می‌کند، سایت بازار گوسفند نام دارد. با سفارش گوسفند زنده از طریق سایت بازار گوسفند ( http://bazargosfand.com ) می‌توانید در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و به طور مرتب از قیمت لحظه‌ای گوسفندهای زنده آگاه شوید.

جمع‌بندی

در این مقاله توضیح دادیم که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، گوسفند زنده در سال ۱۴۰۲ نیز با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. عواملی مانند قاچاق دام به کشورهای همسایه،‌ گران شدن هزینه تامین خوراک گوسفندها، افزایش شدید و ناگهانی قیمت دلار در روزهای اخیر، افزایش تعداد واسطه‌ها و دلال‌ها در بازار فروش گوسفند، کاهش واردات گوسفند، افزایش صادرات گوسفند به خارج از ایران و افزایش میزان نرخ تورم در مناطق شهری و روستایی کشور تاثیر بسیار زیادی در بالا رفتن قیمت گوسفند زنده دارند.

Share