شایع‌ترین بیماری‌ایی که باید به متخصص قلب مراجعه شود

بیماری‌های قلبی قاتل شماره‌یک افراد در اکثر کشورهای دنیاست، به همین دلیل حفظ اصلی‌ترین ارگان بدن مهم‌ترین اولویت هر فرد است. با وجود توصیهٔ دائم پزشکان برای داشتن ورزش روزانه و تغذیهٔ سالم به‌منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، هر ۳۶ ثانیه یک نفر در آمریکا به علت بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهد.

بیماری‌های قلبی قاتل شماره‌یک افراد در اکثر کشورهای دنیاست، به همین دلیل حفظ اصلی‌ترین ارگان بدن مهم‌ترین اولویت هر فرد است. با وجود توصیهٔ دائم پزشکان برای داشتن ورزش روزانه و تغذیهٔ سالم به‌منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، هر ۳۶ ثانیه یک نفر در آمریکا به علت بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل مراجعه به دکتر قلب با دیدن اولین علائم نگران‌کننده بسیار مهم و ضروری است. در ادامه به بررسی علل مراجعه به دکتر قلب و نحوهٔ انتخاب متخصص قلب خوب خواهیم پرداخت.

متخصص قلب چه کسی است؟

متخصص قلب پزشکی است که علاوه‌بر گذراندن دورهٔ ۶سالهٔ پزشکی عمومی، دورهٔ رزیدنتی متخصص داخلی را گذرانده و بعد آن آموزش‌های اضافی برای آشنایی با شرایط قلب و عروق و بیماری‌های آن را دیده است. یک دکتر قلب بین ۶ الی ۸ سال آموزش اضافی بعد از اتمام پزشکی عمومی داشته تا توانسته مدرک متخصص قلب و عروق را دریافت کند. این افراد به بیماران با مشکلات قلب و سیستم عروقی کمک کرده و به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.

دکتر قلب چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

متخصص قلب در حوزهٔ قلب و عروق خونی تخصص دارد. سیستم عروقی خونی ارتباط تنگاتنگی با سلامتی کلی بدن دارد، زیرا وظیفهٔ خون‌رسانی به اندام‌های حیاتی بدن برعهدهٔ آن است. زمانی که سیستم خون‌رسانی و قلب به‌درستی کار نکند، بیمار با علائمی ماند خستگی و ضعف و درد مواجه می‌شود. متخصصان قلب رنج بسیاری از بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق را درمان می‌کنند:

  • فشارخون بالا؛
  • چربی خون بالا؛
  • بیماری عروق کرونر؛
  • نارسایی‌های قلبی؛
  • بیماری‌های عضلات قلب؛
  • آریتمی‌های قلبی؛
  • بیماری شریان کاروتید؛
  • التهابات قلبی شامل اندوکاردیت و میوکاردیت؛
  • بیماری عروق محیطی.

چه زمانی باید به دکتر قلب مراجعه کرد؟

برخی نشانه‌ها و علائم جدی که نیاز به مراجعه فوری به یک متخصص قلب خوب دارند عبارت‌اند از:

  • درد در قفسه سینه؛
  • تنگی نفس؛
  • تغییر در رنگ پوست (به‌خصوص آبی شدن لب‌ها و انگشتان دست‌وپا)؛
  • احساس سبکی سر و غش‌کردن؛
  • زمانی که حس می‌کنید ضربان قلب شما نامنظم یا غیرطبیعی است؛
  • تورم در بازوها و پاها؛
  • تغییرات ناگهانی وزن؛
  • درد عمیق در پاها بعد از کمی راه‌رفتن.

البته برخی از بیماری‌های قلبی، علائمی به‌نسبت ضعیف‌تر مانند احساس خستگی تدریجی و تنگی نفس حین انجام فعالیت‌های روزانه دارند. بیماری‌های کلیوی و اعتیاد به نیکوتین ‌ (سیگار و قلیان) نیز احتمال بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند تا زمانی که علائم خاصی ندارند، نیازی به مراجعه به دکتر قلب نیست. اما باید بدانید بیماری‌ها و مشکلات زمینه‌ای وجود دارند که خطر حملات قلبی و بروز بیماری‌های قلب و عروق را افزایش می‌دهند. درصورتی‌که با هرکدام از مشکلات زمینه‌ای زیر روبه‌رو هستید، حتماً به یک متخصص قلب خوب مراجعه کنید:

  • سابقهٔ خانوادگی

اگر از افراد خانوادهٔ شما کسی با مشکلات قلبی مواجه بوده‌است، حتماً به‌طور دوره‌ای برای چک‌آپ به متخصص قلب مراجعه کنید. بسیاری از بیماری‌های قلبی جنبهٔ وراثتی دارند.

  • کلسترول بالا 

بدن برای تولید هورمون‌ها، تبدیل نور خورشید به ویتامین D و هضم چربی‌ها به کلسترول احتیاج دارد. باوجوداین میزان کلسترول بالا ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

  • فشارخون بالا

کنترل‌نکردن فشارخون بالا می‌تواند منجربه بروز مشکلات قلبی مانند حملهٔ قلبی، نارسایی‌های قلبی و نهایتاً سکته شود. افراد مبتلا به فشارخون بالا معمولاً علائم خاصی ندارند و به همین دلیل لازم است مرتب توسط دکتر قلب معاینه شده و فشارخون خود را نیز کنترل کنند.

