مزایده ملک چقدر طول می کشد؟

مزایده ملک یکی از انواع مزایده است که متقاضیان خرید ملک از طریق روزنامه های کثیرالانتشار یا از طریق آگهی ها یا سایت های مجاز آگهی مزایده را مشاهده و در صورت داشتن شرایط لازم می توانند در آن شرکت کنند.

مزایده ملک چقدر طول می کشد؟

در مزایده املاک مانند سایر مزایدات، ملک با بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می­شود. برای انجام مزایده لازم است تا قیمت پایه توسط ارزیاب و متخصص انجام پذیرد. به خصوص اگر مزایده اجباری و مطابق دستور دادگستری برای پرداخت بدهی های فرد انجام شود، لازم است توسط ارزیابی مورد تأیید قوه قضاییه انجام شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مزایده ملک با ما همراه باشید.

مزایده ملک چیست؟

مزایده ملک یکی از انواع مزایده است که متقاضیان خرید ملک از طریق روزنامه های کثیرالانتشار یا از طریق آگهی ها یا سایت های مجاز آگهی مزایده را مشاهده و در صورت داشتن شرایط لازم می توانند در آن شرکت کنند. اعلام مزایده در آگهی مزایده املاک اطلاعاتی در خصوص مشخصات صاحب ملک یا مالک، در اجاره بودن یا نبودن ملک، محل ملک، روز و زمان و محل مزایده و … مشخص می­گردد.

حتی در آگهی قیمت پایه ملک یا قیمتی که فروش ملک از آن شروع می شود نیز مشخص می­گردد. در جلسه مزایده ملک به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می­شود و فرد برنده لازم است تا ۱۰ درصد از قیمتی که برنده مزایده شده است را به مأمور اجرای مزایده پرداخت نماید. مابقی یا ۹۰ درصد باقیمانده قیمت لازم است تا یک ماه پس از برگزاری جلسه مزایده پرداخت گردد وگرنه هزینه پرداخت شده قابل بازگرداندن نخواهد بود.

قیمت پایه ملک

یکی از مواردی که در مزایده املاک می­بایست مشخص شود، قیمت پایه است. قیمت پایه پایین ترین قیمتی است که مزایده از آن شروع می­شود. قیمت گذاری ملک برای تعیین قیمت پایه توسط فرد ارزیاب و کارشناس ارزیاب صورت می­گیرد و مالک حقی در قیمت تعیین شده نخواهد داشت به خصوص زمانی که مزایده به صورت اجباری و به درخواست قوه قضاییه جهت پرداخت بدهی­های بدهکار انجام شود.

در صورتیکه مالک نسبت به قیمت پایه ای که از سوی ارزیاب تعیین می­شود اعتراض داشته باشد ظرف یک هفته از قیمت گذاری می­بایست با مراجعه به دادگاه شکایت خود را اعلام نماید. در شرایطی چون متخصص نبودن کارشناس، قیمت غیر منطقی تعیین شده و … می­بایست نسبت به نظر ارزیاب اعتراض شده و کارشناسی مجدد انجام گیرد.
مزایده ملک

ملک مشاعی

ملک مشاعی ملکی است که به صورت مشترک دارای چندین مالک است. در ملک مشاعی تمامی شرکا برای فروش ملک باید اتفاق نظر داشته باشند. اگر تمامی شرکا برای فروش ملک اتفاق نظر داشته باشند ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی شده و جهت انجام مزایده قیمت پایه آن تعیین می­شود. زمانی که مزایده انجام گرفته و ملک با بالاترین قیمت فروخته شود مبلغ پیشنهادی به حساب دادگستری ارائه شده و دادگاه به نسبت سهم هرکدام از شرکا را به حساب آنان پرداخت می­شود.

موارد مزایده در روزنامه کثیرالانتشار

همانطور که بیان شده در مزایده عمومی شرکت برای عموم افراد آزاد است و افراد می­توانند از طریق روزنامه های کثیرالانتشار و آگهی موارد مزایده را مشاهده نمایند. در آگهی مزایده املاک نشانی ملک، کاربری آن، عرصه، اعیان، میزان مالکیت، وضعیت تصرف، حداقل پیش پرداخت، قیمت پایه و توضیحات مشخص می­شود.

برای مثال در مزایده املاک بانک میزان مالکیت از لحاظ شش دانگ بودن مورد بررسی قرار می­گیرد. وضعیت تصرف ملک با توجه به اینکه تخلیه بوده و یا در اختیار غیر قرار گرفته است، مشخص می­گردد. حداقل پیش پرداخت بعد از برنده شدن در مزایده، قیمت پایه ملک، توضیحاتی در خصوص ملک مورد نظر باید تعیین گردد. بین شرایط و مراحل مزایده املاک و مزایده خودرو تفاوت چندانی وجود ندارد و تنها کالای خریداری شده متفاوت خواهد بود.

ابطال مزایده ملک

مزایده مانند مناقه دارای تشریفات است. در صورتی که مزایده مطابق قانون انجام نشود لازم است تا مزایده ابطال شود. در مزایده اجباری انجام مزایده به دستور دادگاه برای پرداخت بدهی ها انجام می پذیرد. اگر در فرایند برگزاری مزایده به خصوص مزایده اجباری که به دستور دادگاه برای پرداخت بدهی انجام می­گیرد، مطابق قانون و تشریفات مزایده برگزار نشود لازم است تا ابطال مزایده مورد پیگیری قرار گیرد. حتی در مزایده ارزیابان و داورها که قیمت پایه ملک را تعیین کرده و بر روند برگزاری مزایده نظارت دارند نمی­توانند در مزایده شرکت کنند.

Share