  • سیگارکشیدن

سیگار یک عامل خطر بزرگ برای بیماری قلبی است. مصرف سیگار جریان اکسیژن قلب را کاهش داده، منجربه افزایش ضربان قلب و لخته‌شدن خون می‌شود. سیگار به دیوارهٔ رگ‌ها نیز آسیب زده و خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

  • دیابت

دیابت منجربه تشدید بیماری‌های قلبی می‌شود و بیماران دیابتی حتماً باید تحت‌نظر متخصص قلب باشند.

  • بارداری سخت و یا ابتلا به مسمومیت بارداری

مسمومیت بارداری یا اکلامپسی، یک عامل پنهان برای افزایش خطر بیماری‌های قلبی است. زنانی که مسمومیت بارداری داشته‌اند و یا در نزدیکی یائسگی خود هستند، دوبرابر بیش از بقیه در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

  • بیماری‌های لثه

باور کنید یا نه بیماری لثه به علت وجود التهاب رخ می‌دهد و اکثر افراد با بیماری‌های لثه، دچار عارضه‌های قلبی نیز هستند.

  • شروع ورزش

اگر شما بالای ۴۰ سال سن دارید و به‌تازگی شروع به ورزش کرده‌اید، بهتر است قبل از افزایش فعالیت‌های خود با یک متخصص قلب صحبت کنید تا مطمئن شوید ورزش‌هایی که انجام می‌دهید خطری برای قلب شما ندارند.

هنگامی که به هر یک از دلایل بالا به دکتر قلب مراجعه می‌کنید، پزشک نیاز به معاینهٔ کامل شما دارد تا بتواند بیماری احتمالی را تشخیص دهد. برای تکمیل معاینه ممکن است پزشک از آزمایش‌های تشخیصی مانند اکو قلب، ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن استفاده کند. بعد از بررسی آزمایش‌ها و علائم بالینی، دکتر قلب برنامه درمانی متناسب با بیماری شما را شروع می‌کند.

چه زمان درد قفسه سینه اورژانسی است؟

حملهٔ قلبی در افراد مختلف علائم متفاوتی دارد. عوامل مؤثر بر بروز علائم مختلف عبارت‌اند از سن، مؤنث بودن و دیابت داشتن. علائمی مانند ضعف شدید، خستگی و سوءهاضمه معمولاً توسط افراد نادیده گرفته می‌شوند، اما بسیاری از بیماران با حملات قلبی، قبل از حملهٔ چنین علائمی را تجربه می‌کنند. اگر علائم درد شما در فاصلهٔ کوتاه تشدید می‌شود، حتماً به اورژانس مراجعه کنید، زیرا درد مداوم می‌تواند نشانهٔ مشکل جدی در قلب باشد. به‌طورکلی هرزمان که احساس کردید درد شما غیرعادی است، تشدید می‌شود و با علائم دیگر همراه هست، هرچه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

چطور یک متخصص قلب خوب پیدا کنیم؟

پزشک عمومی معمولاً افراد را باتوجه‌به علائم بالینی به متخصص قلب ارجاع می‌دهد، اما چطور دکتر قلب خوب پیدا کنیم؟ قطعاً هیچ‌چیز به‌اندازهٔ یک تماس رودررو نمی‌تواند به شما بگوید یک پزشک چه خصوصیات خوب و بدی دارد و تشخیص آن چگونه است، اما امکان مراجعه به همهٔ پزشکان به‌صورت تک‌به‌تک وجود ندارد.

یکی از بهترین راه‌ها برای پیداکردن متخصص قلب خوب، استفاده از تجربیات سایر بیماران است. شما به‌راحتی با مراجعه به وب‌سایت‌های نوبت‌دهی بهترین پزشکان قلب و عروق، می‌توانید نظرات بقیهٔ بیماران دربارهٔ متخصصین قلب را بررسی و از بین نظرات متخصصین شهر خود، بهترین پزشک را انتخاب کنید. در این وب‌سایت‌ها ساعات کاری پزشک، تخصص وی، نظرات سایر بیماران راجع به دکتر قلب و مهارت آن، گردآوری شده‌است.

جمع‌بندی

قلب اصلی‌ترین ارگان بدن بوده و لازمهٔ مراقبت از آن در اولین وهله، داشتن سبک زندگی سالم است. برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی، از تغییر عادات در زندگی روزانهٔ خود شروع کنید. با داشتن ورزش منظم و رژیم غذایی سالم، می‌توانید خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را تا حد زیادی کاهش دهید، زیرا ورزش و تغذیهٔ مناسب، دو عامل اصلی بیماری‌های قلبی یعنی فشارخون بالا و کلسترول بالا را کنترل و مهار می‌کند. ترک سیگار نیز یکی دیگر از اولین و مهم‌ترین تغییراتی است که می‌توانید برای داشتن سبک زندگی سالم انجام دهید.

در کنار داشتن عادات سالم، با مراجعات دوره‌ای به دکتر قلب، خطر حملات قلبی را کاهش دهید. به‌علاوه هرزمان دچار دردهای ناگهانی، خستگی مفرت و سایر علائمی شدید که به نظرتان عادی نبودند، وقت را هدر نداده و سریعاً به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید. اگر در خانواده شما نیز سابقهٔ ابتلا به بیماری‌های قلبی و سته قلبی وجود دارد. حتماً مراجعه سالانه به متخصص قلب را فراموش نکنید.

Share